Apple mist kans met nieuwe iPhone

Morningstar verbaast zich over de positionering en prijsstelling van de iPhone 5C. Wat betekent de lancering van de iPhone 5S en 5C en besturingssysteem iOS7 voor beleggers?

Maarten van der Pas 12 september, 2013 | 16:54
Facebook Twitter LinkedIn

De verwachtingen waren wederom hooggespannen bij de presentatie van de nieuwe iPhone eerder deze week. Met welke innovaties zou Apple komen en zou het een goedkope smartphone presenteren speciaal voor opkomende markten? Toen waren daar de iPhone 5S en 5C en reageerden analisten en beleggers negatief. Het aandeel Apple verloor 6 procent. Echt verrassend was het topmodel 5S niet, waarvan al veel details waren uitgelekt, en de 5C is minder een budgetmodel dan verwacht. Verder geen woord over de iWatch.

Beleggers maken zich al enige tijd zorgen dat Apple een groot deel van de markt links laat liggen, namelijk het middensegment dat concurrent Samsung wel bedient met een scala aan telefoons in diverse prijsklassen. En het Zuid-Koreaanse technologieconcern verslaat Apple ook op de grote opkomende Chinese markt. Apple wist deze zorgen niet weg te nemen tijdens de presentatie van zijn nieuwe producten. Sommige analisten verlaagden hun koopadvies voor de hippe technologie-onderneming.

Morningstar-analist Brian Colello handhaaft op basis van de eerste indrukken van de twee nieuwe iPhones zijn waardering van Apple. De fair value blijft USD 600 per aandeel en de ‘moat’ of concurrentievoorsprong van Apple blijft ‘narrow’. Maar de analist verbaast zich over de positionering en prijsstelling van de iPhone 5C.

Colello had verwacht dat Apple de vraag naar goedkopere telefoons in opkomende markten direct zou beantwoorden met de 5C, waarbij het frisse kleuren gebruikt om een minder geavanceerd apparaat aan te kleden. “Het verrast me dat Apple al na één jaar de stekker uit de iPhone 5 trekt en met de 5C in feite de 5 vervangt”, merkt Colello op. “Het plaatst de 5C met een prijskaartje van USD 549 boven de 5 in zijn opstelling van telefoonmodellen en positioneert hem niet onderaan in de productportefeuille met een prijs van USD 449 of lager. Nu blijft Apple het middensegment van de markt bedienen met de twee jaar oude 4S voor USD 449.”

Kans gemist
Hoewel de analist dus had verwacht dat Apple met een nieuw, goedkoper model voor de onderkant van de markt zou komen kan hij meegaan in de gevolgde strategie. “De 5C biedt meer geavanceerde toepassingen zoals 4G en een retinascherm. Apple zal proberen om klanten te overtuigen over te stappen naar de 5C, vooral via zijn uitgebreide inruilprogramma, terwijl klanten van de 4S duidelijk technische beperkingen zullen accepteren”, aldus Colello.

"Klanten in het middensegment en opkomende markten moeten nu kiezen tussen een twee jaar oude 4S, in plaats van een fonkelnieuwe 5C, en een hele groep smartphones die op Android van Google draaien tegen lagere prijzen. In dit opzicht heeft Apple de kans gemist om met een aantrekkelijk product voor het middensegment te komen.”

Een zorg vindt Colello dat Apple geen voorinschrijvingen op de 5C accepteert voordat de verkoop van de telefoon op 20 september van start gaat. "Dat kan een signaal zijn voor beperkingen in de aanvoer, wellicht een te lage productie van de processor of de sensor voor de vingerafdruk.” Door deze afwijkende verkoopstrategie is vergelijking met eerdere telefoons kunnen beleggers nu moeilijk beoordelen of de lancering van de 5S en 5C een groter succes is dan de achterblijvende introductie van de iPhone 5 vorig jaar.

Innovatietalent
De grootste zorg voor beleggers met betrekking tot de iPhone 5 is of Apple nog steeds een talent voor innovatie heeft en de 5S kan uitgroeien tot een nieuw succesmodel. Colello: “Ik vind dat de 5S wat betreft innovatieve nieuwe toepassingen voldoet aan de verwachtingen, maar deze niet overtreft.” 

De verbeteringen in de iPhone 5S was wat Colello had verwacht: beveiliging via een vingerafdruk, een snellere A7-processor en verbeterde cameratechnologie. De M7-chip die wordt gebruikt om gezondheids- en fitnessinformatie van de gebruiker op te slaan en in de toekomst wellicht nog andere diensten biedt is volgens de analist een leuke toevoeging en kan een belangrijk onderdeel zijn van een mogelijke iWatch.

Naast nieuwe klanten die vallen voor de 5S denkt Collelo dat Apple’s inruilprogramma voor oudere telefoons bestaande klanten voldoende prikkelt om voor een nieuwer toestel te gaan. Zelfs klanten die twee jaar geleden een 4S kochten en de meerwaarde van 4G, retinascherm, vingerafdruktechnologie en andere verbeteringen niet zien zijn wellicht bereid tot een opwaardering naar de 5S als ze het met korting kunnen krijgen door hun oude toestel in te ruilen.

Colello verwacht de komende jaren verdere verbeteringen van luxere smartphones en ziet Apple´s M7-chip, cameratechnologie en vingerafdruktechnologie als goede voorbeelden van wat nog komen gaat. De belangrijkste factor vindt hij echter hoe deze verbeteringen van de hardware zullen worden gebruikt in diensten van Apple en zeker ook in apps van derden. Er gingen geruchten dat betalen met mobiele telefoon onderdeel van de productlancering zou zijn. Colello verwacht dat Apple op een later moment het terrein van mobiel betalen zal betreden en daarbij de technologie van beveiligen met een vingerafdruk zal gebruiken.

Niettemin denkt Colello dat de strijd in de smartphonemarkt zal worden uitgevochten aan het front van software, diensten en apps en niet op het terrein van hardware dat op langere termijn gemeengoed en minder onderscheidend zal worden.

Wat betreft software en Apple’s nieuwe versie van zijn besturingssysteem iOS is Colello overtuigd van de tactiek om iWorks, iPhoto en iMovie gratis ter beschikking te stellen voor nieuwe klanten van de iPhone en iPad. “Ik heb Apple’s producten, en smartphones en tablets in het algemeen, lang gezien als geoptimaliseerd voor de consumptie van content zoals internet, foto’s, video’s en email. Nu kan een gebruiker ook steeds meer en beter zelf content produceren. In combinatie met de nieuwe 64-bit A7-processor maakt het gratis aanbod van iWorks, iPhoto en iMovie de iPhone, en belangrijker nog toekomstige iPads, tot producten die niet alleen naast pc’s gekocht kunnen worden, maar deze ook steeds meer vervangen.”




Met een fair value (de waarde van de onderneming op basis van de toekomstige, geschatte kasstroom) van USD 600 per aandeel en een koers van USD 467,71 noteert het aandeel Apple momenteel een Morningstar Rating van 4 sterren. Op een schaal van 1 tot en met 5, waarbij 1 ster staat voor maximaal overgewaardeerd en 5 sterren voor maximaal ondergewaardeerd, betekent dat dat Apple in ogen van Morningstar ondergewaardeerd is.

Colello verwacht nog steeds een sterke groei bij de verkopen van de iPhone door een robuuste adoptie van smartphones in zowel ontwikkelde als opkomende markten. De omzet van de iPad zal eveneens buitengewoon groeien nu consumenten tablets steeds meer naast en in plaats van pc's aanschaffen.

Sinds de piek van USD 700 in het najaar van 2012 heeft Apple op de beurs veel ingeleverd. Het aandeel lijkt zijn diepste punt te hebben bereikt en was de laatste weken gestaag aan het klimmen. Zie onderstaande koersgrafiek (op klikken voor vergroting).


Lees de volledige analyse van het aandeel Apple >

TAGS
Facebook Twitter LinkedIn

Effecten genoemd in dit artikel

Naam effectPrijsChange (%)Morningstar Rating
Apple Inc229,00 USD0,32Rating

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten