Naar verwachting krijgt de Chinese internetmarktplaats Alibaba begin augustus een notering aan de beurs van New York. Details van de IPO (initial public offering) zijn beperkt openbaar, maar diverse media berichten dat Alibaba een belang van 12 procent wil verkopen. Morningstars voorlopige waardering van de onderneming, die te vergelijken is met Amazon.com en eBay, is RMB 1.362 miljard (USD 220 miljard, EUR 161,5 miljard). Een notering van 12 procent van de aandelen staat gelijk aan een beursgang van USD 26 miljard en daarmee is het de grootste beursgang in de Amerikaanse geschiedenis. Die eer is nu nog aan Visa dat in 2008 USD 20 miljard op haalde bij zijn IPO. Alibaba wordt ook de grootste internetgerelateerde beursgang, wat nu nog op naam staat van Facebook met USD 16 miljard (in 2012).
Morningstar-analisten Yue Yao en R.J. Hottovy hebben de concurrentiepositie van Alibaba onderzocht en geven hun eerste gedachten bij de waardering van het bedrijf. Het duurt nog ruim een maand voordat bekend is tegen welke prijs de aandelen van Alibaba zullen worden aangeboden. En beoordeeld kan worden of dat een redelijke koers is, of dat er sprake is van –zoals vaker- overwaardering. Toch kan nu al gezegd worden dat Alibaba als onderneming voor beleggers een aantal aantrekkelijke eigenschappen heeft.
“Alibaba kent nu al een krachtig netwerkeffect in de ontluikende Chinese e-commerce en wat in de komende jaren zou moeten leiden tot een betekenisvolle toename van het marktaandeel. Een interessante combinatie van macro-economische, sociaal-economische, regelgeving en sectorkatalysatoren zouden moeten vertalen in een uitzonderlijk lange startbaan voor groei. En er zijn vooruitzichten voor een sterke vrije kasstroom gebaseerd op een uitzonderlijk leverageable business model. Morningstar vindt dat Alibaba’s beursgang op de radarschermen van beleggers moet staan die blootstelling willen aan China's opkomende middenklasse en aan de e-commerce, technologie en logistieke sector in het land”, licht analist Yao toe.
Netwerkeffect
Morningstar kent Alibaba een ‘wide moat’ (groot concurrentievoordeel) toe op basis van een zogenaamd sterk netwerkeffect. Het netwerkeffect is één van de factoren waarmee een onderneming een concurrentiepositie kan opbouwen. Het netwerkeffect treedt op wanneer de waarde van een bepaald product of dienst toeneemt voor zowel bestaande als nieuwe gebruikers als meer mensen dat product of die dienst gebruiken. Vaak creëert dat een soort vliegwiel waarin de sterken sterker worden en resulteert in een decennialange periode van buitengewoon rendement.
Een treffend voorbeeld van een netwerkeffect is een credit card. Naarmate meer bedrijven bijvoorbeeld de Visa Card accepteren, zullen meer consumenten deze kaart gaan gebruiken. Het grotere aantal gebruikers leidt er weer toe dat nog meer bedrijven de kaart gaan accepteren. Zo stijgt de waarde van de credit card voor bedrijven en consumenten en bouwt Visa een sterke marktpositie op.
Alibaba’s netwerkeffect is gefundeerd op enkele van de meest populaire online marktplaatsen in China die het beheert, zoals Taobao, Tmall en Juhuasuan waar (merk)fabrikanten en ook consumenten hun producten aanbieden. Het brutohandelsvolume van Alibaba bedroeg volgens analist Hottovy in 2013 RMB 1.542 miljard (USD 248 miljard) en dat is meer dan Amazon en eBay samen. Als ontwikkelaar en beheerder van online verkoopplatformen voor derde partijen –Alibaba produceert en verkoopt zelf geen goederen- brengt Alibaba miljoen kopers en verkopers met elkaar in contact en laat ze transacties met elkaar plegen. De onderneming had vorig jaar 231 miljoen actieve gebruikers wat goed is voor 17 procent van de totale Chinese bevolking.
Hottovy: “Het netwerkeffect van Alibaba is ongebruikelijk in de zin dat het is gevestigd in een sector – de Chinese e-commerce – die nog aan het begin van zijn levenscyclus is. Andere ondernemingen waarbij Morningstar een netwerkeffect herkent opereren vaak in meer volwassen sectoren. Daarbij denk ik dat de Chinese retailsector en Alibaba’s investeringen in toepassingen op mobiele apparaten het netwerkeffect zullen beschermen, zelfs wanneer de Chinese e-commerce markt verschuift van consumer-to-consumer naar business-to-consumer. Van C2C naar B2B.”
Winstsprong
In aanloop naar de beursgang heeft Alibaba zijn winst explosief zien groeien. De nettowinst in het boekjaar dat liep tot eind maart steeg 170 procent tot USD 3,8 miljard (EUR 2,9 miljard). De omzet van Alibaba steeg van USD 5,5 miljard dollar naar ruim USD 8,4 miljard. Deze onstuimige winstgroei helpt de internetgigant ongetwijfeld aan een stevige marktwaardering bij de beursnotering.
(klik op tabel voor vergroting)
Amazon.com en eBay staan op Morningstars lijst met Aanbevolen Aandelen. Lees de analyses van Amazon.com en eBay.