In het kort
- Er zijn in de internationale telecomsector ondergewaardeerde maar ook met meer onzekerheid verbonden aandelen te vinden. Per saldo is telecom wereldwijd echter reëel gewaardeerd, terwijl de technologiesector iets overgewaardeerd lijkt.
- Terwijl de "pure" data-analysebedrijven licht overgewaardeerd zijn, kunnen verschillende aanbieders van wat minder geavanceerde technologie profiteren van de toenemende complexiteit van "big-data".
- Bedrijven met unieke klantgegevens en een breed bereik kunnen digitale adverteerders in staat stellen om hun displayreclame (banners) beter te focussen. Deze beleggingskansen zijn echter meer met een dalingsrisico dan met stijgingskansen verbonden.
Morningstar beschouwt de technologiesector al sinds zo'n 18 maanden als reëel gewaardeerd of iets overgewaardeerd. De sector communicatiediensten (die tegen een bescheiden premie tegenover de reële waarde noteert) heeft zijn achterstand ingehaald. Hoewel er voor geduldige beleggers waarde te vinden is, adviseren wij om selectief te blijven. Een aantal exploitanten van zendmasten voor mobiele telefonie en verschillende internationale telecombedrijven bieden aantrekkelijkere waarderingen.
In de tabel onderaan dit artikel presenteert Morningstar enkele van zijn voorkeursaandelen, waaronder twee uit de telecomsector. Omdat we kritisch blijven nu de tech- en telecomsectoren op of boven de fair value noteren, geven wij de voorkeur aan een brede veiligheidsmarge en aan bedrijven met een stabiele concurrentievoorsprong (‘economic moat’). Die zijn op korte termijn waarschijnlijk beter bestand tegen volatiliteit van hun omzet en operationele marges.
Big Data
Naarmate bedrijven meer geld besteden aan data-analyse, zien we dat de toenemende complexiteit leidt tot kansen voor gevestigde technologieaanbieders en dienstverleners. De hoeveelheid data is enorm gestegen, vanuit nieuwe bronnen zoals machinedata, kwantificeerbare sensoren, weblogs en webapplicaties. Morningstar meent dat dit wereldwijde thema op lange termijn zal doorzetten, omdat nieuwe softwaretechnologie, goedkopere financiering en goedkopere verwerking een bredere toepassing van statistische modellen als basis voor besluitvorming mogelijk maakt.
Volgens ons is deze ontwikkeling noodzakelijk, omdat “oude” technologieën zoals traditionele data-opslag veel van deze kansen niet op een kosteneffectieve manier kunnen benutten. Ondanks deze innovatie worden oudere systemen voor het organiseren en analyseren van bedrijfsgegevens waarschijnlijk niet vervangen. Dit is geen scenario dat maar één winnaar kent en in plaats daarvan zien we dat veel van de gevestigde technologiebedrijven bereid zijn om bestaande productportefeuilles te kannibaliseren en te investeren in hun eigen geavanceerde producten en diensten, waarmee zij overstapkosten verhogen en extra omzet genereren.
Meetbaarheid
Adverteerders worden steeds vaker gemotiveerd door de ROI (return on investment) en de bestedingen verschuiven naar reclameplatforms die doelgroepen scherp kunnen onderscheiden en een gedifferentieerde prijsstelling hanteren (vaak in realtime). Deze toegenomen wens naar meetbaarheid en kwantificering van de doeltreffendheid van hun advertenties leidt tot een snelle uitbreiding van programmatische reclame, die wordt verkocht door algoritmen in plaats van door verkopers. Omdat internetbedrijven willen groeien, verwachten wij een toenemende fusie- en overnameactiviteit en geografische expansie, vooral buiten de volwassen markten in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. We gaan er ook vanuit dat bedrijven veel zullen investeren in de optimalisatie van hun reclameproducten en content voor mobiele toestellen omdat ook de eindmarkt zich verder ontwikkelt.
