Het beeld bij Europese aandelen is over juni gelijk aan dat van de afgelopen maanden, want de groei-stijl versloeg opnieuw de waarde-stijl. Groei boekte een rendement van 0,1%, terwijl waarde een minnetje van 0,7% noteerde. Doordat de groei-stijl al meerdere maanden beter scoort, is het verschil in rendement voor dit jaar tot dusver al opgelopen naar bijna 10%.
Er was echter ook een verschil te noteren in juni ten opzichte van de voorafgaande maanden: small-cap aandelen deden het slechter dan large caps, met een verlies van 1,7% tegen 0,5%. Eerder deden small-caps het juist beter.
(klik op grafiek voor vergroting)
De meeste van de negen segmenten in de Morningstar Style Box eindigden juni met een negatief rendement. Het segment Large Cap Groei was een van de weinige die wel positief scoorde. Dat kwam door bedrijven in de sector defensieve consumentengoederen, zoals Anheuser-Busch InBev, Reckitt Benckiser en L'Oreal die koerswinsten boekten van respectievelijk 7,8%, 7,4% en 2,9%. De sector als geheel was afgelopen maand een van de best renderende met 1,4%.
(klik op tabel voor vergroting)
Het segment Large Cap Waarde werd vooral omlaag getrokken door koersverliezen bij de grote Duitse autofabrikanten vanwege zorgen over de negatieve gevolgen van een handelsoorlog met de Verenigde Staten. Volkswagen, Daimler en BMW verloren respectievelijk 11,1%, 10,6% en 9,1%. De automobielsector was verantwoordelijk voor het verlies van 3,7% voor de sector cyclische consumentengoederen.
Het resultaat voor het segment Large Cap Waarde had nog slechter kunnen uitvallen als er niet ook enkele bedrijven waren geweest die het wel goed deden, zoals enkele van de grote farmaciebedrijven. Sanofi en Novartis wonnen 4,6% en 2,1%, zodat de sector als geheel 1,4% winst boekte.
(klik op tabel voor vergroting)
Waarderingen
Als we kijken naar de waarderingen, dan zet ook daar de trend van de afgelopen maanden door. Het verschil in waardering tussen de segmenten Large Cap Waarde (koers/Fair Value verhouding van 0,91) en Large Cap Groei (koers/Fair Value 1,08) wordt zelfs steeds groter.
(klik op tabel voor vergroting)
Bekijken we de waarderingen per sector, dan valt op dat de sector communicatie in juni aantrekkelijker is geworden. Door het koersverlies van 0,5% is de waardering gezakt van een koers/Fair Value verhouding van 0,85 naar 0,81.
(klik op tabel voor vergroting)
Lees meer:
- Marktbarometer mei: grote verschillen tussen groei- en waarde-stijl