De samenvoeging van de divisies Healthcare en Consumer Lifestyle doet op het eerste oog wat geforceerd aan. Dat zegt Morningstar-analist Jeffrey Vonk bij het nieuws van Philips dinsdagochtend. Het elektronicaconcern maakte bekend zijn lichtdivisie Lighting klaar te stomen voor een zelfstandig bestaan en zijn divisies voor medische apparatuur en consumentenproducten te fuseren. Een ingrijpende omvorming van Philips waarmee het verder afstand neemt van zijn historische basis verlichting. De nieuwe ondernemingen gaan verder onder de naam HealthTech en Lighting Solutions en krijgen ieder een eigen hoofdkantoor.
Het is de vraag hoe scheerapparaten, producten voor mondverzorging, koffiezetapparaten en andere huishoudelijke apparatuur kunnen worden verbonden met gezondheid. Philips-topman Frans van Houten gaf als concreet voorbeeld een tandenborstel die via internet de staat van het gebit doorgeeft aan de tandarts.
Strategische stap
Met deze strategische stap laat Van Houten zien hoe hij zijn financiële doelstellingen voor Philips wil halen, waar de groei vandaan moet komen en welke toekomst hij ziet voor de probleemdivisie Lighting en voor tak Consumer Lifestyle.
Van Houten (foto) presenteerde vorig jaar de financiële doelstellingen van het elektronicaconcern voor 2016 en dat gaat uit van een omzetgroei van 4 tot 6 procent. De resultaten zijn dit jaar vooralsnog teleurstellend. In het tweede kwartaal daalde de omzet met 6 procent tot EUR 5,3 miljard. Het bedrijfsresultaat (ebitda) daalde met een derde tot EUR 415 miljoen en de nettowinst daalde met bijna een kwart tot EUR 243 miljoen. De medische divisie, die goed is voor 40 procent van de totale opbrengst, leed onder de vrijwillige sluiting van een fabriek voor scanapparatuur en verloor 9,5 procent.
De topman verwacht dat de resultaten in het tweede kwartaal beter zullen zijn, maar het resultaat voor 2014 zal dat van 2013 niet overtreffen. Daarvoor waren de eerste zes maanden van dit jaar te zwak.
Van Houten ziet Philips meer als een onderneming die oplossingen biedt voor zijn afnemers dan als een productiebedrijf.
Unieke positie
Met het samenvoegen van de medische tak en consumentenapparatuur wil Philips inspelen op de toenemende aandacht bij consumenten voor gezonder leven. Analist Vonk erkent dat Philips een unieke positie heeft ten opzichte van concurrenten als Siemens en General Electric (GE) doordat het apparatuur aan zowel ziekenhuizen als consumenten levert. Maar hij vraagt zich af hoe Philips zijn sterke relaties met ziekenhuizen kan uitrollen naar consumenten.
“Concurrentie komt voor Philips niet alleen van Siemens en GE, maar ook van Apple en Google die met smartphones en smart watches en speciale apps komen waarmee consumenten hun gezondheid kunnen volgen. En ook telecombedrijven melden zich omdat zij met internet de verbinding bieden tussen de apparatuur, apps en gebruikers”, licht Vonk toe.
Beursgang
De afsplitsing van de lichtdivisie roept de vraag op of het een voorbode is van verkoop. Van Houten verwacht dat de afsplitsing binnen 12 tot 28 maanden rond is. Dan moet Lighting Solutions zelfstandig toegang hebben tot de kapitaalmarkt. “Een verkoop wordt niet uitgesloten. Van Houten liet weten dat hij bij een goed bod verplicht is om er naar te kijken”, vertelt Vonk die dinsdag een analistenbijeenkomst van Philips in Londen bijwoont. Maar volgens de analist is een scenario waarbij Philips een meer of minder groot belang in Lighting houdt en de rest van de onderneming naar de beurs brengt ook goed mogelijk.
Koerssprong
Beleggers geloven in de plannen van Philips. Op de Amsterdamse beurs staat het aandeel Philips dinsdagochtend rond het middaguur op een winst van 2,3 procent. Morningstar hanteert voor Philips een fair value van EUR 25,00 (de waarde van de onderneming op basis van de geschatte, toekomstige kasstroom).
Lees ook Morningstars analyse van het aandeel Philips.