Aandelen in de sector consumentengoederen hebben de laatste weken en maanden nogal wat koersdruk ondervonden. Zeker in vergelijking met andere sectoren heeft consumentengoederen dit jaar tot dusver slechts een mager plusje van 2,7% laten zien. Alleen de sector gezondheidszorg deed het nog slechter.
Die koersdruk van de laatste paar weken komt doordat de consumentenbestedingen aan de lage kant zijn. Met name de kledingverkopen waren zwak. Bovendien hebben veel traditionele retailers aanhoudend last van webwinkel Amazon.
Toch is de sector niet buitengewoon goedkoop. De sector noteert gemiddeld op 0,97 ten opzichte van de door Morningstar berekende Fair Value, terwijl het gemiddelde voor hert gehele aandelenuniversum 1,01 is.
Koopjes
Maar binnen de sector zijn er enkele ondergewaardeerde aandelen te vinden. Om verschillende redenen zijn het tegen de huidige koers koopjes in vergelijking met de Fair Value die Morningstar voor ze berekent.
Om tot het lijstje koopjes te komen, hanteert Morningstar de volgende criteria: de aandelen hebben een Morningstar Rating van 5 sterren, hetgeen aangeeft dat ze volgens Morningstar ondergewaardeerd zijn ten opzichte van de Fair Value.
Vervolgens sluiten we aandelen uit die een Fair Value Uncertainty hebben van ‘very high’ of ‘extreme’. Dit omdat het erg lastig is om voor zulke aandelen een Fair Value vast te stellen aangezien de toekomstige kasstromen voor zulke bedrijven moeilijk in te schatten zijn.
Tot slot speelt de Economic Moat een rol. Drie van de vier bedrijven die we hieronder behandelen hebben een ‘narrow moat’ rating en eentje heeft ‘no moat’, maar die nemen we wel mee vanwege de zeer aantrekkelijke waardering.
Vier voorbeelden
Bed, Bath & Beyond
Koers/Fair Value: 0,67
Fair Value Uncertainty: Medium
Economic Moat Rating: None
Moat Trend: Stable
Morningstar Rating: *****
De resultaten van deze huishoudretailer over het eerste kwartaal waren dusdanig dat er bij Morningstar-analist Jaime Katz twijfel rees over de positionering van het bedrijf ten opzichte van zijn concurrenten. Met name de fysieke winkels in huishoudartikelen hadden sterk te lijden onder online concurrenten zoals Amazon die fysieke winkels verslaan op prijs, snelheid en gebruiksvriendelijkheid.
Toch ziet analist Katz nog onderscheidende kenmerken bij Bed, Bath & Beyond: de beste gedecentraliseerde merchandise strategie, volop onontgonnen internationaal groeipotentieel en bekende sterke merken zoals Bed Bath & Beyond, Buybuy Baby, Harmon en Cost Plus World Market.
Ook speelt in het voordeel dat de huizenmarkt aantrekt en meer verhuizingen betekenen meer uitgaven in en rondom het huis. Analist Katz kent het bedrijf geen economic moat toe, omdat ondanks de sterke merken de pricing power, ofwel macht om het prijsniveau te bepalen, beperkt is.
Williams-Sonoma
Koers/Fair Value: 0,67
Fair Value Uncertainty: Medium
Economic Moat Rating: Narrow
Moat Trend: Stable
Morningstar Rating: *****
Nog meer huiselijke knusheid vinden we bij Williams-Sonoma dat we kennen van de merken Pottery Barn, PBkids, PBteen, West Elm en natuurlijk het gelijknamige merk. De omzetontwikkeling is sterk door een hoge klantentrouw en slimme marketing en merchandising tactieken. Daardoor kan het sneller en efficiënter dan concurrenten inspelen op veranderingen in de markt en zijn productenaanbod aanpassen aan nieuwe trends, aldus analist Katz.
Hoewel Katz de Fair Value schatting voor het bedrijf iets verlaagd heeft nadat het bedrijf zelf vorige maand zijn verwachtingen voor de rest van 2016 temperde, denkt de analist dat er voldoende in het voordeel van Williams-Sonoma spreekt: net als bij Bed, Bath & Beyond de algemene opwaartse trend in de huizenmarkt en bovendien internationale uitbreiding die voor schaalvoordelen bij inkoop en distributie kan zorgen en daarmee de marges kan opstuwen.
Norwegian Cruise Line Holdings
Koers/Fair Value: 0,57
Fair Value Uncertainty: High
Economic Moat Rating: Narrow
Moat Trend: Stable
Morningstar Rating: *****
De Fair Value voor dit cruisevakantiereizenbedrijf is verlaagd nadat het bedrijf zelf de eigen ramingen voor 2016 en 2017 verlaagde, volgend op de Brexit en een teruglopend aantal Amerikanen dat cruises in de Europese regio boekt. Norwegian is kleiner dan zijn Amerikaanse concurrenten zoals Royal Caribbean en Carnival en daardoor heeft het potentieel om zijn capaciteit de komende 5 jaar uit te breiden
Bovendien biedt Norwegian volgens analist Katz een onderscheidend product dat diverse generaties aanspreekt, zodat gezinnen samen op cruise kunnen. Katz raamt dubbelcijferige winstgroei voor de komende 5 jaar en tegen de huidige koers/winst-verhouding vindt Katz het aandeel goedkoop.
Hanesbrands
Koers/Fair Value: 0,67
Fair Value Uncertainty: Medium
Economic Moat Rating: Narrow
Moat Trend: Stable
Morningstar Rating: *****
Hanesbrands kennen we al van de lijst met favoriete aandelen van de Ultimate Stock Pickers, en in deze video legde Morningstar-analist Bridget Weishaar eerder al uit waarom Hanesbrands Morningstar’s top pick onder de kledingretailers is. Het aandeel is met zijn concurrenten mee omlaag gekomen op negatieve ontwikkelingen zoals zwakke kledingverkopen en afnemende bezoekersaantallen in kledingwinkels, maar dat is volgens Weishaar onterecht. Hanesbrands is volgens haar niet modegevoelig, maar juist stabiel en scoort goed in de vervangingsmarkt waar klanten comfort, pasvorm en een consistent prijsniveau waarderen.
De schaalgrootte en productiefaciliteiten van het bedrijf zorgen voor een goede productkwaliteit tegen een betaalbaar prijsniveau. Hanesbrands heeft recent overnames gedaan die de resultaten stuwden en volgens analist Weishaar zal het bedrijf doorgaan met acquisities die waarde toevoegen.
Lees meer:
- De aantrekkelijkste dividendaandelen
- De aantrekkelijkst gewaardeerde Europese aandelen voor augustus