Een Porsche bij elkaar beleggen voor mijn zoontje? Het kan bij Insinger de Beaufort, beweert Insinger de Beaufort. Deze private bank heeft in samenwerking met het Duitse sportwagenmerk het Porsche Junior Beleggingsplan opgezet. Onder de titel ‘(Groot)ouders helpen (klein)kinderen om jongens/meisjesdromen te realiseren’ is de essentie van dit plan dat het niet bij dromen –over een Porsche- hoeft te blijven en dat dromen waargemaakt kunnen worden door vroeg te beginnen met beleggen.
Niet dat ik als eenvoudige loonslaaf tot de doelgroep van Insinger de Beaufort behoor. En een Porsche rijd ik helaas ook al niet. Maar elke ouder gunt zijn kind het beste en het zou toch leuk zijn als ik mijn zoontje op zijn achttiende verjaardag de sleutels van een Porsche 911 kan overhandigen. ‘Kijk eens op de oprit’. Er zijn mindere cadeaus en mindere sportwagens. Hij rijdt nu al het Duitse sportwagenmerk, maar dan in zijn speelgoedwagenpark.
911
Ik zet even de pet van particuliere belegger op en kijk wat ik moet doen. De eerste inleg dient minimaal EUR 2.500 te bedragen en vervolgens wordt er elk jaar tenminste EUR 911 bijgestort: het magische Porsche-cijfer. Insinger de Beaufort vertelt er nog bij dat de beleggingsrekening flexibel is en op elk gewenst moment kan worden opgezegd en opgenomen. Het opgebouwde vermogen hoeft niet per se aan de aanschaf van een eerste Porsche worden besteed, een studie, wereldreis of eerste huis mag ook. Gelukkig maar.
Ik doe even alsof mijn zoontje nog 0 jaar oud is en ik hem op zijn achttiende een Porsche 911 Carrera wil geven. Die kost vandaag de dag EUR 109.000 (inclusief BPM en BTW). Ik weet ook wel dat er voordeliger Porsches zijn zoals de Boxster, maar als je het over Porsche hebt dan heb je het over de 911. En dan neem ik nog maar het instapmodel. Ik heb echter geen idee wat de auto over 18 jaar kost.
Met de genoemde minimumbedragen moet er een behoorlijk rendement gehaald worden. Hoe gaat Insinger de Beaufort dat realiseren?
Ik denk bij een sportwagen al gauw aan turbo’s en speeders, maar neen. Bij het beleggingsplan wordt verwezen naar het BNP Paribas All In Fund. Dit defensieve mixfonds (Analyst Rating: <geen> / Morningstar Rating: *** / geannualiseerd rendement over 3 jaar: 4,43 procent) gaat mijn droom waarmaken. Het fonds valt samen met een aantal andere fondsen onder BNP Paribas Fund II (prospectus). Naast het All In Fund, zijn dat: BNP Paribas Premium Global Dividend Fund (Neutral / **** / 6,49 procent), BNP Paribas All Income Fund (**** / 7,01 procent) en BNP Paribas Euro Obligatiefonds (Neutral - *** / 3,07 procent).
Deze fondsen zijn beduidend minder spannend dan rijden in een Porsche. Het Global Dividend Fund is een offensief mixfonds, het All Income Fund is een neutraal mixfonds en het Obligatiefonds is een gediversifieerd fonds (staats- en bedrijfsobligaties). Morningstar’s waardering van twee van deze fondsen is neutraal. We zijn er niet stellig van overtuigd dat het fonds in de toekomst beter dan de benchmark en/of het gemiddelde van zijn categorie zal presteren.
Volgens Insinger de Beaufort zijn andere combinaties van fondsen mogelijk, zodat meer of minder risico kan worden genomen. Dat zal dan een mix van de mixfondsen en het obligatiefonds zijn. Het is niet duidelijk of er bij nog andere fondsen kan worden gewinkeld.
Helft
Hoe ik ook reken met het minimale scenario van eenmalig EUR 2.500 en jaarlijks EUR 911, ik kom niet op het benodigde eindkapitaal. Gewoonlijk is de maatstaf voor het rendement van aandelenfondsen 8 procent en voor obligatiefondsen 4 procent (hoewel dat in het huidige beleggingsklimaat lang niet altijd opgaat). Voor een mixfonds is 6 procent netjes. Ik reken dan ook met een jaarlijks rendement van 6 procent en een inflatie van 2 procent. Ik kom dan nog maar tot ruim 36 duizend euro. Dan houd ik nog niet eens rekening met beheervergoeding en transactiekosten die de fondsen in rekening brengen en met belasting. Zelfs als ik met een rendement van 8 procent reken kom ik uit op ruim 45 duizend euro. Nog niet eens de helft van wat ik nodig heb.
Het Porsche Junior Beleggingsplan klinkt natuurlijk leuk, maar het is ook niet meer dan dat. Een saai mixfonds krijgt door er het embleem van een gerenommeerd sportwagenmerk op te plakken wat meer glans. Maar het rendement gaat daarmee niet opeens accelereren. Er moet heel wat meer geld bij dan de genoemde minimumbedragen en/of er moet heel lang belegd worden. De minimuminleg die Insinger de Beaufort noemt is net zo realistisch als dat Dacia met de Logan volgende jaar de 24 Uur van Le Mans wint.
Het Porsche Junior Beleggingsplan is vooral een marketingding: oud product, nieuwe verpakking. Voor mijn junior zal het voorlopig bij die poster boven zijn bed blijven waar alle 911-jes op staan.