Verrassend, opmerkelijk en de hele retailwereld fronst de wenkbrauwen; de overname van Whole Foods Markets door Amazon voor 13,7 miljard dollar is er een waar sommigen niet meteen de logica van zien. Want Amazon is al jaren bezig de allergrootste online verkoper te worden door bestelgemak en verfijnde distributie. Fysieke winkels hoorden daar niet bij. En dan nu ineens een winkelketen overnemen, een supermarktketen met verse producten. Dat is heel wat anders dan pakketjes versturen.
Ook Morningstar-analist R.J. Hottovy was verrast door de overname, geeft hij toe. Wel wijst hij op de al langer gaande geruchten dat Amazon iets met een fysieke retailer wilde gaan doen en dat het met een supermarktconcept wilde gaan testen. Dat kan een hele goede aanvulling op Amazons bestaande activiteiten zijn, vindt Hottovy, en het kan voor hem zelfs een verdere ondersteuning van zijn Wide Moat rating voor Amazon betekenen.
Zelfde type klanten
Ten eerste zijn de klanten van Whole Foods grotendeels hetzelfde type als de Amazon Prime members. Door aan Amazon Prime members ook de producten van Whole Foods gericht te kunnen verkopen zal de omzet opgestuwd worden. Van de bijna 100 miljoen Prime leden (waarvan 60 miljoen in de Verenigde Staten) is waarschijnlijk zo'n tweederde ook klant bij Whole Foods. Als die naast hun 99 dollar per jaar voor het Prime lidmaatschap ook nog de 14,99 dollar per maand voor Prime Fresh zouden willen neertellen, dan ontstaat een hele sterke klantenbasis. Volgens Hottovy is dit de doorslaggevende reden waarom het samengaan van de twee bedrijven echt kan werken.
Kennis van vers
Ten tweede verkrijgt Amazon door de overname direct de volledige expertise en geloofwaardigheid voor het runnen van een productie- en verkoopketen van verse producten. Vers is het grootste struikelblok voor retailers die alleen kennis hebben van houdbare artikelen.
Verder kan Amazon zijn assortiment private label artikelen sterk uitbreiden. Dat kennen we nu onder namen zoals Happy Belly, Mama Bear en Wickedly Prime. De 450 fysieke winkels van Whole Foods, verspreid over de hele VS, bieden bovendien de mogelijkheid om daar straks ook andere Amazon producten en diensten aan klanten te laten zien.
Het Allegro Coffee assortiment bij Whole Foods Markets.
Combinatie in top-10
De combinatie zal voor het boekjaar 2016 dankzij de 15,7 miljard dollar van Whole Foods een gezamenlijke jaaromzet van 24 miljard dollar halen en daarmee komt het de top 10 van supermarktbedrijven in de VS binnen. Belangrijker nog dan de omzet is de winstmarge die een aardige duw in de rug krijgt. Want de marge op vers, en zeker op de luxe productassortimenten die Whole Foods voert, is veel hoger dan die op generieke artikelen. Amazon boekte vorig boekjaar een marge van 3%, terwijl Whole Foods 5,4% haalde. Daarbij geldt ook nog eens dat Whole Foods een kapitaalkrachtige klantengroep trekt, die bereid is meer te betalen voor kwaliteit. Dat is hoopgevend voor de resultaten op langere termijn.
Op zijn kop gezet
Deze deal zet het hele Amerikaanse retaillandschap op zijn kop. Concurrenten zoals Wal-Mart, Target en Kroger zullen zich achter de oren krabben over hoe te antwoorden, stelt Hottovy. Zij zullen hun online-strategieen tegen het licht houden en zich afvragen of hun schaalgrootte nog voldoende is om te kunnen concurreren met de nieuwe, sterkere tegenstrever.
Effect op Ahold Delhaize
Het heeft ook effect op voor het Nederlandse Ahold Delhaize, dat zo'n tweederde van zijn omzet haalt uit de winkelketens in de noodoostelijke staten. De fusie van de Nederlandse marktleider en de Belgische nummer twee is feitelijk nog maar net afgerond. Samen vormen hun Amerikaanse supermarkten onder namen zoals Stop & Shop en Food Lion een sterk blok in de staten aan de noordoostkust. Maar de overname van Whole Foods door Amazon zet dit in een volledig ander daglicht. Analist Hottovy is van mening dat de nieuwe combinatie weleens de meest disruptieve speler kan worden in de Amerikaanse foodretail business in de komende jaren.
Lees meer:
- Dit zijn de aantrekkelijkste wereldwijde large cap aandelen - juni
- Sectoranalyse aandelen: Europese telecom