Hoogdividendfondsen hebben het imago dat zij uitsluitend beleggen in volwassen bedrijven en markten. De algemene perceptie is dat deze fondsen niet in opkomende markten kunnen beleggen, omdat zij investeren in solide ondernemingen die veel vrije kasstroom genereren, die beperkt zijn in hun groeimogelijkheden en daarom veel dividend uitkeren aan hun aandeelhouders. Opkomende markten daarentegen kenmerken zich door het grote aantal ondernemingen dat gericht is op groei. Het resultaat is dat hoogdividendbeleggen in de loop van de tijd het predikaat "saai" heeft gekregen. Maar dat is onterecht.
Wanneer de portefeuille van hoogdividendfondsen onder de loep wordt genomen, dan bevatten deze inderdaad veelal grote, gevestigde bedrijven in stabiele sectoren en ontwikkelde economieën. Maar opkomende landen bieden wel degelijk interessante kansen voor de hoogdividendbelegger. Wanneer een selectie gemaakt wordt van wereldwijd beleggende hoogdividendfondsen, dan is de aanwezigheid van opkomende landen duidelijk te zien. Dat illustreert onderstaande tabel.
Beleggingsfonds |
Equity Region Asia emrg % (Long Rescaled) |
Equity Region Europe emrg % (Long Rescaled) |
Equity Region Latin America % (Long Rescaled) |
Equity Region Emerging % (Long Rescaled) |
8,98 |
0,00 |
16,33 |
25,31 |
|
5,18 |
0,00 |
2,03 |
10,32 |
|
2,23 |
1,70 |
2,29 |
9,30 |
|
4,49 |
0,00 |
2,09 |
8,92 |
|
3,81 |
3,23 |
0,71 |
7,74 |
|
1,74 |
0,54 |
2,74 |
6,47 |
|
2,49 |
1,01 |
2,38 |
5,88 |
|
3,19 |
0,00 |
1,19 |
4,38 |
|
1,48 |
2,38 |
0,32 |
4,17 |
|
2,57 |
0,00 |
0,00 |
3,09 |
|
1,91 |
0,00 |
0,00 |
1,91 |
|
1,15 |
0,25 |
0,47 |
1,87 |
|
1,03 |
0,00 |
0,54 |
1,57 |
|
0,00 |
1,22 |
0,00 |
1,22 |
|
0,22 |
0,00 |
0,96 |
1,17 |
|
0,00 |
0,00 |
0,91 |
0,91 |
|
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
Uit de tabel blijkt dat sommige hoogdividendfondsen -zoals verondersteld- helemaal niet beleggen in opkomende landen En als zij dit wel doen, dit is het vaak een beperkt percentage. Maar schijn bedriegt. Veel van de grote, gevestigde ondernemingen in hoogdividendportefeuilles halen een (belangrijk) gedeelte van hun omzet en winst uit opkomende landen. Zo boekt Unilever ruim 50 procent van haar omzet uit opkomende markten, net als Colgate-Palmolive. Deze posities worden door een fonds geclassificeerd als een belegging in ontwikkelde landen. Dat is correct wanneer gekeken wordt naar vestigingsland van de onderneming, maar het beleggingsresultaat is dus wel in ruime mate afhankelijk van opkomende landen.
Hoogdividendfondsen kunnen wel degelijk beleggen in opkomende landen: hetzij direct of indirect. Dit werpt een heel ander licht op het “saaie” imago van deze fondsen.
Leer alle aspecten van dividendbeleggen. Hoe dividendaandelen te vinden en een portefeuille samen te stellen. Hoe de dividendvalkuil te vermijden. En zie wat typische dividendaandelen en aantrekkelijke dividendbeleggingsfondsen zijn. Bekijk het 'Dossier dividend'.