Ook PSA (Peugeot Citroen) is getroffen door aardbeving in Japan. Het Franse autoconcern verwacht dat de natuurramp voor 150 miljoen euro zal drukken op het bedrijfsresultaat in de eerste helft van dit jaar.
In maart schroefde de grootste Franse autofabrikant de productie terugschroeven bij een aantal fabrieken in Europa wegens een gebrek aan onderdelen bij de Japanse toeleverancier Hitachi. Dit bedrijf levert dieselmotoren en heeft de productie moeten stilleggen door de verwoestende aardbeving. De productie bij fabrieken in Frankrijk, Spanje en Slowakije is inmiddels 40 tot 50 procent verlaagd.
Ondanks deze problemen groeide de totale omzet van PSA in het eerste kwartaal met ruim 10 procent naar 15,41 miljard euro. In West-Europa daalden de verkopen, maar in Rusland, Latijns-Amerika en China rolden er meer Peugeots en Citroëns uit de showroom.
India
Europa blijft een lastige markt voor PSA die het meer en meer van opkomende markten moet hebben. PSA verwacht dat de Chinese automarkt dit jaar met 10 procent zal groeien en de Russische automarkt zelfs met 15 procent. Voor Europa rekent het bedrijf erop dat de verkopen stabiel zullen blijven.
In zijn zoektocht naar groei gaat de autofabrikant zich ook op India richten. "Terwijl 2011 waarschijnlijk uitdagend zal blijven op de Europese markten, moet onze wereldwijde ontwikkeling doorgaan met een tweede samenwerking in China en ons project om de Indiase markt te betreden'', aldus bestuursvoorzitter Philippe Varin februari dit jaar.
De Chinese dochteronderneming die PSA heeft opgezet met de Chinese autoproducent Dongfeng zal over 2010 een dividend uitkeren aan de moederbedrijven. Het is voor het eerst dat er een winstuitkering uit China komt. PSA zei te verwachten dat de Chinese autoriteiten in de eerste helft van 2011 toestemming zullen geven voor een tweede dochter. Deze zal worden opgezet met Changan Automobile.
Recordjaar
2010 Was een recordjaar voor PSA. Het boekte een nettowinst van 1,13 miljard euro, tegen een nettoverlies van 1,16 miljard euro in 2009. De omzet steeg van 48,4 miljard euro in 2009 naar 56,1 miljard euro.
De totale verkopen namen met 13 procent toe tot een recordaantal van 3,6 miljoen auto's. De groep wist het marktaandeel in Europa met 0,4 procentpunt op te krikken tot 14,2 procent. PSA verkocht vorig jaar flink meer auto's buiten Europa, 39 procent van het totaal tegenover 34 procent van de totale verkopen vorig jaar.
In Europa werden juist 0,9 procent minder personen- en bedrijfsauto's verkocht, in totaal bijna 2,2 miljoen stuks. De verkopen in thuisland Frankrijk bleven stabiel, in Duitsland doken ze met 22 procent omlaag. Volgens PSA komt dat door het aflopen van sloopprogramma's.
Overgewaardeerd
Het aandeel PSA is met een koers/fair value verhouding van 1.14 overgewaardeerd en is niet aantrekkelijk voor beleggers. Morningstar is weinig positief over PSA. Willen de Fransen echt een wereldwijde speler worden dan moeten ze een belangrijk partnership of een strategische fusie aangaan. Lees het volledige PSA Aandelenrapport voor een analyse van de concurrentiepositie en bull en bear scenario’s.
Lees ook
Morningstar analyseert de auto-industrie
Gebrek aan onderdelen speelt Toyota parten
Volkswagen: hard op weg om 's werelds grootste te worden
Fiat is 5 sterrenaandeel met veel winstpotentie
General Motors is een geldmachine als automarkt herstelt
De toekomst schittert voor Ford
Daimler verwacht een recordjaar
Renault is een goedkoop aandeel
Ook recordcijfers voor BMW