Lees ook de aandelenrapporten over IBM, Coca-Cola, Philip Morris International, Amazon.com, Procter & Gamble, ExxonMobil en eBay.
Marktonderzoeksbureau MillWard Brown stelt jaarlijks een lijst samen van de meest waardevolle merken ter wereld. Apple voerde drie jaar lang dit overzicht aan, maar is dit jaar van de troon gestoten door Google. De waarde van Google wordt door Millward Brown berekend op USD 158,8 miljard, Apple is met USD 147,8 zo'n USD 10 miljard minder waard en staat nu tweede. IBM maakt de top drie compleet met een waarde van USD 107,5 miljard.
Morningstar neemt de Top 100 meest waardevolle merken en kijkt welke waardering zijn aandelenanalisten geven aan de ondernemingen achter de merken. Met als doel het identificeren van aantrekkelijke aandelen. Dit lukt niet voor alle 100 merken, want bijvoorbeeld Ikea en Aldi zijn private ondernemingen en niet beursgenoteerd. En de overgrote meerderheid van de merken en hun ondernemingen met wel een notering aan de beurs wordt door Morningstar gevolgd, maar er zijn enkele uitzonderingen zoals bijvoorbeeld Samsung en MTN.
Deze exercitie levert 22 aantrekkelijke aandelen op. Ondernemingen die in de ogen van de analisten van Morningstar zijn ondergewaardeerd. Deze aandelen hebben een Morningstar Rating van 4 sterren of hoger (op een schaal van 1 tot en met 5 sterren staat 1 ster voor maximaal overgewaardeerd en 5 sterren voor maximaal ondergewaardeerd).
Maar let op, de Morningstar Rating zegt niet alles. Zo zitten er drie autofabrikanten onder de 22 ondernemingen -Toyota, Ford en Nissan- die weliswaar 4 sterren hebben, maar slecht scoren op 'moat' en 'moat trend'. Met 'moat' drukt Morningstar de concurrentievoorsprong of concurrentievoordelen van een onderneming uit. Een 'wide' of 'narrow moat' betekent dat een onderneming een ruime of kleine voorsprong op concurrenten heeft. Deze voorsprong beschermt haar winstgevendheid. 'None moat' houdt in dat een onderneming geen concurrentievoordelen heeft.
De concurrentiepositie is niet statisch en verandert in de loop van de tijd. Concurrenten kunnen inlopen of een onderneming heeft een ijzersterk business modelen waarmee het haar voorsprong kan handhaven of vergroten. Dat geeft de 'moat trend' aan. Een 'positive' of 'stable moat trend' betekent dat de analisten van Morningstar verwachten dat de concurrentiepositie respectievelijk groter wordt of stabiel blijft. Bij een 'negative moat trend' wordt deze juist kleiner.
Met dit in het achterhoofd zijn de aandelen met een 'wide moat' en 'postive of stable moat trend' het meest aantrekkelijk. Daarna komen aandelen met de kwalificatie 'narrow moat' en een 'positive of stable moat trend'. Dit zijn ondernemingen met een concurrentievoordeel dat in de toekomst gelijkblijft of groter wordt. Hun winstgevendheid (en in het verlengde daarvan bijvoorbeeld ook het dividend) is hierdoor beschermd. Als deze aandelen dan ook nog eens ondergewaardeerd zijn, dan mogen ze niet aan de aandacht van beleggers ontsnappen.