De Europese aandelenmarkten hebben in mei een correctie te verwerken gekregen. Doorgaans worden dan groei-aandelen harder geraakt dan waarde-aandelen. De ervaring leert dat waarde-aandelen meestal wat beter blijven liggen in tijden van neergang. Maar dat bleek deze keer niet het geval: De waarde-stijl verloor 6,7% en de groei-stijl slechts 2,5%.
(klik op grafiek voor vergroting)
Dat verschil tussen waarde en groei was het duidelijkst zichtbaar bij de grote bedrijven. In de Morningstar Style Box verloor het segment Large-Cap Waarde 7,1%, terwijl Large-Cap Groei beduidend minder sterk daalde met eeen minnetje van 2,2%.
(klik op grafiek voor vergroting)
De magere prestaties van het segment Large-Cap Waarde zijn vooral te wijten aan fikse koersverliezen in de financiële sector. Banco Santander, ING Groep en Lloyds Banking Group noteerden allemaal koersdalingen van meer dan 10% over afgelopen maand, respectievelijk -12,4%, -14,6% en -11,0%. Ook automobielbedrijven zoals Daimler en BMW beleefden een slechte maand: zij daalden respectievelijk 14,8% en 13,7% in koers.
Op sectorniveau was het echter niet de financiële sector die het meest verloor in mei. Die daalde 6,3%, maar er waren andere sectoren die een nog groter verlies noteerden. Industrie daalde 6,9% en grondstoffen daalde 6,7%.
(klik op grafiek voor vergroting)
Doordat de waarde-stijl zo veel slechter presteerde dan de groei-stijl, is het verschil in waardering tussen de beide beleggingsstijlen opgelopen. De waarde-stijl kent nu een korting van zo'n 20% ten opzichte van de Fair Value die Morningstar ervoor berekent, terwijl de groei-stijl een korting van slechts 2% kent.
(klik op grafiek voor vergroting)
Op sectorniveau blijft de communicatiedienstensector de aantrekkelijkst gewaardeerde, terwijl deze in mei maar een geringe daling van 1,5% meemaakte. De korting ten opzichte van de Fair Value is nu zo'n 20%.
(klik op grafiek voor vergroting)
Lees ook eerdere Morningstar Marktbarometers:
- Morningstar Marktbarometer april: waarde-stijl heeft de overhand
- Morningstar Marktbarometer maart: groei-stijl verslaat waarde-stijl ruimschoots