In de eerste drie maanden van het jaar boekte Facebook een omzet van USD 2,5 miljard en dat is een stijging van USD 1 miljard of 72 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst steeg van USD 219 miljoen naar USD 642 miljoen dollar.
Het succes van Facebook als advertentieplatform voor smartphones en tablets is onbetwist. De inkomsten uit advertenties op mobiele apparaten bedroegen USD 1,3 miljard en dat is 59 procent van de totale omzet. Een jaar eerder was dat nog 53 procent. Het aantal gebruikers van het sociale netwerk groeide tot 1,27 miljard mensen en het aantal mensen dat Facebook op een smartphone of tablet raadpleegt kwam voor het eerst boven de 1 miljard uit. “Voor adverteerders die de gebruikers van mobiele apparatuur willen bereiken is Facebook momenteel het meest effectieve platform dat beschikbaar is”, stelt Morningstar-analist Rick Summer.
Concurrentiestrijd
Summer verwacht dat Facebook zal blijven investeren in zijn mobiele platform om de omzet te laten groeien. Facebook breidt zijn kernfunctionaliteiten zoals inloggen en delen onder vrienden uit richting ontwikkelaars van applicaties. Extra functies zijn van groot belang in de concurrentiestrijd met Google en Apple. Facebook kocht in februari berichtendienst WhatsApp voor USD 19 miljard dollar en nam vorige maand voor USD 2 miljard dollar virtual reality-bedrijf Oculus VR over om verder te kunnen groeien.
“Omdat Facebook geen eigen besturingssysteem heeft zoals Apple met iOS en Google met Android verwacht ik dat het zal blijven investeren in productontwikkeling en overnames om zijn concurrentiepositie te verbeteren”, meent Summer. “Toch denk ik, dat het succes van deze nieuwe initiatieven meer en minder groot zal zijn en ik volg voor de omzet niet hetzelfde pad als bij de in 2012 en 2013 gelanceerde advertentieproducten. Ik zou beleggers er op willen wijzen om een korting op onze fair value in ogenschouw te nemen als ze in Facebook willen beleggen.”
Summer verhoogt zijn fair value voor Facebook op basis van de goede kwartaalcijfers en verhoogde omzetverwachting voor 2014 tot USD 50 per aandeel (de waarde van een onderneming op basis van de geschatte, toekomstige kasstroom).
Het aandeel Facebook staat op dit moment op een Morningstar Rating van 2 sterren op een schaal van 1 tot en met 5 sterren. Daarbij staat 1 ster voor maximaal overgewaardeerd en staan 5 sterren voor maximaal ondergewaardeerd. Het aandeel Facebook is dus in ogen van Morningstar op dit moment overgewaardeerd.
Koersonwikkeling aandeel Facebook sinds de beursintroductie in 2012
(klik op grafiek voor vergroting)
Bekijk ook Morningstars rapport over het aandeel Facebook >
Lees ook
"Synergievoordelen voor Facebook bij overname WhatsApp ondoorzichtig"