50 Tinten groen

De discussie over duurzaam beleggen laat zien dat er vele tinten groen zijn. Dat hoeft niet per se slecht te zijn. Als een belegger zich maar een goed beeld kan vormen van hoe duurzaam een beleggingsfonds daadwerkelijk is.

San Lie 27 juni, 2013 | 15:36
Facebook Twitter LinkedIn

Dat de meningen over duurzaam beleggen nogal uiteenlopen, bleek afgelopen dinsdagavond weer tijdens het radiodebat Duurzaam Beleggen van BNR. Beurscommentator Kees de Kort was - zoals verwacht - de grote scepticus. Volgens hem hebben duurzaamheid en beleggen niets met elkaar te maken. Wat iemand privé doet, moet hij vooral zelf weten, maar professionele beleggers (die dus voor anderen beleggen, denk bijvoorbeeld aan pensioenfondsen) hebben de verantwoordelijkheid om binnen de gegeven risicokaders een zo hoog mogelijk financieel rendement te behalen.

Aan de andere kant van het spectrum waren er partijen die vonden dat je niet alleen naar het financiële rendement moet kijken, maar ook naar het mogelijke sociale rendement en naar de zogenaamde environmental footprint, ofwel de milieuvervuilende aspecten van een onderneming.

Donkergroen
De panelleden waren het er afgelopen dinsdagavond wel allemaal over eens, dat bedrijven die daadwerkelijk een bijdrage leveren aan een verbetering van de samenleving èn in staat zijn om (net als bij een ‘gewoon’ bedrijf) daar geld mee te verdienen, een prima belegging kunnen zijn. Maar een dergelijk bedrijf zou je puur vanuit risico-rendementsoverwegingen moeten beoordelen, aldus Kees de Kort, en niet zozeer vanuit idealistische motieven.

Helaas is het zo dat veel van deze bedrijven het tot op heden moeilijk op eigen kracht hebben kunnen doen, en veel al afhankelijk zijn geweest van overheidssubsidies, die ook weer niet altijd gunstig hebben uitgewerkt (zie de overcapaciteit in bijvoorbeeld de zonnepanelenmarkt).

Uit onderzoek dat Morningstar heeft gedaan, blijkt helaas dat beleggingsfondsen die zich volledig op een duurzame sector richten zoals wind- en zonne-energie over de afgelopen jaren zwaar werden getroffen. Een fonds in de Morningstar-categorieën ‘Aandelen sector ecologie’ verloor over de laatste vijf jaar gemiddeld bijna vier procent per jaar. Fondsen in de categorie ‘Aandelen sector alternatieve energie’ verloren over de afgelopen vijf jaar gemiddeld bijna 10 procent op jaarbasis.

Lichtgroen
De meningen over ‘lichtgroen’ (fondsen die breed beleggen in conventionele bedrijven maar met een screening op duurzaamheid) waren erg verdeeld. Zoals gezegd, Kees de Kort vond het maar helemaal niets, hij noemde “green washing” het grootste risico van duurzaam beleggen. Veel bedrijven zeggen zich te verduurzamen, wat in zijn ogen feitelijk een wassen neus en marketingtruc is. Toch zijn er ook veel partijen die menen dat het engagen met traditionele, vervuilende bedrijven, ook onderdeel van de oplossing is. Op het moment dat aandeelhouders zich verenigen, en met één stem het management van een bedrijf aanspreken op hun gedrag en daarmee invloed kunnen uitoefenen op de strategie van het bedrijf, zou dit op zijn minst even zinvol zijn als het links laten liggen van een dergelijke onderneming.

Vele tinten groen
De huidige discussie laat zien dat er (nog steeds) vele tinten groen zijn. Dit hoeft niet per sé slecht te zijn. Voor de één is Unilever een duurzaam bedrijf, voor de ander niet. Je kunt hierover discussieren tot je een ons weegt.

Veel belangrijker is dat je je als belegger een goed beeld kunt vormen van het (eventuele duurzame) beleggingsbeleid van een fonds. Welke sectoren en bedrijven worden eventueel uitgesloten? Hoe gaat de beheerder om met de rest van het universum? Hanteert hij een best-in class benadering (selecteren van de ondernemingen die aan bepaalde ‘duurzame’ criteria voldoen), gaat hij het gesprek met de bedrijven aan? Is er een goed beeld te vormen van de daadwerkelijke holdings van het fonds, oftewel doet de fondsmanager in de praktijk wat hij zegt?

Door op deze manier naar een fonds te kijken vindt ieder belegger uiteindelijk het duurzame fonds dat hem/haar past.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

San Lie  Head Of Research, Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten