Alle negen de stijlsegmenten hadden het moeilijk in februari, de maand die aan het begin werd gekenmerkt door een stevige correctie op de beurzen. Large caps leden daardoor een verlies van 3,8% en small caps kwamen er beter vanaf met 1,4% verlies.
Dat betekent dat het verschil in rendement tussen de middellange- en de lange termijn (1 en 3 jaar) steeds groter wordt ten gunste van small caps. Dat komt goed tot uitdrukking in onderstaande grafiek:
(klik op grafiek voor vergroting)
Het verschil tussen de stijlen groei en waarde is minder groot, aangezien beide stijlen in januari allebei 3% verloren. Dat is te zien in deze tabel:
(klik op tabel voor vergroting)
Het segment Large Cap Groei boekte een negatief rendement van 3,7% en dat kwam grotendeels voor rekening van aandelen zoals British American Tobacco PLC (-11,8%), RELX (-5,9%), Inditex (-13,5%) en Unilever (-7,1%).
In het segment Large Cap Waarde, dat 3,2% verloor, vinden we bedrijven als Royal Dutch Shell (-6,6%), Sanofi (-8,6%) en Banco Santander (-5,3%).
(klik op tabel voor vergroting)
Binnen de small cap stijlen is er een groot verschil in rendement tussen de Small Cap Waarde aandelen en de Small Cap Groei stijl: de groeistijl scoort bij de kleine aandelen beduidend beter in februari. Of met andere woorden, die wist het verlies beter te beperken: 0,8% verlies tegen 2,7% verlies voor Small Cap Waarde.
Dat verschil loopt op naarmate we een langere periode bekijken. Voor de periode van 1 jaar loopt het al op naar 34% en voor 3 jaar naar 80%, in het voordeel van Small Cap Groei.
Sectoren
Kijken we naar sectoren, dan blijkt vastgoed de slechts presterende in februari met 5,2% verlies. Ook defensieve consumentengoederen deed het slecht met 4,4% verlies, veroorzaakt door bedrijven als British American Tobacco (-11,8%), Nestle (-5,9%) or Unilever (-7,1%).
De beste presterende sector was technologie, die februari afsloot met een nipt minnetje van 0,03% dankzij sterke prestaties van enkele bedrijven waaronder Dassault Systems (+14,4%) en het Oostenrijkse AMS (+30,8%).
(klik op tabel voor vergroting)
Waarderingen
Wat waarderingen betreft heeft de correctie van februari enkele segmenten duidelijk goedkoper gemaakt, zeker de waarde segmenten in de Morningstar Style Box die aantrekkelijker geprijsd zijn dan de groeistijl.
(klik op tabel voor vergroting)
Bij de waarderingen op sectorniveau valt op dat communicatie een van de aantrekkelijkste is met een koers/Fair Value verhouding van 0,89, gevolgd door nustbedrijven met 0,88. Binnen nutsbedrijven zijn in het bijzonder het Italiaanse Enel en het Spaanse Endesa (beide een koers/Fair Value van 0,84) evenals het Duitse RWE (0,86) vermeldenswaardig.
(klik op tabel voor vergroting)
Lees ook eerdere Marktbarometers: