De focus van de grote mondiale voedingsproducten lag de afgelopen tijd sterk op kosten besparen, efficiency en productie optimaliseren. Maar te veel nadruk daarop kan ten koste gaan van de investeringen in de groei voor de toekomst. Veel voedingsreuzen voelden dat in stagnerende omzetontwikkeling. Om die weer aan te jagen, moeten ze investeren in de kracht van hun merken en in nieuwe producten die aansluiten bij veranderende vraag vanuit consumenten, aldus Morningstar-aandelenanalist Erin Lash.
Dat is niet altijd een kwestie van alleen maar geld. Minstens zo belangrijk is de snelheid van handelen en korte ontwikkelingstijd om een nieuw product van idee tot in het winkelschap te brengen. Bij de grote jongens kan dat tussen 18 en 24 maanden duren. Vaak weten kleinere voedingsbedrijven daar beter op in te spelen dan de grote concurrenten door veel sneller innovaties op de markt te brengen. Dat snoept omzet van de reuzen af, en ook groeipotentieel.
Twee voedingsreuzen weten in dit uitdagende landschap volgens Lash goed stand te houden, terwijl hun aandelenkoersen wat onder druk staan. Cornflakesmaker Kellogg en soepenfabrikant Campbell Soup noteren beide tegen een korting van ongeveer 20% ten opzichte van hun Fair Value.
Twee andere bedrijven die het momenteel goed doen zijn Clorox en McCormick, die beide een Wide Moat rating hebben, maar deze twee zijn erg hoog gewaardeerd: ze noteren tegen premies tussen 15 en 30% ten opzichte van de Fair Values die analist Lash voor ze berekent. Daarom is het goed om deze bedrijven op de radar te houden, maar pas te kopen op het moment dat ze aantrekkelijker gewaardeerd zijn dan nu.
Lees meer over aandelen:
- Auto-aandelen: Duitse drie zijn ondergewaardeerd, Tesla en PSA te duur
- Drie aandelen die de Ultimate Stock Pickers aan- of verkochten
- Aankopen door Ultimate Stock Pickers zijn zeer geconcentreerd