De manier waarop we de Kerstman tegenwoordig kennen - als een grote, ronde olijke man met een witte baard en in een rood pak - is sterk beïnvloed door Coca-Cola. De frisdrankfabrikant gebruikt de Kerstman al sinds 1920 in advertenties en rond de jaren dertig van de vorige eeuw kwam het reclamebureau met een meer realistische en symbolische Kerstman. Illustrator Haddon Sundblom tekende een Santa Claus die zichzelf was en geen man verkleed als Kerstman.
Sundblom’s interpretatie van de Kerstman als vriendelijke man, voorheen werd hij als een soort fee afgebeeld, is sindsdien gemeengoed. De advertenties, reclamezuilen en posters van Coca-Cola uit de periode 1931-1964 met afbeeldingen van de Kerstman die kinderen bezoekt, cadeautjes brengt en ondertussen zijn dorst lest met Coke zijn alom bekend en gewilde verzamelobjecten.
Tot zover de geschiedenis van de Kerstman en Coke. Het is geen reden om Coca-Cola aandeel van de week te maken. De groeipotentie in opkomende markten, het wereldomspannende distributienetwerk en de onderwaardering van het aandeel van de frisdrankengigant zijn dat wel.
Omzetverdubbeling
Coca-Cola kwam in 2009 met zijn visie voor de komende jaren tot 2020 en maakt sindsdien gestaag vorderingen in het bereiken van zijn doelen. De onderneming wil de hoeveelheid Coca-Cola die wereldwijd wordt gedronken en de omzet in die tijdspanne verdubbelen. Deze volumegroei zal worden aangedreven door opkomende markten, maar Coca-Cola’s omzet in volwassen markten zal ook groeien omdat het daar zijn productportefeuille uitbreidt met niet-koolzuurhoudende dranken.
Coca-Cola’s uitgebreide distributienetwerk en zijn sterke merken zijn onovertroffen en hebben de onderneming geholpen om één van de sterkste concurrentieposities in de sector defensieve consumptiegoederen te creëren. Morningstar-analist Thomas Mullarkey is van mening dat de ‘wide moat’ of grote voorsprong op concurrenten van Coke een bovengemiddelde multiple rechtvaardigt. Hij vindt het aandeel met de huidige koers van USD 39,10 (op moment van schrijven) ondergewaardeerd in vergelijking met de fair value voor Coca-Cola van USD 45,00 per aandeel (de waarde van een onderneming op basis van de geschatte, toekomstige kasstroom).
“De dalende consumptie van koolzuurhoudende dranken in Noord-Amerika vormt op korte termijn een tegenwind voor Coke, maar internationale markten bieden genoeg groeimogelijkheden op lange termijn”, aldus Mullarkey. “Strategische misstappen van het management van de onderneming uitgezonderd, zie ik Coca-Cola als een veilige haven in een onzekere economische omgeving. Omdat het één van de sterkste concurrentieposities heeft in ons universum consumptiegoederen. Die voorsprong op concurrenten beschermt de kasstroom en winstgevendheid.”
Ofschoon Coca-Cola al een wereldomspannend distributienetwerk heeft blijft het investeren in internationale groei. De onderneming en zijn bottelarijen zijn van plan om de komende jaren miljarden dollars te investeren in landen als China, Rusland en Brazilië, waar de consumptie per hoofd toeneemt in het licht van de groeiende middenklasse. Zo wordt in China tegenwoordig per hoofd van de bevolking 38 keer per jaar een glas, fles of blikje Coca-Cola gedronken, waar dat in 1998 nog 8 keer per jaar was, maar waar dat aantal in de Verenigde Staten op 400 keer per jaar zit.
Mullarkey: “Ik denk dat de voorgenomen investeringen de productie en distributie van Coca-Cola in zo een mate uitbreiden dat het voor een nieuwkomer op de frisdrankmarkt te kostbaar wordt om dat te evenaren. En daarmee bestendigen ze de duurzaamheid van Coke’s concurrentievoordelen.”
Lees ook de gehele analyse van het aandeel Coca-Cola >
Eerdere aandelen van de week:
General Motors
Shell