Zo, dit wordt mijn eerste column in mijn nieuwe leven als hoofd research bij Morningstar Benelux. Een rol waar ik erg naar heb uitgekeken en met inmiddels bijna twee maanden in dienst, wil ik graag een aantal zaken met u de revue laten passeren.
Allereerst uiteraard nogmaals veel dank aan mijn voorganger Freddy van Mulligen die zowel het fondsbeleggen in het algemeen, alsook de educatieve kant ervan onder de aandacht van het grote publiek heeft weten te brengen. Soms serieus, soms ook met een kwinkslag. Ik wens hem veel succes bij zijn nieuwe werkgever!
Zoals Freddy in zijn laatste column al noemde, is er de afgelopen jaren veel veranderd in fondsenland. Ik kan u echter verzekeren dat er de komende jaren nog vele veranderingen aan zullen komen, waar u ook zeker mee te maken krijgt en zelfs een actieve rol in kunt spelen.
Denk bijvoorbeeld aan de verdere verschuiving richting index trackers ten koste van de actief beheerde fondsen. Maar ook aan de impact van de mogelijke afschaffing van de vergoedingen die fondshuizen momenteel nog aan banken betalen om op het schap te mogen liggen (de zogenaamde kickback fee of bestandsvergoeding).
Om op deze laatste ontwikkeling nog wat verder in te zoomen: het is aan de ene kant een nobel streven van minister De Jager om, wat hij noemt de ‘perverse prikkels’ uit het systeem te halen. En - of het nu terecht is of niet - tegenwoordig heb je als bank de schijn tegen als je je door fondshuizen laat betalen voordat je hun producten op het schap legt (al heb ik het idee dat mijn supermarkt om de hoek precies het zelfde doet).
Tegelijkertijd werp ik wel de vraag op of je er als belegger nu echt op vooruit gaat in een wereld zonder distributievergoedingen?
Ja, je hoeft je beleggingsadviseur niet meer te ‘verdenken’ van het feit dat die aardige meneer of mevrouw je het product met de hoogste vergoeding probeert te verkopen. Daarnaast zouden de management fees omlaag moeten gaan. Wie kan daar nu op tegen zijn? Er hangt echter wel een prijskaartje aan. Dit kan variëren van een zogenaamde all in fee tot een model van ‘uurtje factuurtje’. De vraag is of u als klant bereid bent dadelijk honderden euro’s voor een adviesgesprek te betalen? Of gaat u voortaan alles maar zelf doen: vrijwillig of deels noodgedwongen? Dit zal een van de thema’s zijn waar de komende maanden veel over zal worden gesproken en waar u als belegger zeker mee te maken zult krijgen.
Ik hoop een ding: dat u er als belegger op vooruit gaat wat betreft informatievoorziening, advisering, kosten en uiteraard rendement!
PS
Diegenen die iets meer over mijn achtergrond willen lezen, verwijs ik graag door naar het interview dat ik begin juni heb gegeven bij mijn indiensttreding bij Morningstar.