De fusie van Ahold en Delhaize was lang verwacht en kwam er, want de voordelen voor beide zijn overduidelijk: aanpalende thuismarkten in zowel Europa als de Verenigde Staten en fikse kostenbesparingen door synergie. In totaal levert dit zo'n 500 miljoen euro op.
Morningstar is opnieuw begonnen met het volgen van het aandeel Ahold Delhaize. Morningstar-analist Adam Kindreich berekent voor het supermarktbedrijf een Fair Value van 21,50 euro en een No Moat rating mee.
AH onbetwist marktleider
De Nederlandse keten Albert Heijn, de onbetwiste marktleider met een marktaandeel van 35%, is volgens de analist 'het kroonjuweel binnen de groep'. De marges en rendement op geïnvesteerd vermogen zijn binnen de industrie uitstekend dankzij best-in-class operationele uitvoering en hoge efficiency.
In de Verenigde Staten zijn de marges ook goed, maar daar leunt het concern meer op zijn goedkopere private labels -ofwel huismerken- en dat heeft effect op de marge.
Ahold Delhaize heeft dus sterke posities op zijn twee thuismarkten aan weerszijden van de oceaan en het heeft zijn zaakjes operationeel goed voor elkaar. Maar de keerzijde is dat er weinig groei in zit. De prijsconcurrentie in de supermarktwereld is enorm en elke euro die wordt verdiend, moet weer worden geïnvesteerd in het bedrijf. Is het niet in vernieuwing van de winkels, dan is het wel in prijsverlagingen die de marge aantasten.
Waar zit groei?
Groei op de bestaande thuismarkten is lastig. Zeker in Nederland, waar weinig nieuwe supermarkten bij komen omdat het netwerk al helemaal voorzien is, en Albert Heijn als dominante marktleider bovendien tegen mededingingskwesties aanloopt. In België heeft Delhaize wat meer armslag als nummer twee achter Colruyt, maar dat is een prijsvechter, dus dat vergt investeringen in prijsverlagingen.
Geen avonturen
Groei zou gezocht kunnen worden in nieuwe markten. Maar het bedrijf heeft een conservatieve reputatie als het gaat om overnames of uitbreidingen. Topman Dick Boer (foto) is altijd helder geweest over zijn strategie: alleen aanvullend uitbreiden in aanpalende gebieden met gezonde bedrijven. Zodoende heeft hij in de afgelopen jaren alleen kleinere winkelketen overgenomen in gebieden die direct grenzen aan Aholds werkgebied.
Grote avonturen zoals de sprong naar een nieuwe thuismarkt door middel van een grote overname die een hoge schuld veroorzaakt hoeven we van het huidige management niet te verwachten. Het samengaan van Ahold en Delhaize zou je als een overname van Delhaize door Ahold kunnen zien, maar is duidelijk van een andere orde dan een ongewis avontuur.
Weinig opwaarts potentieel
Er is dus gewoon vrij weinig opwaarts potentieel, concludeert analist Kindreich. Daarom ligt zijn Fair Value van 21,50 zo dicht bij de huidige koers van het aandeel Ahold Delhaize.
Naast de Fair Value is de Economic Moat een tweede kernbegrip van Morningstar. De Moat duidt de mate van concurrentievoordeel aan op de lange termijn. Dat Kindreich voor Ahold Delhaize tot een No Moat rating komt, hangt samen met de aanhoudend sterke prijsconcurrentie. Het gevaar is levensgroot dat klanten overlopen naar een concurrent die met prijzen stunt. Albert Heijns grote concurrent Jumbo kiest ervoor om structureel lagere prijzen te hanteren voor zijn gehele assortiment en is tegenwoordig een geduchte nummer 2 op de Nederlandse markt. 'Dat dwingt Ahold om verder op te schuiven naar een model met every day low pricing in plaats van kortlopende aanbiedingen met hoge korting', aldus de analist.
Belang van online
Aangezien het concurrentielandschap niet echt lijkt te veranderen, geeft Kindreich een Moat Trend van ‘stable’ mee. Wat wel verandert, is het belang van online. In de VS is Ahold sinds 2000 actief met online supermarkt Peapod en die heeft zijn plek verworven, hoewel dat nog altijd maar 2% van Aholds totale Amerikaanse omzet is.
In Nederland is online boodschappen doen via ah.nl in opkomst. Maar de belangrijkste stap was de overname van Bol.com in 2012. Daarmee nestelde Ahold zich stevig in de non-food markt van online retail. Morningstar verwacht dat het zijn positie op de online markt verder zal uitbreiden en dat winstgevendheid zal volgen in het kielzog van de volumegroei.
Bulls & Bears
Morningstar zet de sterke en zwakte kanten van een bedrijf op een rij onder de noemer ‘Bulls say’ versus ‘Bears say’. De Bulls stellen de positieve zaken voorop:
- Een dominant marktleiderschap in Nederland met Albert Heijn dat 35% marktaandeel heeft en sterke operationele efficiency.
- Het bedrijf is op het juiste moment in de online markt gestapt en heeft daardoor nu sterke marktposities in dat segment.
En de Bears benadrukken de aspecten die verbetering behoeven:
- Ahold Delhaize is nagenoeg afwezig in opkomende markten en daardoor mist het kansen voor relatief snelle en sterke groei. Wel is het naast de thuismarkten Nederland, België en de Verenigde Staten (samen goed voor 91% van de groepsomzet) actief in Griekenland, Tsjechië, Roemenië en Servië.
- De prijsstelling moet meer opschuiven naar het model van ‘every day low pricing’ in plaats van kortdurende scherpe aanbiedingen, waar de ketens in de VS en Europa nu nogal afhankelijk van zijn.
- De groei zal relatief laag zijn, aangezien de planning voor opening van nieuwe winkels niet erg ambitieus is.
Meer informatie en cijfers over Ahold Delhaize vindt u op de fondspagina op onze website.
Lees meer equity stories:
- ASML maakt vaart met uitrol EUV-technologie
- Randstad verbreedt zijn diensten voor stabiliteit op lange termijn