Het succes en de groei van de sociale-mediaplatforms tonen aan dat displayreclame (bannerreclame) en niet zoekmachinereclame de snelst groeiende vorm van digitale reclame is. Onafhankelijk van het reclameformat willen adverteerders meetbaar en verantwoord hun geld besteden. Morningstar meent dat steeds meer displayreclame programmatisch zal worden verkocht en dit versterkt de naar onze mening belangrijkste pluspunten voor het vormen en/of beschermen van een concurrentievoordeel ('economic moat').
Ten eerste verwachten we dat bedrijven die een uniek inzicht hebben in hun klanten meer advertenties kunnen verkopen. Bovendien zullen ondernemingen die een superieure uitvoering en liquiditeit voor programmatische reclame bieden een solide groei tonen. De duurzaamheid van deze groei is echter niet vanzelfsprekend. De internetmarkt in ontwikkelde landen wordt volwassen vanwege de toenemende penetratie van breedband internet en smartphones en de geavanceerde markten voor digitale reclame. Wij verwachten dat bedrijven voor groei, zowel autonoom als door overnames, verder zullen kijken dan de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.
Uniek punt
De Amerikaanse telecomsector staat op een uniek punt in de geschiedenis, waarop consolidatie, het beleid van de toezichthouders en de technologie allemaal samenkomen. De Amerikaanse telecomwaakhond Federal Communications Commission (FCC ) stelt zich op het standpunt dat de bestaande concurrentie beschermd moet worden. Hierdoor vervliegt de hoop dat Sprint en T-Mobile fuseren om beter te kunnen concurreren met de giganten AT&T en Verizon. Deze actie is trouwens interessant omdat de toezichthouders ook de gevolgen overwegen van de aanzienlijk grotere mediaconcentratie die de voorgestelde overnames van DirectTV en Time Warner Cable zouden betekenen.
Tegelijkertijd wordt het debat over "open internet" of "netneutraliteit" belangrijker omdat de FCC momenteel duizenden reacties over deze kwestie bekijkt aangezien zij aan een voorstel voor nieuwe regels werkt. Nu deze kwesties aan de orde komen in het Amerikaanse Congres en in de publieke opinie bestaat het risico dat de FCC of het ministerie van Justitie een eind maken aan de consolidatie. Wij verwachten op korte termijn geen grote veranderingen in de concurrentiepositionering van bedrijven in deze sector. Wij gaan ervan uit dat Sprint en T-Mobile moeite zullen hebben om tot een aanvaardbare winstgevendheid te komen. De aankopen van extra mobiele bandbreedte tijdens de komende veilingen zullen hun financiële middelen fors onder druk zetten.
Europese consolidatie
Ook in Europa vindt, grensoverschrijdend, consolidatie plaats. Vodafone kocht recent Ono, de grootste Spaanse kabelexploitant, terwijl de grootste kabelexploitant in Frankrijk probeert het op een na grootste telefoonbedrijf te kopen. De EU-toezichthouders keurden de overname van KPN's Duitse dochterbedrijf E-Plus door Telefonica Deutschland goed. Wij verwachten dat deze transactie voor het eind van het jaar afgerond is. Er lopen nog onderhandelingen over de mogelijk overname van Yoigo in Spanje en een mogelijke consolidatie in Italië. De belangen van Europese exploitanten in Brazilië zijn van invloed op de fusie- en overnameactiviteiten in dat land. Telefonica is bijna rond met Vivendi over de aankoop van GVT. America Movil en Oi overwegen een bod op de Braziliaanse activiteit van Telecom Italia, TIM Brasil.
Morningstar verwacht dat de fusie- en overnameactiviteit over de hele wereld aanhoudt en dit stuwt de koersen van veel aandelen op. Er is echter nog wel waarde te vinden in telecomaandelen wereldwijd. Aan de meeste van deze ondernemingen is echter wel een verhaal verbonden, bijvoorbeeld in de vorm van een achterblijvende omzetgroei of hoge kosten vanuit het verleden, dus moedigen wij beleggers aan zeer selectief te zijn.
American Tower
De afgelopen jaren is American Tower uitgegroeid tot het grootste en economisch gezien efficiëntste bedrijf in een zeer aantrekkelijke bedrijfstak. Morningstar is van mening dat de vooruitzichten goed blijven. De enorme groei van met name internetverkeer via smartphones blijft de netwerken van mobiele exploitanten belasten en hieraan zal niet snel een einde komen. Naar verwachting wordt het wereldwijde mobiele dataverkeer de komende vijf jaar 13 maal zo groot en stijgen de snelheden van mobiele netwerken met een factor 7.
Smartphones vertegenwoordigen nu minder dan een derde van de wereldwijd gebruikte toestellen en wij verwachten dat dit percentage tegen 2017 stijgt naar 50 procent. Aangezien alle grote Amerikaanse exploitanten zich voorbereiden op LTE, zal het dataverbruik exponentieel toenemen. Een 4G-verbinding genereert bijna 30 maal zo veel verkeer als een gemiddelde niet 4-G-verbinding.
Cognizant Technology
Cognizant behoort tot de top-25 in de wereldwijde IT-dienstensector die USD 1 biljoen groot is. De onderneming wist zijn omzet de afgelopen vijf jaar op jaarbasis met 25 procent te laten toenemen. De onderneming gebruikt een gedifferentieerd "Two-In-A-Box" model waarbij een manager in de Verenigde Staten de relatie met de klant beheert, terwijl een andere manager toeziet op de levering van de diensten vanuit India. Dit leidt tot een sterke betrokkenheid bij de klant en langdurige relaties.
Morningstar vindt dat Cognizant goed gepositioneerd is om deel te nemen aan opkomende technologieën zoals sociale media, mobiel, analyse en cloud waarin de komende jaren veel groei binnen de IT-bestedingen van bedrijven wordt verwacht. De recente zwakte is gedeeltelijk te wijten aan het feit dat sommige transacties langer de tijd nodig hebben dan verwacht en door wijzigingen in het management.
Orange
Orange is de grootste Franse telecomexploitant - en heeft nog altijd een 'narrow moat' of klein concurrentievoordeel - maar heeft het moeilijk sinds de komst van Iliad op de markt voor mobiele telefonie. Dat leidde begin 2012 tot een enorme prijzenoorlog. De markt kalmeert weer wat en hoewel Morningstar verwacht dat de omzet nog een aantal jaren zal dalen, menen we ook dat het tempo van de daling zal afnemen.
Het is belangrijk om te bedenken dat Frankrijk slechts goed is voor de helft van de omzet en de EBITDA van Orange. De telco heeft ook belangrijke activiteiten in Spanje (die worden versterkt door de weliswaar dure voorgestelde overname van Jazztel) en Polen. Het is ook actief in 18 landen in het Midden-Oosten en Afrika, die tot de snelst groeiende landen ter wereld behoren. Wij menen dat de markt deze activiteiten niet volledig op waarde schat. Volgens onze schattingen stijgt de omzet van Orange vanaf 2017 weer, als de omzetdaling in Frankrijk afneemt en de activiteiten in de opkomende markten groeien.
Lees ook
Morningstars vooruitzicht voor de aandelenmarkt: temper uw verwachtingen
De huidige waarderingsniveaus van aandelen impliceren middelmatige totaalrendementen en een verhoogd risico op een aanzienlijke terugval. Morningstar raadt beleggers aan om geen concessies aan de kwaliteit te doen als zij op zoek gaan naar een koopje.
Vooruitzicht voor de Amerikaanse economie: meer van hetzelfde in 2015
Morningstar komt met een eerste visie op de Amerikaanse economie in 2015. Mogelijk beginnen we aan een periode met een lagere groei. Nulgroei is echter onwaarschijnlijk. Morningstar is sceptisch over de Chinese economie.
Vooruitzicht sector defensieve consumentengoederen: bedrijven met concurrentievoordeel zullen strijd winnen
Producenten van defensieve consumentenproducten proberen matige groei op te vangen door hun concurrentiepositie te versterken. Voor beleggers blijven er selectief kansen bestaan zoals Coca-Cola, Diageo, Unilever, Philip Morris International, Tesco en Procter & Gamble.