Momenteel zijn er problemen met onze Portfolio Manager tool. We werken er hard aan om die zo snel mogelijk weer online te krijgen. Dank voor uw geduld.

Aandeel Abercrombie & Fitch mist allure

Ondanks de sexy sixpacks en de looks van de modellen van Abercrombie & Fitch is het aandeel van de kledingretailer net zo standaard als zijn kleding. 

Maarten van der Pas 13 december, 2012 | 15:17
Facebook Twitter LinkedIn

Abercrombie & Fitch maakt van het kopen van kleding een belevenis. Het interieur van de winkels heeft veel weg van een hippe club en het personeel bestaat uit knappe mannen en mooie meiden. Leuk voor klanten, maar de belegger koopt er niet veel voor. Donderdag 13 december opent het Amerikaanse kledingmerk een flagship store in Amsterdam en dat is een mooie aanleiding om de onderneming en het aandeel nader te bekijken.

Abercrombie & Fitch richt zich vooral op jongens en meisjes van middelbare schoolleeftijd en lijkt een onweerstaanbare aantrekkingskracht te hebben. De -standaard- kleding is relatief duur, maar heeft toch een aanzuigende werking op merk- en statusbewuste jongeren. Die zien Abercrombie & Fitch als een winkel en merk met allure. Zorgvuldig koestert Abercrombie zijn imago van 'all american guy'.

‘Kleding voor jongeren is een zeer gefragmenteerde branche, maar Abercrombie & Fitch opereert in een winstgevende niche door zich op meer welgestelde consumenten te richten’, licht Morningstar-analist Jaime Katz toe. Toch is dat onvoldoende om de retailer een voorsprong op concurrenten (‘moat’) toe te dichten.

Katz: ‘Er zijn nauwelijks barrières voor andere ondernemingen om met Abercrombie & Fitch te gaan concurreren op tienerkleding. Abercrombie heeft een sterk merk, maar de grootste groep klanten bestaat uit wispelturige pubers die de neiging hebben zich te laten beïnvloeden door massapsychologie en de laatste trends. Er is altijd het risico aanwezig dat de kleding van Abercrombie niet meer in de smaak valt en consumenten elders gaan shoppen.’

De ontwikkeling van de concurrentiepositie (‘moat trend’) van Abercrombie is volgens Katz ‘stabiel’. De huidige concurrentiepositie heeft een lange geschiedenis en de onderneming focust op haar kernactiviteiten en vermijdt categorieën waar het minder mee heeft of met producten met discutabele kwaliteit. Met zijn sterke merk staat Abercrombie sterker in economisch slappe tijden.

Toenemende rivaliteit
De opening van een winkel in Amsterdam past in de strategie van Abercrombie om te groeien buiten de verzadigde Amerikaanse thuismarkt. Daar heeft het 300 winkels. Katz waarschuwt hier echter voor een ‘bad timing’ gezien de economische terugval van de eurozone. Overheden bezuinigen, de werkeloosheid loopt op, het consumentenvertrouwen is laag en consumenten geven minder uit. ‘Dat drukt de opwaartse potentie van dit uitbreidingsplan.

Het management van Abercrombie heroverweegt nu zijn strategisch plan en ik verwacht dat een aanpassing ervan de komende drie tot vijf jaar de winstpotentie drukt. Het gebrek aan groeimogelijkheden op korte termijn maakt dat ik niet positiever ben over het aandeel Abercrombie & Fitch. Verder ben ik ook bezorgd dat volatiele grondstofprijzen en een toegenomen rivaliteit met andere kledingretailers het voor Abercrombie lastig maakt om de winstmarges met zijn huidige winkelbestand te verbeteren.’

Redelijk gewaardeerd
Morningstar’s fair value voor Abercrombie & Fitch is USD 42,00 per aandeel (de waarde van een onderneming op basis van de geschatte, toekomstige kasstroom). Met een huidige koers van rond de USD 46 betekent dit dat het aandeel Abercrombie in ogen van Morningstar wat overgewaardeerd is. Het noteert dan ook 3 sterren (op een schaal van 1 tot en met 5 waarbij 1 ster staat voor maximaal overgewaardeerd en 5 sterren voor maximaal ondergewaardeerd).
De derdekwartaalcijfers van Abercrombie waren beter dan verwacht waardoor de koers medio november met 30 procent explodeerde. ‘Dat neemt echter niet weg dat de onderneming op een uitdagende en competitieve markt opereert waar het de nodige volatiliteit tegenkomt’, aldus Katz. ‘De recente verbetering van zowel de omzet als de uitgaven zijn overtuigend. Toch is er geen aanleiding om fair value aan te passen. Het aandeel Abercrombie is momenteel redelijk gewaardeerd.’ In onderstaande grafiek staat het koersverloop van het het aandeel Abercrombie dit jaar tot nu toe.

    Moat   Moat trend   Uncertainty   Price $   Fair value $   Price/   Morningstar
                        Fair value   Rating
Abercrombie & Fitch None   Stable   High   46,26   42,00   1.10   ***
(Bron: Morningstar per 13/12/2012)                    






Belangrijke overwegingen bij beleggen in Abercrombie & Fitch

  • Als Abercrombie zijn expansie met wereldwijde flagship stores stop zet, dan kan het moeilijker worden om marges te verbeteren met het bestaande winkelbestand.
  • Een conservatieve groei van het aantal verkochte kledingstukken zou meer kasstroom genereren dan in het verleden. Morningstar verwacht dat dit kasgeld zal worden uitgekeerd aan aandeelhouders via dividendverhogingen en aandeleninkoop.
  • Abercrombie bedient de meer welvarende consument. Morningstar verwacht dat de resultaten op de Amerikaanse thuismarkt beter zullen zijn dan die van concurrenten vanwege de grotere koopkracht van deze doelgroep. Het voortdurend aanpassen van de voorraad wat betreft de gewilde producten, prijs-kwaliteit en omvang is erg belangrijk om goede prestaties te kunnen blijven leveren.

 

Facebook Twitter LinkedIn

Effecten genoemd in dit artikel

Naam effectPrijsChange (%)Morningstar Rating
Abercrombie & Fitch Co Class A141,60 USD-1,27

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten