Denk voor de parallellen tussen de genoemde disciplines aan begrippen als focus, timing, vooruitkijken, plannen en presteren. ING IM maakte afgelopen woensdag bekend dat het beleggen toegankelijker wil maken voor de consument en zet daar zwemster en ‘Golden Girl’ Ranomi Kromowidjojo en acteur/ fotograaf Thom Hoffman voor in. Doel is de particuliere belegger ervan bewust te maken zich te verdiepen in zijn financiële toekomst. Ook wil ING IM de kennis bij consumenten over vermogensopbouw vergroten en de terughoudendheid om te beleggen wegnemen. Kortom: de vertrouwenskloof tussen de consument en de financiële wereld moet gedicht. ING IM ziet hier als marktleider een taak voor zich weggelegd. Nobel, maar natuurlijk is er ook een commerciële reden, daarover later meer.
Ik vind dit een goed streven van ING IM. Nederlanders beseffen onvoldoende dat ze steeds meer zelf voor hun financiële toekomst verantwoordelijk zijn. De zekerheid van een waardevast pensioen is de laatste jaren afgebrokkeld. Ivar Roeleven, directeur beleggingsfondsen Europa bij ING IM, verwacht dat consumenten ook steeds meer zelf voor voldoende middelen moeten zorgen om gezondheidszorg en studie van kinderen te kunnen betalen. Met de huidige lage spaarrentes schiet het niet op en beleggen is noodzakelijk voor de nodige vermogensopbouw. Mijn collega San Lie heeft daar in zijn columns ook meerdere malen op gewezen. Hoe vaker Nederlanders op deze ontwikkeling worden gewezen hoe beter, en dat de boodschap uit verschillende hoeken komt is alleen maar goed.
Execution only
Met de campagne met de twee 'iconen' neemt de Haagse vermogensbeheerder een verder voorschot op de (waarschijnlijke) afschaffing van de distributievergoeding in 2014. De verwachting is dat veel beleggers dan kiezen voor execution only en zelf gaan beleggen als voor hen eenmaal transparant is wat ze betalen voor advies. ING IM wil dichter op deze klant zitten. De strijd om de particuliere belegger is losgebarsten.
Daarbij komt nog dat ING IM ‘van brand gaat veranderen’ zoals Roeleven het noemt. Moederconcern ING is zich aan het opsplitsen en dat heeft ook gevolgen voor de divisie vermogensbeheer. Met deze campagne wil ING IM alvast zichtbaar zijn bij de beleggende consument.
Het zal nog een hele klus worden om beleggen aansprekelijker en begrijpelijker te maken. Met ‘Kromo’ (22) en Hoffman (55) heeft ING IM twee BN-ers in verschillende fases van hun leven die verschillende generaties zullen aanspreken. Jongeren zijn niet bepaald met hun financiële toekomst en beleggen bezig, terwijl zij dat juist moeten doen. Ouderen daarentegen beleggen wel, maar bij hen is het vaak meer vermogensbehoud dan –opbouw.
Kromowidjojo en Hoffman hebben het tijdsgewricht vooralsnog niet mee. Het sentiment onder consumenten om te gaan beleggen is momenteel negatief. Eén klant heeft ING IM echter al gewonnen. Thom Hoffman liet weten een deel van zijn ‘sympathieke’ vergoeding voor deze promotieklus via ING te gaan beleggen.