De Europese aandelenmarkten blijven positief gestemd. De opwaartse beweging die aan het begin van dit jaar werd ingezet, houdt al vier maanden op rij aan. Zo ook in april.
Er is wel een verschil met de voorafgaande maanden te bespeuren en dat is dat in april de waarde-stijl de overhand kreeg boven de groei-stijl. De waarde-stijl boekte een koerswinst van 5,3%, terwijl de groei-segmenten van de Morningstar Style Box een rendement van 4,1% lieten zien.
(klik op grafiek voor vergroting)
Dat verschil tussen waarde en groei was het duidelijkst zichtbaar bij de grote bedrijven. Het segment Large-Cap Waarde won 5,2%, en Large-Cap Groei steeg 3,6%. Het waarde-segment profiteerde in het bijzonder van de grote autobedrijven zoals Volkswagen en Daimler die respectievelijk 9,9% en 11,7% wonnen. Ook financials droegen bij, zoals Banco Santander met 10,4% koerswinst en Allianz met 8,3%.
(klik op grafiek voor vergroting)
De financiële sector deed het afgelopen maand goed met 7,4% koerswinst. Daarmee was het nog niet de best presterende sector, want dat was de technologiesector met een koerswinst van 8,7%.
Het feit dat de groei-stijl in april wat achterbleef bij de waarde-stijl komt door de sector gezondheidszorg. Die telt meer groei- dan waarde-bedrijven. In april boekte deze sector een verlies van 1%, wat vooral te wijten was aan bedrijven zoals Novartis, Roche en Novo Nordisk die respectievelijk 4,8%, 3,7% en 6,6% verloren.
(klik op grafiek voor vergroting)
Er zijn geen grote veranderingen opgetreden in de waarderingen van de sectoren. Nog altijd is de waarde-stijl aantrekkelijker gewaardeerd dan de groei-stijl. Europese Large-Cap Waarde bedrijven kennen een discount van 14%, terwijl groei-bedrijven een premie van 1% hebben.
(klik op grafiek voor vergroting)
Op sectorniveau blijft de communicatiedienstensector de aantrekkelijkste, terwijl technologie de duurste sector is, uitgedrukt als koers ten opzichte van de Fair Value.
(klik op grafiek voor vergroting)
Lees ook eerdere Morningstar Marktbarometers:
- Morningstar Marktbarometer maart: groei-stijl verslaat waarde-stijl ruimschoots
- Morningstar Marktbarometer februari: alle segmenten flink opgeveerd