'We hebben wereldwijd de fondssector echt aangezet tot verbeteringen'

Morningstar’s Director of Manager Research Benelux San Lie gaat na deze zomer zijn functie in Amsterdam verlaten wegens een verhuizing naar het Midden-Oosten. Wij blikken met hem terug op de afgelopen 5 jaar waarin hij leiding gaf aan het fondsenresearchteam in Amsterdam en medeverantwoordelijk was voor de groei van de naamsbekendheid van Morningstar in de Benelux.

Robert van den Oever 23 juni, 2016 | 14:03
Facebook Twitter LinkedIn

Waarom vertrek je?
San Lie 2‘Ik vertrek naar Qatar omdat mijn vrouw daar na de zomer aan een nieuwe baan begint, en ik besloten heb om met haar en onze twee dochters mee te verhuizen. We willen die nieuwe stap als gezin graag samen zetten, dus daarom gaan we ook als gezin daarheen. De consequentie is wel dat ik mijn huidige positie als Director of Manager Research Benelux niet langer kan vervullen omdat ik niet meer lokaal aanwezig ben.’

Wat ga je daar doen?
‘We zijn aan het kijken wat ik eventueel voor Morningstar in die regio kan gaan doen. Ik hoop weer veel nieuwe dingen te kunnen leren.'

Vijf jaar heb je leiding gegeven aan het fondsresearchteam in de Benelux. Wat is je het meest bijgebleven?
‘De wereld van fondsbeleggen is en blijft heel boeiend. Het contact met de fondsmanagers en hun teams heb ik altijd heel waardevol gevonden. Ik vind het interessant om te horen hoe zij tegen dingen aankijken, wat hun blik op de wereld is.’

‘Daarnaast heb ik gemerkt dat wij als een van de weinige partijen in de markt contact hebben met asset managers, banken, toezichthouders, media en degenen om wie het uiteindelijke allemaal draait: de particuliere belegger. Dat maakt dat ik een goed beeld heb van wat er zich allemaal in deze markt afspeelt.’

Het contact met de fondsmanagers en hun teams heb ik altijd heel waardevol gevonden.'

Wat zijn de hoogtepunten?
‘Een belangrijk punt is dat onze Morningstar Analyst Rating een stuk bekender is dan vijf jaar geleden. Veel beleggers weten nu dat ze bij de keuze voor een fonds beter af kunnen gaan op onze vooruitkijkende Analyst Ratings (Gold, Silver, Bronze, Neutral en Negative, red.) dan op basis van de terugkijkende sterren een fonds moeten selecteren. Toen ik bij Morningstar begon, waren deze kwalitatieve ratings in Europa net 2 jaar daarvoor gelanceerd. Mijn voorganger, Freddy van Mulligen, heeft met zijn team de fundamenten gelegd en wij hebben er de afgelopen 5 jaar hard aan gewerkt om ze veel meer bekendheid te geven.'

'Dat doen we door het uit te dragen met bijvoorbeeld publicaties zoals het Fonds van de Week (dat naast op onze eigen website, o.a. is terug te vinden via www.belegger.nl / www.beursduivel.be en de VEB Nieuws update, red.), maar ook onze vele andere media-uitingen. Het is interessant èn goed om te zien dat het impact heeft. Je ziet bijvoorbeeld aan de fundflows dat er geld stroomt van fondsen met een lage rating naar fondsen met een hogere rating. Het loont dus om je huiswerk te doen, want daarmee vind je de weg naar beter rendement.’

‘De Morningstar Awards wil ik ook graag noemen. Daarmee hebben we in de professionele markt iets neergezet dat echt een instituut geworden is. Dat bleek wel dit jaar. We hadden minder Awards in aantal, maar de zaal zat bomvol. Iedereen was er bij en – heel belangrijk - iedereen was heel tevreden. De Morningstar Awards zijn de enige echt onafhankelijke prijzen in de fondsenwereld en ze worden op volledig transparante wijze toegekend. Iedereen kan het narekenen.’

248  FN Morningstar Award  14 04 2016 Copy

‘Het meest recente hoogtepunt vind ik de introductie van de Morningstar Sustainability Rating. Daar hebben we heel veel voorbereidingstijd in gestoken. Ons kantoor in Amsterdam was voor een groot deel de initiator van dit initiatief en het is mooi om te zien dat deze nieuwe rating nu wereldwijd is uitgerold.’

Je bent het gezicht naar buiten toe van Morningstar in de Benelux. Dat was je al in een van je vorige functies bij ABN Amro.
‘Dat klopt en ik vind het ook leuk om te doen. Voor mij is het belangrijk om met iets relevants bezig te zijn, en het publieke debat een bepaalde richting op te krijgen, die – in dit geval – goed is voor beleggers. We worden vaak om onze mening gevraagd door journalisten, maar spreken ook veel op diverse beleggers-evenementen. We laten ons horen via onze onderzoeken en via debatten. We hebben wereldwijd de sector echt aangezet tot handelen en dingen verbeteren. De sector is dankzij Morningstar op een heleboel punten in beweging gekomen, bijvoorbeeld als het gaat om manager-transparantie, active share en lagere kosten.'

Wat waren lastige kwesties in de voorbije periode?
‘Wat altijd een lastige is gebleken, is het downgraden van een fonds naar Negative. Nadat je alle facetten van een fonds goed hebt geanalyseerd en met elkaar hebt besproken is het oordeel soms gewoon negatief. We realiseren ons terdege wat de mogelijke impact is van zo’n afwaardering. Bijvoorbeeld voor de betrokken fondsbeheerders. Soms zijn zij teleurgesteld of nemen ze het persoonlijk op, maar dat is nooit de bedoeling van mij, noch van mijn team of van de beoordelingsmethode van Morningstar. Het beoordelingsproces is bedoeld om beleggers te helpen om de juiste beleggingsbeslissing te nemen. Dat is de intentie, en daar zit niets persoonlijks bij.’

