De groei is eruit bij Twitter. Het aantal van 320 miljoen gebruikers van het sociale platform neemt nog wel toe, maar de groei zwakt af. En dat is een punt van zorg voor Morningstar’s aandelenanalist Ali Mogharabi.
Als het aantal gebruikers niet meer zo hard groeit, verschuift de nadruk naar het zoveel mogelijk geld verdienen per gebruiker. Daartoe investeert Twitter in het verbeteren van de functionaliteit van het platform en in video-applicaties zoals live-streaming. Dat is positief, maar Mogharabi heeft er niet zoveel vertrouwen in dat Twitter daar op lange termijn een bovengemiddeld rendement uit kan halen.
Groeiperspectief ontbreekt
Twitter profiteert namelijk veel minder dan zijn concurrenten van de toenemende bestedingen aan mobiele en online. Facebook, Instagram en Snapchat weten dat beter te benutten door hun hogere groei en sterker netwerkeffect. Omdat dit ontbreekt bij Twitter, verlaagt de analist zijn groeiverwachtingen voor de komende jaren, conform de te verwachten lagere opbrengsten per gebruiker.
Dit leidt ertoe dat de analist ook zijn Moat Rating verlaagt. De Moat Rating geeft de mate van concurrentievoordeel aan dat een bedrijf heeft ten opzichte van zijn tegenstrevers. Twitter had een Narrow Moat rating, maar Mogharabi verlaagt dat naar een No Moat rating. Daarbij gaat de Moat Trend rating naar Negative.
Grotere veiligheidsmarge
Ook de Fair Value berekening gaat omlaag. Mogharabi hanteert nu 17 dollar per aandeel tegen voorheen 18 dollar. Ook bij 17 dollar noteert de actuele koers van het aandeel Twitter nog met een korting ten opzichte van de Fair Value, maar de analist raadt aan om een grotere veiligheidsmarge in te bouwen alvorens te beleggen in dit aandeel dat omgeven is met een grote mate van onzekerheid.
De lichte groei die er te verwachten is, zal samen met lagere kosten voor marketing leiden tot een beter operationeel resultaat. Analist Mogharabi gaat daarom uit van het bereiken van break even resultaat in 2019 en geleidelijke margegroei tot aan 2026.
Bekijk in deze video de volledige analyse van Morningstar-analist Ali Mogharabi:
De kerncijfers, de aandelenkoers en achtergrondinformatie vindt u op onze overzichtspagina van Twitter.
Bulls & Bears
Morningstar definieert voor bedrijven de sterke en zwakke punten onder de noemen Bulls & Bears. Voor Twitter zijn dat:
Bulls:
- De omzet uit advertenties per gebruiker groeit sterk en compenseert de afname van de groei van het aantal gebruikers.
- Twitter sluit deals om premium content op zijn platform te krijgen, zoals recent met de National Football League in de VS om wedstrijden live te streamen, met daarbij de mogelijkheid tot reageren en interactie.
- De investeringen in het verbeteren van de functionaliteit van video content kunnen de groei van het aantal maandelijks actieve gebruikers weer terug opkrikken naar de dubbele cijfers.
Bears:
- Naarmate de groei van het aantal gebruikers afkalft, kunnen adverteerders besluiten om hun reclamebestedingen elders in te zetten en hun budget voor plaatsing op Twitter te verkleinen.
- Elke terugval in de totale online advertentiemarkt heeft een enorm effect op Twitter, aangezien 90% van Twitters omzet bestaat uit advertenties.
- Andere, nieuwe opkomende social media aanbieders, zoals Snapchat kunnen de plek van Twitter bedreigen en het in populariteit overvleugelen. Dat kan de groei van Twitter schaden, zowel wat aantal gebruikers betreft, als de mate van activiteit op het platform.
Lees meer: