Hoewel macro-econoom van huis uit vormen beleggen, beleggingsfondsen en beleggingsadvies een rode draad in de loopbaan van San Lie. Toen hij als econoom begon bij ABN Amro heeft Lie (1971) zich maar kort beziggehouden met zaken als inflatie en renteprognoses. Hij stapte al snel over naar de beleggingsafdeling van de bank en heeft zich sindsdien altijd met beleggingsadvies en –strategie voor particuliere beleggers bezig gehouden bij ABN Amro, Fortis Mees Pierson en Insinger de Beaufort.
De volgende stap in zijn carrière als hoofd research bij Morningstar Benelux is dan ook niet vreemd. Lie volgt Freddy van Mulligen op en is het nieuwe gezicht van Morningstar in Nederland, België en Luxemburg. Met Morningstar schuift Lie nog verder op naar de particuliere belegger en ruilt de bancaire kant in voor een onafhankelijk onderzoekshuis van beleggingsfondsen en ETFs.
Meteen maar een rondje langs de velden in beleggingsfondsenland: actief versus passief?
Lie: “Nu trackers loskomen krijgen de zogenaamde index huggers het moeilijk en wordt de vraag of de vergoeding nog wel in verhouding staat tot het rendement steeds dwingender. Fondshuizen zullen zich moeten afvragen hoe zij zich gaan positioneren in de nabije toekomst. Gaan ze zich specialiseren in bepaalde markten en niches of blijven ze zoveel mogelijk fondsen aanbieden? Neem de categorie ‘Europese large caps’. Er is een overvloed aan fondsen die zich op deze markt richt. Beleggers zien door de bomen nauwelijks het bos en ETFs winnen marktaandeel. Wat is dan het bestaansrecht van een actief fonds? Voor een fonds dat zich niet onderscheidt wordt het lastig. Die zijn op termijn overbodig.”
Afschaffen van de distributievergoeding?
Lie “Voor beleggers een goede zaak. Het vergroot de transparantie, leidt tot onafhankelijk advies en verlaagt de kosten.”
Maar tot voor kort dacht je daar als bankman ongetwijfeld anders over? Met het afschaffen van de distributievergoeding lopen banken behoorlijk wat inkomsten mis.
Lie: “Er is inderdaad inkomstenderving voor banken. Banken zullen nu hun verdienmodel anders moeten inrichten. Ze hebben veelal een apparaat opgezet voor fondsenresearch en zullen die kosten op de een of andere manier willen doorrekenen. Wellicht leidt de afschaffing van de distributievergoeding tot verschillende verdienmodellen waarmee de ene bank zich kan onderscheiden van de andere. Het laatste woord over de afschaffing van de distributievergoeding is nog niet gezegd en er zullen de komende tijd nog de nodige discussies volgen.”
Welke trends zie je in dit post-crisis tijdperk?
Lie: “De roep om meer transparantie is verder toegenomen. Het hele transparantievraagstuk heeft een nieuwe dimensie gekregen. Beleggers willen weten hoe het adviesmodel werkt en welke posities men in de portefeuille heeft.
En de zekerheid van het goudgerande pensioen is weg. Mensen zullen meer voor hun eigen financiële toekomst moeten zorgen en verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen pensioen. Bij deze ontwikkelingen is een onafhankelijke beoordeling van beleggingsproducten zoals fondsen van eminent belang.”
Welke rol zie je hierbij weggelegd voor jezelf?
Lie: “Zowel voor mezelf als voor Morningstar zie ik een brede rol weggelegd. Van financiële educatie aan de particuliere belegger en bewustmaken van zijn eigen verantwoordelijkheid voor zijn financiële toekomst tot laten zien welke impact de kosten die een beleggingsfonds in rekening brengt hebben op het rendement van de belegger.
Morningstar moet een actievere stem krijgen. Als onafhankelijke partij een mening vormen over ontwikkelingen in de markt, over actieve fondsen en ETFs en deze als opinieleider uitdragen.”
Wat als je zelf fondsbeheerder zou zijn?
Lie “Dan moet ik mijn huiswerk goed doen en mij onderscheiden van de rest. Ik vind dat je als fondsmanager altijd op de hoogte moet zijn van relevante ontwikkelingen, daar een mening over vormt en er actief op inspeelt. Ik ben een groot voorstander van fondsmanagers die hun eigen mening bepalen en dat laten terugkomen in hun fonds. Fondsmanagers die tegen de stroom inzwemmen en zich daarmee onderscheiden. Uiteraard moet het beleid goed gecommuniceerd worden, zodat een belegger weet hoe een fondsmanager denkt en tot een bepaalde beleggingskeuze komt.
Het mag niet zo zijn, wat je in 2008 tijdens de recessie wel zag toen fondsen onderuit gingen, dat beleggers zich pas in een crisissituatie realiseren welk mandaat hun fonds precies heeft.”