De prestaties van exchange-traded products of ETPs die Europese autofabrikanten volgen zorgden er in mei voor dat deze fondsenaan de top van het Europees ETP-universum stonden. De aandelen van de Europese autofabrikanten kenden vorige maand substantiële stijgingen van 13 tot 15 procent, die te verklaren waren door de hoop op een herstel van de binnenlandse vraag naar auto's.
Als we onder de motorkap kijken van de STOXX Europe 600 Automobiles & Parts index, domineren de drie grootste Duitse autobouwers - Daimler, BMW en Volkswagen - de portefeuille met een gezamenlijke positie van ongeveer 60 procent van zijn totale waarde. Hoewel de index is samengesteld uit Europese automobiel- en onderdelenfabrikanten, vertoont hij toch de neiging om te worden aangezwengeld door de wereldwijde marktdynamiek aangezien de grootste ondernemingen in de index de wereldwijde handel leiden.
Over het algemeen vertoont de auto-industrie de neiging om zeer cyclisch en kapitaalintensief te zijn in vergelijking met andere aandelensectoren. Door het cyclisch karakter en de hoge vaste kosten, kunnen de winsten van de autoproducenten schommelen bij relatief kleine veranderingen van de vraag.
Niet heel rooskleurig
In mei meldde de Europese vereniging van autofabrikanten dat de inschrijvingen van nieuwe wagens in april met 1,7 procent was gestegen in vergelijking met 2012, wat meteen het eerste positieve groeicijfer was in 19 maanden. Aangezien de Europese autoverkoop in het eerste kwartaal met 10 procent was gedaald, werden gegevens die wijzen op een herstel van de vraag warm onthaald.
Andere en recentere cijfers lijken er echter op te wijzen dat de vooruitzichten voor de Europese autobouwers in Europa over het algemeen niet heel rooskleurig zijn. In Frankrijk daalde de autoverkoop in de maand mei op jaarbasis met 10,3 procent, na een daling van 5,2 procent in april. In Spanje ging de autoverkoop in mei eveneens omlaag, met 2,6 procent. Globaal voorspellen de ramingen voor de Europese autovraag een daling van bij benadering 5 procent voor het kalenderjaar 2013.
In termen van wereldwijde autovraag voor 2013, verwacht Moody's Investors Service dat de groei van de wereldwijde autoverkoop zal afnemen tot 2,9 procent, wat een neerwaartse herziening is tegenover zijn vorige voorspelling van een groei van 4,5 procent voor 2013. Moody’s vermeldt de zwakkere vraag uit Europa en China als directe oorzaken van de verwachte vertraging van de autoverkoop dit jaar.
Toppers
Floppers
Meer weten over het beleggen in ETFs. Blader dan door Morningstar's ETF Bibliotheek met tal van artikelen over actieve versus passieve fondsen en de rol die indextrackers in uw beleggingsportefeuille kunnen spelen.