De beursgang van Snap was een eclatant succes: 44% koerswinst op de eerste handelsdag. De uitgifteprijs van 17 dollar per aandeel klom naar 24,50 bij het slot van Wall Street op donderdag. Dat maakte het bedrijf ruim 32 miljard euro waard. Oprichters Evan Spiegel en Bobby Murphy liepen fors binnen op hun belangen in hun geesteskind.
Twee beursdagen later was het enthousiasme alweer geluwd, want maandag bij het sluiten van Wall Street was de koers van Snap gezakt tot onder de uitgifteprijs.
Duizelingwekkende cijfers
In de wereld van de IPO's van social-mediabedrijven die een paar jaar geleden nog niet eens bestonden, gaat het al snel om duizelingwekkende cijfers. Maar die zijn vaak gebaseerd op toekomstverwachtingen, en niet op het heden. Want dergelijke bedrijven maken in hun aanvangsfase doorgaans astronomische verliezen en cash-burn. Wat schuilt er nu aan daadwerkelijke business achter? Morningstar-analist Ali Mogharabi dook erin.
Snap is het bedrijf achter de populaire foto-app Snapchat. Het werd opgericht in 2011 en heeft sindsdien 158 miljoen gebruikers aan zich weten te binden, de meeste tussen 18 en 24 jaar oud. De groei van het netwerk heeft ook de aandacht van adverteerders getrokken en inmiddels is snap op weg naar 1 miljard dollar jaaromzet. Analist Mogharabi is er nog niet van overtuigd dt Snap zijn gebruikersnetwerk weet om te zetten in winstgevende business.
Advertentiemarkt groeit
Aan de markt zal het niet liggen. Adverteerders stellen steeds grotere budgetten voor digitale aanwezigheid beschikbaar, en er komen steeds meer adverteerders bij die de mogelijkheden van de social media platforms zien.
Er is echter geen enkel garantie dat het extra advertentiegeld ook naar snap toe zal stromen, merkt de Morningstar-analist op. Grote concurrenten zoals Facebook en Alphabet-dochter Google hebben zich al bewezen bij adverteerders die hun mogelijkheden waarderen en zij zullen de komende jaren wellicht een groot deel van het extra advertentiegeld naar zich toe weten te trekken.
Facebook en Google hebben bovendien grotere netwerken die gebruikers meer mogelijkheden bieden en platforms heel makkelijk aan elkaar kunnen koppelen. Facebook is bijvoorbeeld ook eigenaar van WhatsApp en Instagram, de foto-app die rechtsreeks met Snapchat concurreert. Snap drijft vooralsnog volledig op zijn ene foto- en video-app. Dat zou voor gebruikers een reden kunnen zijn om snap te verlaten en andere platforms te kiezen.
Concurrenten lastig te verslaan
Het is ook de reden waarom de dominante bedrijven Facebook en Alphabet van Morningstar een Wide Moat rating krijgen, die aangeeft dat zijn duidelijke voordelen ten opzichte van hun concurrenten hebben. Het zal voor Snap lastig zijn om zulke concurrenten te verslaan.
Snap krijgt van Morningstar dan ook een No Moat rating en een Fair Value van 15 dollar per aandeel. Dat is een stuk onder de actuele koers, maar dat komt door de grote mate van onzekerheid waarmee dit aandeel omgeven is.
Bekijk hier een video waarin Morningstar-analist Ali Mogharabi zijn visie op Snap geeft:
Lees meer over aandelen:
- Sector gezondheidszorg maakt inhaalslag bij Ultimate Stock Pickers
- Morningstar introduceert Europese variant van Ultimate Stock Pickers
- Dit zijn de aantrekkelijklste wereldwijde large-cap aandelen