Apple heeft in het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar 2013-2014 een omzet van USD 45,6 miljard dollar (EUR 33 miljard) geboekt. Een jaar eerder bedroeg de omzet 43,6 miljard dollar. De omzet is hoger dan verwacht. Apple ging in januari nog uit van een omzet van USD 42 tot USD 44 miljard. De nettowinst steeg van USD 9,6 miljard naar USD 10,2 miljard (EUR 7,3 miljard). Het technologiebedrijf maakte woensdag zijn cijfers bekend.
De iPhone blijft een succesnummer voor Apple en was de drijvende kracht achter de goede kwartaalcijfers. In het tweede kwartaal werden 43,7 miljoen iPhones verkocht tegenover 37,4 miljoen toestellen in dezelfde periode vorig jaar. De omzet van de populaire smartphone bedroeg EUR 26 miljard.
“De iPhone verkocht goed in zowel ontwikkelde markten als in China”, licht Morningstar-analist Brian Colello toe. “Dat laatste via de recente samenwerking van Apple met China Mobile. Maar ook de verkoop in de Verenigde Staten was overtuigend. Apple denkt marktaandeel te winnen in ontwikkelde landen als de VS en het Verenigd Koninkrijk.”
Volgens Colello laten de goede verkoopcijfers in de VS zien dat er geen betekenisvolle rem op de Amerikaanse verkopen is, ofschoon daar wel vrees voor is. Amerikaanse telecommaatschappijen zouden namelijk proberen hun klanten te verleiden tot een niet-gesubsidieerd abonnement waarbij die vooraf meer betalen voor hun telefoon in ruil voor –waarschijnlijk- lagere maandelijkse abonnementskosten. Dat zou er toe kunnen leiden dat consumenten overstappen naar goedkopere, oudere iPhones of naar smartphones van een ander merk of wellicht hun huidige iPhone langer gebruiken in plaats van kiezen voor het laatste model.
Apple-CEO Tim Cook (foto) herkent deze bedreiging, maar hij denkt dat het belangrijker is om consumenten te verleiden tot Apple’s ecosysteem van hardware, software, diensten en apps van derden die zijn geïntegreerd in gebruiksvriendelijke apparaten.
Concurrentievoordeel
De manier waarop Apple consumenten weet te vangen en vast te houden in zijn ecosysteem geeft de onderneming een klein concurrentievoordeel (narrow moat). Deze voorsprong op concurrenten zal in een steeds belangrijker rol spelen bij toekomstige verkopen van de iPhone, meent Colello.
Overstappen naar een concurrent is voor gebruikers van een iPhone duur en omslachtig als hun apps, foto’s, muziek- en videobestanden eenmaal op een apparaat van Apple staan. Colello: “Hoge overstapkosten kunnen Apple helpen om bestaande klanten te behouden die loyaal zijn aan het ecosysteem en die waarschijnlijk herhaalaankopen zullen doen. Voorwaarde is wel dat Apple geen flops om de markt brengt. Er is zo een basis van loyale klanten. Daarbij zal toekomstige omzetgroei bij iPhones komen van Apple’s talent om mensen te trekken die voor het eerst een smartphone kopen, zowel in opkomende markten als in ontwikkelde markten door zogenaamde late adopters.”
iPad
In tegenstelling tot de iPhone, liep de omzet van de iPad met 16 procent terug. Toch is dat voor Colello geen reden tot ongerustheid. “Op het eerste oog het lijkt het fors, maar in aantallen gaat het om 3 procent minder verkochte iPads aan eindklanten. Dat is niet heel groot en de iPad was een paar jaar geleden nog Apple’s best verkopende product. In het licht van de veel lagere brutomarges op tablets in verhouding tot smartphones geef ik de voorkeur aan de huidige productmix waar de iPhone een groot deel van de verkochte apparaten voor zijn rekening neemt. Als de geruchten waar zijn dat de iPhone 6 niet alleen een 4.8 inch scherm heeft maar ook verkrijgbaar komt als ‘phablet’ met een 5.5 inch scherm en consumenten eerder zullen kiezen voor de iPhone 6 in plaats van de iPad Mini dan is dat in dit opzicht een gunstige ontwikkeling.”
Derde kwartaal
Apple maakte ook bekend dat het meer geld gaat uitkeren aan zijn aandeelhouders. Het bedrijf verhoogt het bedrag waarvoor het eigen aandelen gaat opkopen van USD 60 miljard naar USD 90 miljard. Daarnaast gaat het kwartaaldividend met circa 8 procent omhoog. Dat verraste Colello niet in het bijzonder. Apple kondigde aan dat het zich meer in de schulden gaat steken om de aandeleninkoop te financieren. “Ik verwacht dat Apple niet alleen in 2014 maar ook in 2015 obligaties gaat uitgeven als het zijn opkoopprogramma van USD 90 miljard volledig wil uitvoeren.”
Voor het derde kwartaal voorspelt Apple een omzet van USD 36 tot 38 miljard. “Dat is iets onder onze verwachting, maar ook weer niet heel teleurstellend”, zegt Colello.
Colello verhoogt zijn fair value voor Apple naar USD 600 per aandeel (de waarde van een onderneming op basis van de geschatte, toekomstige kasstroom). “Deze verhoging is gebaseerd op mijn optimisme over de verkoop van iPhones door China Mobile en in de rest van de wereld. Dat stimuleert de toekomstige omzetgroei van de iPhone en op zijn beurt de totale omzetgroei van Apple. Het is ook goed voor de brutomarge van Apple. Mijn optimisme wordt deels getemperd door de neerwaarts bijgestelde verwachtingen voor de omzet van de iPad op lange termijn.”
Het aandeel Apple noteert momenteel een Morningstar Rating van 3 sterren op een schaal van 1 tot en met 5 sterren. Daarbij staat 1 ster voor maximaal overgewaardeerd en staan 5 sterren voor maximaal ondergewaardeerd. Het aandeel Apple is dus in ogen van Morningstar op dit moment redelijk of fair gewaardeerd.
Koersonwikkeling aandeel Apple in de afgelopen 5 jaar
(klik op grafiek voor vergroting)
Lees ook Morningstars rapport over het aandeel Apple >