Het herstel van de Europese aandelenmarkten in de eerste drie maanden van 2019 heeft de structuur van de markt niet veranderd; sterker nog, de ingezette beweging is juist versneld. Groei-aandelen hebben flink terrein gewonnen ten opzichte van waarde-aandelen. Daarmee is de lange-termijn trend weer hersteld, nadat vorig jaar enige tijd waarde-aandelen de groei-segmenten wisten te verslaan.
In maart verloren Europese waarde-aandelen 0,9%, terwijl groei-aandelen juist 4,4% wonnen. Over een langere periode bekeken wordt het verschil tussen beide stijlen steeds groter. Over drie jaar gemeten beloopt het verschil al 55% in het voordeel van groei-aandelen.
(klik op grafiek voor vergroting)
Ook de trend dat grote bedrijven het beter doen dan kleine zet door in maart. De large-cap segmenten wonnen 2,9%, terwijl de small-caps 0,9% moesten prijsgeven.
(klik op grafiek voor vergroting)
Groei-stijl op kop
Binnen de segmenten voor large-cap aandelen heeft de groei-stijl overduidelijk de waarde-stijl verslagen: large-cap groei won 4,9% en large-cap waarde verloor 0,7%.
De grote bedrijven in de sector gezondheidszorg hebben het meest bijgedragen aan de groei, waaronder Novartis en Novo Nordisk die beide meer dan 9% koerswinst boekten. De sector gezondheidszorg was een van de best presterende sectoren met 4,5% koerswinst.
Andere bedrijven die dit segment opstuwden, waren consumentenbedrijven zoals LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton en L'Oreal die beide dik 8% koerswinst boekten.
(klik op grafiek voor vergroting)
Sectoren
Op sectorniveau liepen de koerswinsten nogal uiteen. De best presterende sector is defensieve consumentengoederen zoals Nestle, British American Tobacco en Anheuser-Busch InBev die respectievelijk 6,6%, 16,9% en 9,1% wonnen.
In contrast daarmee staat de sector financials die een verlies van 1,4% leed. Gemeten over 12 maanden is financials de enige sector die in de min staat, op een verlies van 4,4%.
(klik op grafiek voor vergroting)
Waarderingen stijlsegmenten
Wat waarderingen betreft zien we dezelfde trend. Door de koerswinsten van de groei-segmenten blijft de waarde-stijl aantrekkelijker vauit het oogpunt van waarderingen. Het segment large-cap waarde kent een korting van 17% ten opzichte van Morningstar's Fair Value terwijl het large-cap groei segment een premie van 3% kent.
(klik op grafiek voor vergroting)
Als het gaat om de waarderingen van sectoren,dan is het opavallend hoe goedkoop de telecomsector is. die kent een korting van maar liefst 25% ten opzichte van Morningstar's Fair Value.
(klik op grafiek voor vergroting)
Lees ook eerdere Morningstar Marktbarometers:
- Morningstar Marktbarometer februari: alle segmenten flink opgeveerd
- Morningstar Marktbarometer januari: alle segmenten flink opgeveerd