Pas op voor overwaardering van #Twitter

Twitter heeft een unieke concurrentiepositie en de financiële resultaten zijn bemoedigend. Maar Morningstar waarschuwt beleggers voor teveel optimisme bij de beursgang. "Facebook is enigszins en LinkedIn is fors overgewaardeerd."

Maarten van der Pas 07 oktober, 2013 | 15:09
Facebook Twitter LinkedIn

“De verschillen in gebruik en concurrentiepositie tussen Twitter, Facebook en LinkedIn zijn interessant en geven Twitter een unieke plek”, analyseert Morningstar-analist Rick Summer de drie populaire sociale netwerken. “Waar de concurrentiepositie van Facebook en LinkedIn is gebaseerd op het zogenaamde netwerkeffect van persoonlijke en professionele relaties is Twitter meer een zeer gepersonaliseerd mediaplatform.”

Het netwerkeffect is één van de factoren waarmee ondernemingen volgens Morningstar een voorsprong op concurrenten kunnen opbouwen. Hierbij neemt de waarde van een dienst of een product toe voor zowel nieuwe als bestaande gebruikers als meer mensen de dienst of het product gaan gebruiken. Facebook is populair en daarmee trekt het nieuwe gebruikers die op hun beurt ook weer mensen aantrekken die een profiel aanmaken. Hiermee groeit de waarde van Facebook voor gebruikers en van Facebook als onderneming.

Verlies
Vorig week donderdag werden de cijfers openbaar die Twitter bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission heeft gedeponeerd in aanloop naar zijn beursgang. De microblogdienst heeft zijn omzet afgelopen jaar sterk zien stijgen, maar is nog altijd verliesgevend, zo blijkt uit de documenten. De omzet van Twitter verdrievoudigde vorig jaar bijna tot USD 316,9 miljoen (EUR 233,6 miljoen). Daar stond een verlies van USD 79,4 miljoen (EUR 58,5 miljoen) tegenover.
In de eerste 6 maanden van dit jaar kwam de omzet uit op USD 253,6 miljoen dollar (EUR 186,9 miljoen). Het verlies bedroeg USD 69,3 miljoen (EUR 51,1 miljoen).

Twitter hoopt eind oktober USD 1 miljard op te halen bij beleggers. Ofschoon een aandelenprijs nog niet is gegeven zou de onderneming zich op USD 13 miljard waarderen, ofwel 28 keer de omzet van in de periode juli 2012-juli 2013.

Adverteren
Analist Summer ziet een aantal interessante aspecten bij het 7 jaar oude bedrijf. Een paar jaar geleden werd nog gezegd dat Twitter niet wist hoe het omzet moest maken, maar dat blijkt de onderneming wel degelijk te kunnen. Summer: “Op advertentiebasis is Twitter groter dan LinkedIn, maar nog niet op het niveau van Facebook. Dit is wel iets om in ogenschouw te nemen.”

Summer is er van overtuigd dat Twitter zijn omzet verder kan laten groeien. “Eén van de successen van Twitter is dat het nieuwe advertentieformats weet te incorporeren in een berichtendienst van 140 tekens. Daarmee moet het doorgaan zonder afbreuk te doen aan de manier waarop gebruikers tweets lezen en versturen.”

Dat Twitter niet zelf adverteert, vindt Summer een sterk punt. Anderen adverteren voor Twitter zoals televisieprogramma’s die hun hashtag tonen en bekende mensen die naar hun hashtag en tweets verwijzen.

Promiscue
Summer benadrukt dat de relaties bij Twitter minder duurzaam en vluchtiger zijn dan bij de andere netwerken en meer afhankelijk zijn van de interesses van iemand gedurende de tijd. “Justin Bieber heeft nu op Twitter de meeste volgers, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat dat dat over 10 jaar nog steeds zo is. Op Facebook en LinkedIn zijn er vooral relaties met bekenden en die zijn grotendeels statisch. Op Twitter zijn de relaties meer promiscue. Iemand interacteert met een bekende, volgt als fan zijn favoriete voetbalclub of als klant een favoriet merk. Hier is sprake van veel meer verschillende relaties.”

Ondanks de kleinere loyaliteit bij gebruikers vindt Summer Twitter een geëigend netwerk om content te verspreiden en consumeren. Omdat gebruikers andere gebruikers gemakkelijk kunnen volgen of ontvolgen kan deze dienstverlening zeer gepersonaliseerd zijn. Zolang de gebruikers Twitter blijven gebruiken heeft de microblogdienst een basis voor een structurele concurrentievoorsprong.
De belangrijkste vraag is volgens Summer of Twitter een platform voor de massa wordt of iets voor een selecte groep gebruikers blijft.

Summers heeft nog geen Morningstar Rating voor Twitter. Sectorgenoten Facebook en LinkedIn dicht hij allebei een ruimte en stabiele voorsprong op concurrenten toe (wide, stable moat; zie tabel, op klikken voor vergroting). Maar beide ondernemingen zijn in ogen van Summer op dit moment overgewaardeerd. Zij noteren een Morningstar Rating van respectievelijk 2 en 1 ster(ren). Op een schaal van 1 tot nem et 5 staat 1 ster voor maximaal overgewaardeerd en 5 sterren voor maximaal ondergewaardeerd. Summer: "Facebook is enigszins en LinkedIn is fors overgewaardeerd. Bij Twitter is het oppassen voor teveel optimisme."


TAGS
Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten