De recente koersdruk op het aandeel Anheuser-Busch InBev betekent een uitgelezen kans voor langtermijnbeleggers om in te stappen, vindt Morningstar-analist Philip Gorham. Het aandeel is de afgelopen twee maanden met zo’n 20% gezakt, maar het bedrijf is nog altijd een sterke speler binnen zijn directe concurrentieveld, en ook binnen de consumentengoederenindustrie in bredere zin.
Groot concurrentievoordeel
De Belgisch-Amerikaanse brouwer krijgt van de analist een Wide Moat rating. Dat betekent dat de bierbrouwer een groot concurrentievoordeel heeft ten opzichte van zijn tegenstrevers dat bovendien voor langere termijn houdbaar is. Gorham baseert zijn Wide Moat oordeel op twee redenen: een materieel kostenvoordeel door schaalgrootte in vergelijking met concurrenten en de merkenportefeuille.
Als wereldwijd nummer 1 heeft AB InBev een efficiencyvermogen waar andere brouwers niet aan kunnen tippen. Alleen al de schaalgrootte stelt AB InBev in staat om prijsmacht uit te oefenen naar zijn leveranciers. Het bedrijf was in 2015 goed voor 457 miljoen hectoliter bier, en daarmee is het met afstand de grootste, want nummer 2, SABMiller deed 324 miljoen hectoliter. Heineken was wereldwijd de nummer 3 met 188 miljoen hectoliter.
Top-3 wijzigt door overname
Zo zag althans de top-3 er tot voor kort uit, want inmiddels heeft AB InBev zijn grote concurrent SABMiller overgenomen. Samen zijn de voormalige nummers 1 en 2 onaantastbaar dominant. De afstand tot Heineken als nieuwe nummer 2 is behoorlijk groot. De overname van SABMiller door AB InBev werd eerder dit jaar beklonken en zal 1,4 miljard dollar per jaar aan synergievoordelen gaan opleveren, zo claimen beide bedrijven zelf. Door de schaalgrootte van de combinatie zal het kostenvoordeel in de toekomst steeds verder toenemen.
Sterke merken
Tweede onderscheidende concurrentievoordeel zijn de sterke merken van AB InBev in diverse delen van de wereld. In Noord-Amerika is Budweiser toonaangevend en heeft het bedrijf zowat de helft van de markt in handen. In Brazilië is het dominant met een marktaandeel van bijna 70% dankzij het lokale merk Brahma. Verder zijn Corona en Stella Artois van sterke lokale namen uitgegroeid tot premium-wereldmerken. De klantentrouw bij zulke premiummerken is veel groter dan bij mainstream-merken.
Bovendien maakt AB InBev meer winst op zijn hectoliters dan de concurrentie. De operationele winst per hectoliter bedraagt 37 dollar, waar Heineken als op een na best scorende 'slechts' 24 dollar per hectoliter haalt.
De sterke winstgevendheid heeft het rendement op het geïnvesteerd vermogen van AB InBev hoog gehouden, ook in tijden van economische recessie en ook ten tijde van grote overnames. Het rendement bleef op een niveau in de lage dubbele cijfers en Gorham verwacht door de geschetste concurrentievoordelen dat dat de komende twee decennia zo al kunnen blijven.
Tegenwind in Brazilië
De derdekwartaalcijfers van dit jaar toonden wat tegenwind, met name in Brazilië. Het biervolume daalde 5,1% in het kwartaal. Dat is des te opmerkelijker gezien de Olympische Spelen in Rio de Janeiro in augustus, die juist een boost zouden moeten geven.
Reden voor de volumedaling is volgens Gorham de dalende bestedingskracht bij de Brazilianen door de zwakke binnenlandse economie. Gorham is van mening dat de fundamentele kracht van AB InBev deze tijdelijke tegenwind kan opvangen. Toch heeft deze zorg het aandeel onder druk gezet, net als de zorg dat de bierbrouwer zijn dividend mogelijk verlaagt.
Geen dividendverlaging
Dat komt door de financiële effecten van de SABMiller-overname en het precedent dat CEO Carlos Brito zelf heeft geschapen. Want hij en zijn bestuur verlaagden bij de vorige grote overname, die van Anheuser-Busch in 2008, het dividend met 10% om voorrang te geven aan schuldreductie. Beleggers vrezen opnieuw zo'n stap, maar analist Gorham niet, want volgens hem is de situatie nu duidelijk anders. Nu is de financieringsrente beduidend lager en bovendien zaten we in 2008 midden in de financiële crisis.
Uit onderstaande koersgrafiek blijkt duidelijk dat de koers de laatste twee maanden duidelijk een tik heeft gekregen:
(klik op grafiek voor vergroting)
Analist Gorham verhoogt Fair Value voor het aandeel van 112 euro naar 118 euro. Dat komt volledig door de gewijzigde wisselkoersverhouding waarbij de dollar aan kracht heeft gewonnen ten opzichte van de euro. Volgens de analist is AB InBev een van de sterkste spelers in het segment consumentengoederen.
Bulls & Bears
Morningstar zet voor de langetermijnbelegger de sterke en zwakke punten van een bedrijf op een rij onder de noemer Bulls & Bears:
Bulls:
- AB InBev’s wereldwijde schaal en distributiekracht is enorm. Het is de onbetwiste nummer 1 en 17 van zijn merken genereren elk ieder jaar meer dan 1 miljard dollar omzet.
- AB InBev heeft een grote spreiding over de hele wereld. Dankzij het 62%-belang in Ambev kan het profiteren van de dominante marktposities in Brazilië (64%), Argentinië (77%) en Canada (41%). Tevens heeft het toonaangevende marktaandelen in de Verenigde Staten (48%), België (57%) en Oekraïne (36%).
- Het bedrijf blijkt een efficiënte overnemer te zijn. De voorgenomen overname van SABMiller moet jaarlijks 1,4 miljard dollar aan kostenbesparingen opleveren.
Bears:
- Het belangrijkste merk, Budweiser en zustermerk Bud Light ondervinden in de VS voelbare concurrentie van kleine ambachtelijke brouwerijen, andere typen sterke drank en een aanhoudend hoge werkloosheid bij de beoogde klantengroep.
- Bier blijft een hevig concurrerende industrie, in het bijzonder in ontwikkelde markten. Hoge marketinguitgaven zijn noodzakelijk om de merken te onderhouden. De recente verhoging van de marketinguitgaven zal niet snel ongedaan worden gemaakt.
- Door het 62%-belang in Ambev heeft AB InBev een relatief grote blootstelling aan Zuid-Amerika. Met een zwakke economie in Brazilië kan die afhankelijkheid tegen gaan werken.
(klik op illustratie voor vergroting)
Alle informatie over het aandeel Anheuser-Busch InBev, zoals de aandelenkoers, kerncijfers en kwartaalrapportages, vindt u op de fondspagina van het bedrijf:
Lees meer equity stories:
- De mondiale auto-industrie een jaar na het sjoemelschandaal