Met een gedurfde en agressieve actie neem Facebook chatdienst WhatsApp over. Het sociale netwerk maakte de acquisitie woensdag bekend. De overnameprijs is ongeveer USD 19 miljard (EUR 11,6 miljard) en wordt voor USD 4 miljard contant voldaan, het resterende bedrag wordt betaald in aandelen Facebook. Afgezet tegen Morningstar’s fair value voor Facebook van USD 45,00 per aandeel (de waarde van Facebook op basis van de geschatte, toekomstige kasstroom) is de omvang van de overname ruwweg 13 procent van de ondernemingswaarde van Facebook.
WhatsApp is de afgelopen jaren in hoog tempo uitgegroeid tot het belangrijkste alternatief voor het verzenden van sms'jes . Wereldwijd wordt de dienst momenteel door ruim 450 miljoen mensen gebruikt voor het gratis versturen van berichten, foto's en fimpjes via internet. 70 Procent van hen maakt dagelijks gebruik van de chatdienst. Die ratio ligt daarmee hoger dan bij Facebook waar 62 procent van het totaal aantal gebruikers dagelijks op het sociale netwerk te vinden is.
“Ik zie geen reden om op basis van deze overname de waardering van Facebook te veranderen en handhaaf een fair value van USD 45,00. Ook blijft de waardering van de ‘moat’ op ‘wide’”, licht Morningstar-analist Rick Summer de overname van WhatsApp toe. “En ik zie het aandeel Facebook nog steeds als overgewaardeerd. Ik adviseer beleggers om te wachten tot de koers significant daalt voordat ze een belang in Facebook nemen of hun belang uitbreiden.”
Met het begrip ‘moat’ geeft Morningstar de concurrentiepositie van een onderneming aan. Een ‘wide moat’ betekent een grote voorsprong op concurrenten.
Geen advertenties
Analist Summer ziet niet direct financiële voordelen van de transactie voor Facebook. “De potentiele synergiën van deze overname zijn op zijn best ondoorzichtig te noemen en wellicht nonexistent.” Facebook-oprichter Mark Zuckerberg benadrukte, met een verwijzing naar de overname van foto-app Instagram door Facebook, dat WhatsApp zelfstandig blijft. Facebook probeerde vorig jaar tevergeefs Whatsapp-concurrent Snapchat over te nemen. Het hoopt nu met de overname van WhatsApp de mogelijkheden voor de gebruikers van zijn eigen populaire sociale netwerk uit te breiden.
Volgens Whatsapp-oprichter en topman Jan Koum blijft WhatsApp vrij van advertenties. “Het lijkt me inderdaad onwaarschijnlijk dat Facebook advertenties in de chatberichten gaat introduceren, maar dat impliceert dat de overname van WhatsApp geen verhoging van Facebook’s advertentie-omzet oplevert”, aldus Summer. “Ik vraag me af hoe Facebook dan de overname van WhatsApp te gelde maakt?”
Met WhatsApp erbij bestiert Facebook nu drie afzonderlijke netwerken: het gelijknamige Facebook-platform, Instagram en WhatsApp. Instagram biedt volgens Summer extra schaal voor adverteerders en het bieden van schaalgrootte aan adverteerders is een belangrijke component van zijn positieve beoordeling van de concurrentiepositie van Facebook (‘wide moat’). Bij WhatsApp ziet hij niet dezelfde voordelen voor Facebook.
Concurrentie
De populariteit van WhatsApp is voornamelijk ingegeven door kostenvoordeel. Waar berichten via de chatdienst gratis verstuurd kunnen worden moet er voor sms-jes worden betaald. Maar dit voordeel is tanende. Telecomaanbieders blijven voortdurend hun kosten verlagen en brengen chatten onder in databundels waardoor het kostenvoordeel voor diensten zoals WhatsApp kleiner wordt. Daarbij zijn er nog andere chatdiensten die aan populariteit winnen zoals Line, Kik, Skype, Viber en WeChat die allemaal meer dan 100 miljoen gebruikers hebben.
"In een opwaarts scenario geeft de deal Facebook een geheel nieuwe bron van inkomsten en daarmee talloze nieuwe mogelijkheden om klanten te segmenteren en aan hen te verdienen", vertelt Summer. "Daarnaast ben ik van mening dat WhatsApp succesvoller is in Europa en Latijns-Amerika dan in de Verenigde Staten. De overname kan Facebook omzetdiversificatie opleveren waar mogelijk ook weer fiscale voordelen aan verbonden zijn. Maar er moet veel goed gaan om de overnameprijs van USD 19 miljard te rechtvaardigen.”
Overgewaardeerd
Het aandeel Facebook noteert momenteel een Morningstr Rating van 2 sterren. Daarmee is Facebook in ogen van Morningstar behoorlijk overgewaardeerd. Op een schaal van 1 tot en 5 sterren staat 1 ster voor maximaal overgewaardeerd en 5 sterren voor maximaal ondergewaardeerd. De huidige koers van USD 68,06 zit ver boven Morningstar's fair value voor Facebook van USD 45,00 per aandeel. Facebook klom gisteren op de beurs in New York USD 1,00 omhoog. Beleggers reageerden positief op de inlijving van Whatsapp.
Lees ook Morningstar's analyse van het aandeel Facebook >