Sterke merken stutten onderliggende groei Unilever

De uitgebreide productportefeuille van Unilever bewees zijn waarde in het eerste kwartaal. "Unilever liet een gebalanceerde omzetgroei zien. En het is goed dat het blijft snoeien in minder rendabele merken."

Maarten van der Pas 24 april, 2014 | 16:49
Facebook Twitter LinkedIn

Unilever heeft een wereldomspannend distributienetwerk en een indrukwekkende productportefeuille met sterke merken. Dat vormt de basis voor de grote concurrentievoorsprong (wide moat) die Morningstar de producent van voedings- en wasmiddelen en producten voor lichamelijke verzorging toedicht. En deze voordelen openbaarden zich duidelijk in de eerstekwartaalcijfers die Unilever donderdag bekendmaakte.

De omzet kwam in de eerste drie maanden van het jaar 6,3 procent lager uit op EUR 11,4 miljard. Wisselkoersen hadden een negatief effect van 8,9 procent. Onderliggend kwam de omzetgroei uit op 3,6 procent, waarbij de opkomende markten een onderliggende groei van 6,6 procent lieten zien.
“Wat ik bemoedigend vind, is dat de omzetgroei opnieuw gebalanceerd was met een plus voor de prijzen van 1,6 procent en een plus voor de volumes met bijna 2,0 procent. Dat laat nog eens de kracht van Unilevers productportefeuille zien”, meent Morningstar-analist Erin Lash.

Uitblinkers
De groei van bijna 7 procent die in opkomende markten werd geboekt was een uitgesproken vertraging in vergelijking met de groei meer dan 10 procent in het eerste kwartaal van vorig jaar. Lash: “Maar de omzet in ontwikkelde markten blijft gedempt met een daling met 0,3 procent en ik blijf er vanuit gaan dat opkomende regio’s de meer volwassen ontwikkelde markten zullen overtreffen.”

De categorieën persoonlijke verzorging (plus 4,5 procent), huishouden (plus 7,4 procent) en dranken en ijs (plus 5,9 procent) waren uitblinkers. De categorie voedingsmiddelen noteerde een omzetdaling van 1,7 procent en dat kwam volgens Unilever door een laat Paasweekend dat in het tweede kwartaal viel en een zwakke margarine-omzet. Volgens topman Paul Polman is Unilever hier inmiddels weer teruggekeerd naar groei.

Lash vindt het goed dat Unilever blijft snoeien in minder rendabele merken. In de afgelopen jaren heeft de onderneming al afscheid genomen van Wish-Bone, Skippy en Unipro, die in totaal een jaarlijkse omzet van EUR 600 miljoen vertegenwoordigden. En Unilever blijft haar portefeuille evalueren. Het management wees er specifiek op dat het de pastasauzen (het merk Ragu) en de Amerikaanse activiteiten van Slim Fast heroverweegt. “Gezien Unilevers uitgebreide productportefeuille is het essentieel dat zijn financiële en personele middelen zijn gericht op de producten die het hoogste rendement oplevereren en ik juich deze strategische beslissingen dan ook toe”, aldus Lash.

Aanbevolen aandeel
Unilever staat op Morningstar's lijst met Aanbevolen Aandelen. Het aandeel noteert momenteel een Morningstar Rating van 3 sterren op een schaal van 1 tot en met 5 sterren. Daarbij staat 1 ster voor maximaal overgewaardeerd en staan 5 sterren voor maximaal ondergewaardeerd. Het aandeel Unilever is dus in ogen van Morningstar op dit moment redelijk of fair gewaardeerd. Maar Unilever heeft een grote, stabiele voorsprong op concurrenten (wide, stable moat). Hiermee beschermt de onderneming volgens Morningstar haar winstgevendheid op langere termijn. Samen met het dividendbeleid maakt dat Unilever tot een aandeel om in de gaten te houden. 

TAGS
Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten