UPDATE 3 30 april 29014
General Electric heeft een bod gedaan van EUR 12,35 miljard op de energietak van Alstom. De Franse industriële onderneming gaat het bod bestuderen.
Lees verder onderaan artikel.
UPDATE 2 29 april 2014
Het bestuur van Alstom heeft ingestemd met het bod dat General Electric (GE) op de energietak van het bedrijf heeft uitgebracht.
Lees verder onderaan artikel.
UPDATE 1 29 april 2014
Reactie Morningstar-analist Daniel Holland: "Ik vind dat Alstom waardevoller is voor een sterke onderneming als General Electric dan in handen van Siemens."
Lees verder onderaan artikel.
Het Amerikaanse industrieconglomeraat General Electric (GE) heeft zijn oog laten vallen op zijn Franse branchegenoot Alstom, zo werd vorige week donderdag bekebd. GE zou meer dan USD 13 miljard dollar (EUR 9,4 miljard) op tafel willen leggen voor de producent van onder meer hogesnelheidstreinen, windmolens en energiecentrales. Dat is een kwart meer dan de huidige marktwaarde van Alstom. Het zou de grootste overname ooit zijn voor GE.
Maar zondag wierp Siemens zich in de strijd. De Duitse evenknie van GE en Alstom zou het bod van de Amerikanen willen evenaren en zelfs overtreffen. Het lijkt een schuiven met divisies te worden. GE zou een bod willen doen op het deel van Alstom dat onderdelen voor energie- en kerncentrales en windturbines produceert. Dat zou worden afgesplitst van de divisie die de hogesnelheidstreinen maakt. Siemens zou op zijn beurt aan Alstom het voostel hebben gedaan om de helft van zijn treindivisie aan het Franse bedrijf over te doen plus contanten in ruil voor de energietak van Alstom.
Alstom bouwt de Franse hogesnelheidstrein TGV (links), Siemens is fabrikant van de Duitse tegenhanger ICE (rechts).
Tegenwind
Morningstar-analist Daniel Holland vindt de overname van Alstom passen in de langetermijnstrategie van GE om zijn industriële activiteiten verder uit te bouwen en zijn blootstelling aan de financiële divisie GE Capital te verminderen. Holland's fair value voor Alstom is EUR 29,00 per aandeel (de waarde van een onderneming op basis van de geschatte, toekomstige kasstroom). Dat komt neer op een ondernemingswaarde van pakweg EUR 13 miljard en een waardering van het eigen vermogen van van EUR 8 miljard.
Holland gaat uit van een omzetgroei voor Alstom van minder dan 2 procent in de komende vijf jaar en een krimp van de operationele marges van 50 basispunten. Hij erkent dat zijn visie voor de Franse industrieel niet optimistisch is, maar baseert zich hiervoor op aanhoudende slapte op Alstom’s Europese kernmarkten energietransmissie (19 procent van de omzet) en opwekking van thermale energie (45 procent van de omzet). Maar er is volgens de analist ruimte voor margeverhoging, want GE is goed in het afsluiten van onderhoudscontracten met hogere marge bij de machines die het levert. Alstom heeft daarentegen een historie van lage onderhoudstarieven, aldus Holland
Holland verwacht niet dat de tegenwind die Alstom’s thermale tak afneemt bij een nieuwe eigenaar in de vorm van GE. Maar de divisie voor hogesnelheidstreinen en signalering voor het spoor van Alstom (27 procent van de omzet) blijft een soliede groei van het aantal orders boeken en zou een goede aanvulling zijn op de locomotieventak van GE.
Helaas was Holland maandag niet bereikbaar voor commentaar op het tegenbod van Siemens.
Einddoel
Ondertussen lijken de Franse en Duitse regering elkaar te hebben gevonden. De Franse minister van Economische Zaken Arnaud Montebourg zat zondag wel heel dicht tegen een voorkeur voor Siemens aan toen hij zei dat een uitruil van de treinendivisies van Alstom en Siemans een Europese kampioen zou creëren.
Een woordvoerder van de Duitse bondskanselier Angela Merkel zei maandag dat de regeringen van Duitsland en Frankrijk een krachtenbundeling tussen de industrieconcerns Siemens en Alstom wel zien zitten.
De Franse president François Hollande praatte maandagochtend met GE-topman Jeff Immelt en hij zou later op de dag ook nog met Joe Kaeser, topman van Siemans, spreken. Hollande zou volgens ingewijden geen voorkeur hebben, schrijft financieel persbureau Bloomberg, zolang de werkgelegenheid niet in het geding is. Hij is immers een president van socialistische signatuur. Ook zou de onafhankelijkheid van Frankrijk’s nucleaire industrie niet in het gevaar mogen komen.
Hollande kan de twee partijen handig tegen elkaar uitspelen, ofschoon de Franse staat geen direct aandeelhouder van Alstom is. Maar Alstom is erg afhankelijk van vraag door het Franse spoorwegbedrijf SNCF en nutsbedrijf Electricité de France (EDF), beide in overheidshanden.
Ondertussen bieden GE en Siemens tegen elkaar op wiens plannen de meeste werkgelegenheid garandeert.
Duidelijk is wel dat Siemens zich aangevallen voelt op zijn Europese markt. Waar het bod van GE een officieel karakter heeft, oogt dat van Siemens meer als informeel interesse die dit weekend haastig werd getoond. Zo zijn er aan Duitse kant nog geen bedragen - in het openbaar - genoemd. Dat zou dinsdag komen. Immelt lijkt met GE maandag een stapje dichter bij het einddoel gekomen.
Het is voor beleggers te hopen dat de overnamediscussie op zakelijke gronden wordt gevoerd en politieke sentimenten niet de doorslag geven. Die zijn zelden in het belang van aandeelhouders.
Aandeelhouders GE wel, die van Siemens niet
De koers van het aandeel General Electric zit in de lift sinds vorige week donderdag en staat sindsdien USD 0,26 hoger (plus 1 procent). De aandeelhouders van Siemens zien minder in de overname van Alstom en het aandeel Siemens staat maandag einde midddag op een verlies van 1,55 procent. Het aandeel Alstom pluste 13 procent na de overnameberichten.
Van General Electric, Siemens en Alstom is GE de enige onderneming die volgens Morningstar een grote en stabiele voorsprong op concurrenten heeft (wide, stable moat). Alstom staat er in dit opzicht het minst best voor. De concurrentiepositie van Siemens brokkelt af. (klik op tabel voor vergroting)
Lees ook Morningstar's analyse van het aandeel General Electric >
UPDATE 1 29 april 2014
"Ik vind dat Alstom waardevoller is voor een sterke onderneming als General Electric dan in handen van Siemens", stelt Morningstar-analist Daniel Holland. "Maar GE is al eerder gemarginaliseerd bij overnames in Europa en dat verkleint de kans dat de deal tussen GE en Alstom doorgaat."
Voor wat betreft een overname van Alstom door Siemens hangt de aantrekkelijkheid van de deal voor Siemens af van wat het kan doen met de bestaande activiteiten van Alstom, meent Holland. "Siemens heeft de laatste jaren gesnoeid in zijn activiteiten. Als het niet in staat is om een kentering teweeg te brengen bij Alstom's divisie energie-opwekking dan zou dat een wissel op zijn winst kunnen trekken. Wat belangrijk is, is dat dezelfde blootstelling aan economische cycli die nu op Alstom drukt er na de overname nog steeds is."
UPDATE 2 29 APRIL 2014
Het bestuur van Alstom heeft ingestemd met het bod dat General Electric op de energietak van het bedrijf heeft uitgebracht en is bereid officiële gesprekken met de Amerikanen te beginnen.
UPDATE 3 30 april 2014
General Electric (GE) heeft een bod gedaan van EUR 12,35 miljard op de energietak van Alstom. De Franse industriële onderneming gaat nu een comité samenstellen om het bod te bestuderen. Als deze commissie positief oordeelt zullen exclusieve onderhandelingen beginnen. Voor 2 juni wordt een reactie verwacht, aldus Alstom.
Ook de belangen van de Franse overheid worden daarin meegenomen, zo benadrukte het bedrijf. Volgens ingewijden had de deal tussen GE en Alstom al eerder rond kunnen gekomen, ware het niet dat de Franse overheid afgelopen weekeinde op de rem trapte. Een overname van een deel van het concern door de Amerikanen zorgde voor ophef in het Élysée, dat vreest voor verlies van werkgelegenheid en kennis in Frankrijk.
Als het energie-onderdeel van de hand wordt gedaan, blijft een beursgenoteerd bedrijf over dat zich vooral richt op transport.
General Electric is nog niet van Siemens af in de overnamestrijd rond Alstom. Volgens ingewijden wil het Duitse industrieconcern een bod doen op delen van Alstom, maar daarvoor onder meer inzage wil in de boeken van de onderneming. Alstom gaf woensdag aan Siemens eerlijke toegang tot de financiële informatie te geven.
Siemens onderhandelt ook met het Britse Rolls-Royce over de overname van diens energietak, die onder meer turbines voor energiecentrales en de olie- en gasindustrie maakt. Met die deal zou een bedrag van circa GBP 1 miljard (EUR 1,2 miljard) gemoeid zijn. De onderhandelingen tussen Siemens en Rolls zouden losstaan van de Duitse interesse in Alstom. De overname zou toestemming door mededingingsautoriteiten voor een deal tussen het Franse en Duitse bedrijf wel moeilijker kunnen maken.