Het aantrekkelijkst gewaardeerde Britse supermarktaandeel

Morningstar hervat het volgen van de grote Britse supermarktbedrijven. Alleen Sainsbury is aantrekkelijk gewaardeerd. De andere twee zijn momenteel te duur.

Robert van den Oever 10 februari, 2017 | 9:14
Facebook Twitter LinkedIn

Morningstar hervat het volgen van de drie grote Britse supermarktbedrijven Tesco, Sainsbury en Morrisons. Vanaf nu buigt Morningstar’s aandelenanalist Adam Kindreich zich over deze aandelen.

Alle drie hebben ze te maken met de intense prijsconcurrentie op hun Britse thuismarkt. Die wordt in het bijzonder aangejaagd door de discount supermarkten die het prijsniveau in de hele markt omlaag trekken.

Tweede concurrentiekwestie is de opkomst van online. Webwinkels vechten zich in toenemend tempo in op de retailmarkt en snoepen marktaandeel af van de grote gevestigde namen. Op hun beurt zijn de superkmarktreuzen zelf ook aanwezig op de online markt, maar dat brengt hen vooralsnog financiële verliezen.

Lastig voorsprong nemen
Door de concurrentie is het lastig om een voorsprong te pakken en daarom hebben alle drie een No Moat rating. De Moat Trend is Stable voor twee van de drie, Tesco en Sainsbury, omdat het er niet naar uitziet dat de mate van concurrentie binnen afzienbare tijd zal wijzigen. Ondanks hun schaalgrootte zijn beide in het huidige prijsklimaat niet in staat om hun omvang aan te wenden tot een concurrentievoordeel.

Morrisons krijgt een Negative voor de Moat Trend, omdat het schaalgrootte ontbeert en tevens rijkelijk laat was met het betreden van de online markt, waardoor het nu op dat gebied een gevoelige achterstand heeft op zijn concurrenten.

Alle drie zijn actief in Groot-Brittannië. Sainsbury en Morrisons zijn zelfs volledig afhankelijk van hun thuismarkt. Alleen Tesco heeft een regionaal gespreider profiel: 22% van de groepsomzet en 33% van de bedrijfswinst van Tesco komt van buiten Groot-Brittannië. Tesco is ook actief in Oost-Europese landen zoals, Hongarije, Tsjechië, Slowakije en Polen en in Azië, onder meer in India, Thailand en Maleisië.

Eén aantrekkelijk, twee te duur
Bekijken we de Fair Value van de drie, dan valt op dat Tesco en Morrisons beide een aandelenkoers hebben die momenteel boven de Fair Value noteert die Morningstar voor ze berekent. Tesco’s koers staat daar 27% boven en die van Morissons 24%.

Sainsbury kent een korting ten opzichte van de Fair Value die analist Kindreich becijfert. Er zit 21% opwaarts potentieel tot aan de Fair Value van 317 pence.

Sainsbury beter uitgerust
Sainsbury logo kleinerKindreich schat Sainsbury (bekijk hier de fondspagina) hoger in omdat het bedrijf beter weet om te gaan met de klappen die de discounters uitdelen. Het investeert in blijvend lagere winkelprijzen en in hogere lonen voor zijn mensen. Bovendien is het, anders dan de andere twee, momenteel niet in een reorganisatie verwikkeld. Dat is in de afgelopen 10 jaar al gebeurd onder het bewind van de vorige CEO Justin King. Onder zijn leiding, van 2004 tot 2014, investeerde Sainsbury flink in lagere prijzen voor de consument. Dat kostte marge, maar dat ving het bedrijf deels op door stevige kostenbesparingen. Dit alles was nuttig voorwerk voor de marktsituatie waar het bedrijf nu in zit.

