Wordt donderdag 17 mei een gedenkwaardige dag in de financiële wereld. Het is in elk geval de dag waar veel beleggers naar hebben uitgekeken: de beursnotering van Facebook. De aandelen zullen worden aangeboden tegen een koers die tussen de 28 en 35 dollar ligt waarmee de marktkapitalisatie van Facebook op 96 miljard dollar komt.
Met een koersrange van 28-35 dollar wordt het aandeel Facebook verhandeld tegen 59 keer de door Morningstar geschatte winst per aandeel voor 2012 en 61 keerde de geschatte vri
je kasstroom. Morningstar komt voor Facebook op een fair value (de waarde van een
onderneming op basis van de toekomstige, geschatte kasstroom) van 32 dollar per
aandeel. Dat geeft ruimte voor een beperkte upside ten opzichte van de
aanbiedingskoers voor de langetermijnbelegger. Gezien de buzz die er al maanden
rond de beursgang heerst zou het niet verbazen als het aandeel boven zijn
intrinsieke waarde zal worden verhandeld.
Kortetermijnuitdagingen
Morningstar vindt het enthousiasme over Facebook onder beleggers niet
misplaatst, maar vindt wel dat de markt enkele kortetermijnuitdagingen voor de
onderneming onderschat. Op het eerste gezicht is een gemeenschap van meer dan
900 miljoen gebruikers per maand alleen al vanwege zijn omvang opmerkelijk. Deze
gebruikers zetten hun ‘sociale handtekening’ en creëren nieuwe manieren hoe ze
communiceren met vrienden en gegevens uitwisselen. Meer dan de helft van deze
gebruikers is dagelijks op Facebook actief.
Adverteerders hebben hun koudwatervrees overwonnen en besteedden vorig jaar
meer dan 3,1 miljard dollar op Facebook. “En dat op een platform dat ik zou
willen omschrijven als onvolgroeid en nog in de prepuberale fase”, zegt
Morningstar-analist Rick Summer. “Veel mediabureaus en marketeers zijn nog niet
zeker over hoe het rendement van adverteren op Facebook te meten.”
Facebook vangt gegevens van gebruikers en laat hen het sociale netwerk
gebruiken op een allesomvattende manier waar concurrenten alleen maar van kunnen
dromen. Summer: “Ik verwacht dat Facebook een groot deel van de online
advertentiemarkt naar zich toe weet te trekken terwijl het nieuwe omzetstromen
ontwikkelt zoals lokaal adverteren, online betalingen en handel. Hoewel ik bullish ben, verwacht ik dat de
omzetgroei zeer variabel zal zijn.”
Concurrentievoorsprong
Facebook heeft volgens Summer een ‘wide moat’ (grote voorsprong op concurrenten)
die is gebaseerd op het enorme gebruikersbestand, communicatiemogelijkheden en
concurrerende platform voor merken, app-ontwikkelaars en adverteerders. Summer
ziet echter wel enkele risico’s: “Er is risico omtrent strengere regelgeving die de privcacy van gebruikers moet garanderen, gebruikers kunnen afhaken uit angst dat hun privacy
geschaad wordt en het voortdurende gebrek aan inzicht in de ROI (return on investment) voor adverteerders
zijn downside risico’s. Maar aan de upside kant kan Facebook andere
advertentiekanalen verstoren zoals adverteren rond zoekmachines en
contentdistributie als muziek en video.”
Summer verwacht dat Facebook zijn enorme basis van gebruikers en voordelen op
concurrenten op de lange termijn vertaalt in een forse groei in omzet en
kasstroom. Maar de mogelijkheid om de huidige gebruikers verder te monetariseren
is een aanzienlijke horde die genomen moet worden. “Ondanks deze uitdaging
verwacht ik dat het aandeel Facebook na de beursgang flink boven onze fair
value van 32 dollar per aandeel zal worden verhandeld, hoewel de focus van
beleggers op koerswinst op korte termijn kan leiden tot een koersdaling en
daarmee een zeer interessante koopmogelijkheid voor de aandelen Facebook ontstaat op later
datum.”
Lees ook
5 Vragen om aan Facebook-ceo Mark Zuckerberg te stellen