Opmerkelijke zaken die groot de media haalden waren die rond Delta Lloyd en Robeco. Dat zegt iets over het veranderende landschap van fondshuizen.
‘Zeker. Dat landschap is sterk aan het veranderen, want er tekent zich een ontwikkeling af die parallellen vertoont met bijvoorbeeld de retail-sector: voor het middenstuk is op een gegeven moment geen plaats meer. Alles wat te klein is voor het tafellaken maar te groot voor het servet, overleeft in mijn optiek op den duur niet. De huidige spelers moeten dus een keus maken over welke kant ze op willen gaan: groot of klein. Dus ofwel doorgroeien om tot de groten te behoren en schaalvoordeel benutten, of kiezen voor een niche-aanpak en een niche met succes invullen.’

Voor het middenstuk van de markt is geen plaats meer. Fondshuizen moeten een keus maken over welke kant ze op willen gaan: ofwel doorgroeien om schaalvoordeel benutten of kiezen voor een niche-aanpak.'

Kun je voorbeelden noemen?
‘(De Japanse moedermaatschappij van) Robeco kiest er duidelijk voor om de stap zetten om een van de groten te worden. Kempen zoekt het juist in specialisatie op een beperkt aantal terreinen: dividend, smallcaps en credits. Zij maken een duidelijke keuze. Maar er zijn een aantal partijen die wel zien dat er veranderingen gaande zijn, maar daar zelf niet op acteren. Ze zitten ogenschijnlijk verblind in het schijnsel van de koplampen te kijken.’

Wat heeft je verbaasd in de afgelopen jaren?
‘Verbaasd is misschien niet het goede woord, maar de opkomst van ETF’s, vooral in de VS, dat is echt heel hard gegaan. De sector heeft dat voor een groot deel aan zichzelf te wijten: veel actief beheerde fondsen zijn hun beloften, zijnde het verslaan van de benchmark, niet nagekomen. Het is dan ook logisch dat beleggers zijn gaan zoeken naar alternatieven die beter presteren en goedkoper zijn. Ik hoop dat deze trend de actieve managers echt wakker schudt, en ze ook gaan doen waarvoor je ze betaalt, namelijk actief te gaan beleggen, om de benchmark te verslaan.’

‘En het is zo zonde, want er liggen zoveel kansen in de markt voor asset managers. Het te beleggen vermogen zal de komende jaren naar alle waarschijnlijkheid toenemen. Particulieren zullen zelf meer en meer verantwoordelijk worden voor hun eigen financiële toekomst. In plaats van allerlei inferieure producten aan te bieden, zou de sector in oplossingen moeten voorzien die zulke beleggers helpt om hun doelen te realiseren.’

Toch blijft voor veel mensen een ondoorgrondelijke wereld.
‘Daar proberen we als Morningstar duidelijkheid in te brengen, bijvoorbeeld met onze ratings en met de tools op onze website. Om de belegger zo goed mogelijk van dienst te zijn. Als je als particulier wilt beginnen met beleggen, is dat best lastig. Fondshuizen en vermogensbeheerders zouden het toegankelijker en laagdrempeliger moeten maken voor de particulier. Bijvoorbeeld met een platform of een infrastructuur die het voor de particulier die niet goed ingevoerd is makkelijk maakt om financiële doelen te bereiken.’

Fondshuizen en vermogensbeheerders zouden beleggen toegankelijker en laagdrempeliger moeten maken voor de beginnende particulier.'

Mensen financieel opvoeden dus.
‘Jazeker, financiële educatie. Dat vind ik heel belangrijk. Je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen. Dan bedoel ik echt peuters en kleuters. Je moet hen op een leuke manier geld onder de aandacht brengen. Daarom doen we als Morningstar ook mee aan de Week van het Geld. Op school leren leerlingen nauwelijks iets over personal finance. Dat moet allemaal van thuis komen, en als dat niet gebeurt, heb je die kennis dus niet. Daar ligt een rol voor het onderwijs, vind ik: van financiële ongeletterdheid naar een financiële basis die je op school meekrijgt. Ook op dat terrein moet je geschoold de wereld in gaan. Daar wil ik me graag sterk voor blijven maken.’

Wat laat je achter na 5 jaar Morningstar in Amsterdam?
‘Een ontzettend leuk en sterk team waarmee we veel bereikt hebben. Ik laat hen in het volste vertrouwen achter en mijn plek in Amsterdam zal hopelijk spoedig ingevuld worden.’

Wat ga je het meest missen als je ginds woont?
‘Nou, dat zijn vooral – naast mijn familie en vrienden – mijn naaste collega’s met wie ik heel intensief heb samengewerkt, maar ook de vele fondsbeheerders die ik de afgelopen jaren heb ontmoet. Ondanks het feit dat je aan de andere kant van de tafel zit en het er soms hard aan toe kan gaan, ontstaat er wel iets van een band. Verder valt het wel mee denk ik, volgens mij is alles er wel verkrijgbaar. En laten we niet vergeten, we gaan er slechts voor een paar jaar naar toe, en met alle social media is de wereld tegenwoordig zo klein geworden. Wat ik zeker niet zal missen, is het natte weer. Het kan daar vooral ’s zomers echt heel heet worden.’

 

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar in Amsterdam

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten