Uber heeft de taximarkt behoorlijk op zijn kop gezet met zijn komst. De aloude structuren werden doorbroken door het nieuwe concept waarbij gebruiksvriendelijkheid voor de klant en snelle service voorop staat. Uitgekiende dataverzameling en algoritmen matchen chauffeur en klant optimaal: de klant hoeft nooit lang te wachten en de chauffeur heeft vlotjes een nieuwe rit. Die efficiency die een positief effect heeft op de resultaten.
Maar dat ging niet zonder slag of stoot. De traditionele taxichauffeurs konden dit niet waarderen. Op tal van manieren werd geprobeerd om Uber de voet dwars te zetten. Ook overheden belemmerden de komst van het innovatieve bedrijf, soms met succes en soms niet. Dat weerhield Uber niet van een spectaculaire groei.
De cijfers
Uber is actief in 65 landen en 700 steden. Wereldwijd zijn er 75 miljoen gebruikers, waarvan 40 miljoen in de Verenigde Staten. Over 2017 heeft het 4 miljard ritten gemaakt en dat leverde 36,2 miljard dollar aan ritomzet op waarvan 7,8 miljard dollar aan netto-omzet overblijft.
Morningstar projecteert een gemiddelde jaarlijkse groei van deze netto-omzet van 27% in de komende 10 jaar die in 2027 de 82,4 miljard dollar zal bereiken.
(klik op grafiek voor vergroting)
Innovatief en brutaal
Uber koos nu eens niet alleen voor concurrentie door precies hetzelfde te doen als de vermolmde taxiwereld, maar ging ook aan de slag met nieuwe ideeën. Ritten delen bijvoorbeeld. Met meerdere mensen de auto delen, ook als iedereen een andere bestemming heeft, is voordeliger dan allemaal losse ritten. De chauffeur maakt beter bezette kilometers en de klant is goedkoper uit. Ridesharing is inmiddels een belangrijk onderdeel van Ubers vervoersdiensten.
Uber is innovatief en brutaal, in de zin dat het nieuwe dingen probeert die onbekend terrein zijn. Zoals UberPOP, die dienst waarbij particulieren met hun auto betaalde ritten aanbieden. Een leuke manier om een centje bij te verdienen. Die werd in veel landen en steden verboden, maar pas nadat de autoriteiten eerst de (grotendeels ontbrekende) regelgeving op dit gebied hadden moeten napluizen.
Nieuwe logistieke diensten
Uber is bekend geworden met taxiritten, maar doet intussen veel meer. Maaltijdenbezorgdienst Uber Eats is snel gegroeid: de dienst heeft 8 miljoen gebruikers die minstens 1 keer per maand gebruik van de dienst in 250 steden wereldwijd en daarbij zijn 60.000 restaurants aangesloten.
De groei voor de toekomst zal komen van nieuwe logistieke diensten die de markt zullen uitbreiden tot ver voorbij de grenzen die we nu kennen. Want het netwerk van chauffeurs en bezorgers kan niet alleen personen of maaltijden vervoeren naar hun bestemming, maar ook allerhande andere vracht. Uber kan dus een vervoerder in bredere zin worden. De Morningstar-analisten schatten de totale markt die Uber met zijn diensten kan bedienen tegen 2022 op 630 miljard dollar.
(klik op grafiek voor vergroting)
Groei komende jaren
De markt voor taxivervoer waar Uber in meedoet, kent een gemiddelde jaarlijkse groei van 26% en zal tegen 2022 een jaaromzet van 357 miljard dollar kennen. Daar zit flink groeipotentieel voor Uber.
De markt voor maaltijdbezorging groeit net zo hard, met 25% per jaar gemiddeld en zal tegen 2022 uitkomen op 166 miljard dollar wereldwijd. Onderstaande grafiek laat een gestage groei zien, maar de procentuele groei jaar op jaar zwakt af naarmate de markt in absolute zin verder toeneemt:
(klik op grafiek voor vergroting)
Wat overig vrachtvervoer betreft ligt de focus op de Verenigde Staten. Die markt is daar tussen de 15 en 20 miljard dollar groot. Vooralsnog ziet het er niet naar uit dat Uber buiten de VS voor pakjesbezorger gaat spelen.
Vanuit logistieke gedachte begeeft Uber zich ook in het fietsdelen. De markt voor deelfietsen is interessant, want in veel landen is dat sterk in opkomst. In Nederland zijn we eraan gewend dat iedereen zijn eigen fiets heeft, maar in andere landen waar de fietscultuur nog in ontwikkeling is, krijgen dergelijke initiatieven snel voet aan de grond.
(klik op grafiek voor vergroting)
Sterk netwerkeffect
De kernactiviteit van Uber, dus het rittendeelplatform waar het mee pionierde, heeft een sterk netwerkeffect. De groei van het aantal gebruikers en chauffeurs versterkt elkaar als een natuurlijk vliegwiel. Voortgaande ontwikkelingen met dataverzameling over gebruikers, ritten, bezettingsgraad, bestemmingen tijdstippen moeten het rittennetwerk efficiënter en winstgevender maken. Tezamen met de merkkracht en andere immateriële activa brengt dit een Narrow Moat rating.
Het concurrentievoordeel in de zin van voorsprong die de concurrentie niet kan inhalen is een stuk minder. Er zijn namelijk amper barrieres om bij een concurrent in te stappen. Evenzo zijn er amper barrieres voor concurrerende bedrijven om in de markt te stappen. En dat doen ze ook. Uber heeft een reeks navolgers gekregen waarvan Lyft de bekendste en meest serieuze concurrent is. Die is weliswaar nog kleiner, maar probeert net zo hard om grote investeerders en marktpartijen aan zich te binden om zijn plek te veroveren.
Gevaren
Het gevaar van die lage toetredingsdrempel is dat het netwerkeffect ook negatief kan werken. Als er een andere aanbieder in de ogen van de klant beter is, dan kunnen klanten snel en massaal overstappen. Dat kan hard gaan als het vliegwiel de verkeerde kant op werkt.
Een ander gevaar is de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s waardoor de animo voor taxidiensten kan afnemen. De gedachte is dat mensen eerder een auto aan zullen schaffen als ze juist niet zelf hoeven te rijden: hun eigen, permanent beschikbare Uber. Anderzijds kan het bedrijf wellicht profiteren als het zelf een vloot zelfrijdende auto’s als taxi een deelauto inzet.
Lees meer:
- Koersval Sodexo biedt instapkans in fundamenteel gezonde cateringsector
- Zoveel is Airbnb waard als het naar de beurs gaat
- Dit maakt Airbnb anders dan zijn concurrenten
- Facebook onderuit door stagnerende groei en tegenvallende vooruitzichten