Tesco logoTesco (bekijk hier de fondspagina) is dat werk nu aan het doen, en de markt rekent daarom voor de toekomst op een behoorlijk herstelpotentieel. Analist Kindreich is daar minder optimistisch over. Hij vindt dat de markt te veel kostenbesparingen inprijst. De analist schat die lager in dan de markt momenteel doet. Daarom is zijn Fair Value berekening lager dan de huidige aandelenkoers.

Morrisons logo kleiner 2Toch staat Tesco er nog altijd beter voor dan Morrisons (bekijk hier de fondspagina). Kindreich is van mening dat Morrisons het voorlopig lastig zal hebben gezien zijn marktposities in regio’s in Groot-Brittannië waar de bestedingskracht van de consumenten wat minder is. Dat scheelt omzet. Ook ontbeert Morrisons de schaalgrootte die zijn twee concurrenten in het Verenigd Koninkrijk wel hebben. Daarbij komt nog de genoemde misser bij het aanhaken op de online-markt.

Ahold Delhaize
Voor Nederlandse beleggers is Ahold Delhaize (fondspagina) altijd het bedrijf dat in deze sector het eerst in beeld komt. Vergeleken met zijn Britse branchegenoten heeft het Nederlands-Belgische concern een ander profiel. Ruim de helft van de omzet komt uit de Verenigde Staten waar de winkelketens aan de oostkust een sterke marktpositie hebben, en daarnaast zijn er natuurlijk de twee thuismarkten Nederland en België. In Nederland is winkelketen Albert Heijn onbetwist marktleider met 35% marktaandeel. Ahold Delhaize is niet actief in Groot-Brittannië.

Eerder al gingen we dieper in op dit aandeel toen analist Kindreich ook de coverage daarvan op zich nam:

 

Ahold delhaize logowebSindsdien heeft Ahold Delhaize zijn jaarcijfers over 2016 gepresenteerd en daaruit blijken verschillende ontwikkelingen. In de Verenigde Staten stonden omzet en marges onder druk door aanhoudende prijsverlagingen. De Amerikaanse supermarktketens die oorspronkelijk onder Delhaize vielen, zoals Food Lion en Hannaford, wisten desondanks omzetgroei te boeken, terwijl de markt als geheel te lijden had onder prijsdruk. In België kampte het supermarktbedrijf met druk op de omzet. In Nederland ging het stukken beter met een gezonde omzetgroei en wederom stijging van het marktaandeel voor Albert Heijn.

Wedloop bij online
De Britse supermarktreuzen worstelen met de aanpak van het online marktsegment. Zij zijn daarin weliswaar wel de grootste aanbieders van het land, maar het levert ze nog niet veel op. Ahold heeft er in Nederland voor gezorgd dat het in die wedloop zelf vooraan staat door de overname van ’s lands bekendste webwinkel Bol.com een paar jaar geleden. Ahold’s online omzet groeide 30% in het vierde kwartaal. Die omzet is nog verlieslatend, maar dat mag, omdat het bedrijf per se wil investeren om de toppositie in online vast te houden met het oog op de toekomst.

Voor analist Kindreich is de online positie in de markt een belangrijk element bij het bepalen van de Moat Trend rating, want het kan Ahold een belangwekkende voorsprong op zijn concurrenten opleveren.

Ahold-Delhaize heeft momenteel een No Moat rating, net als zijn Britse branchegenoten. De actuele koers ligt zo’n 5% onder de Fair Value van 21 euro. Dat verschil is dus beduidend kleiner dan de eerdergenoemde 21% bij Sainsbury. Puur op basis van waardering lijkt Sainsbury dus te prefereren. Maar beide bedrijven hebben een zeer verschillend profiel, zoals toegelicht.

Lees meer over aandelen:

- Sectoranalyse defensieve consumentengoederen: 3 favorieten

- Apple's iPhone verkopen breken kwartaalrecord

- KPN's zakelijke business heeft het moeilijk

- Morningstar verlaagt Fair Value van Ahold Delhaize

 

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar in Amsterdam

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten