Morningstar-analist R.J. Hottovy verliet tevreden de recente jaarlijkse analistendag van McDonald’s. Hij had een beter begrip gekregen van de plannen van het management om de cyclische tegenwind en concurrentiedruk het hoofd te bieden en tegelijkertijd de basis te leggen voor een meer consistente groei op lange termijn. Ofschoon de fastfoodketen de lat lager legde door te melden er ook in 2014 een gedempte omzetgroei zal zijn en de druk op de kosten zal aanhouden, was er een smakelijk gevoel van opwinding in de onderneming. Die werd ingegeven door de productinnovatie op langere termijn (met name bij dranken), verbeterde waardetoevoeging, tactieken voor een geïndividualiseerde betrokkenheid bij klanten en plannen om te moderniseren.
Morningstar erkent, dat het enige tijd zal kosten om McDonald’s te herpositioneren en zo beter te kunnen concurreren in de snel veranderende wereld van de ‘quick service’ restaurants. Toch blijft Morningstar's ‘wide moat’ rating voor de onderneming volledig in tact. Met een extreem sterk merk, een wereldomspannend restaurantnetwerk en enorme schaalvoordelen heeft de fastfoodketen de grootste voorsprong op concurrenten. McDonald’s domineert dan ook nog altijd bij de “quick-service” restaurant ketens en de sterke positie van het concern komt in de huidige koers -nog- niet goed tot zijn recht.
Lees ook de gehele analyse van het aandeel McDonald’s >