Adyen heeft een aantal kenmerken die het businessmodel onderscheiden van al langer bestaande concurrenten op het gebied van betalingsverkeer, aldus Morningstar’s aandelenanalist Johann Scholtz. Het unieke aspect van Adyen is dat het zo ongeveer alle partijen bindt. Bijna alle winkeliers en handelaren en alle betaalmethoden kunnen met Adyen werken.
De breedte en diepte van het palet aan betalingsmethoden en regio’s die het op zijn platform samenbrengt wordt door geen enkele concurrent geëvenaard. De nieuwe technologie van Adyen heeft dat mogelijk gemaakt en daarmee ook de snelle groei.
Oude concurrenten zoals banken kunnen die breedte en diepte niet bewerkstelligen omdat ze al lang bestaande technologie gebruiken die laag voor laag is uitgebreid waardoor een lappendeken aan functies en toepassingen is ontstaan die lang niet optimaal werkt en waarmee niet alle klanten geholpen kunnen worden. Verbeteren of vervangen is voor de banken niet alleen kostbaar, maar soms vanuit technisch oogpunt ook buitengewoon lastig uit te voeren.
Adyen neemt zijn klanten dus veel werk en veel complexiteit uit handen. Die dienstverlening weegt zwaarder dan het prijsaspect. Adyen is niet de goedkoopste en streeft er ook niet naar dat te worden: het wil de beste service bieden en het best dekkend zijn.
Internationaal en online zijn speerpunt
Adyen heeft dus een voorsprong op oudere concurrenten, maar het gevaar is wel dat er nieuwe concurrenten opstaan die iets nieuws bouwen dat wel kan wedijveren met Adyen. Het is vooral een kwestie van technologie en software en dat is niet erg kapitaalintensief. Het businessmodel vergt van Adyen weinig andere investeringen dan zijn softwareplatform dat gebruiksvriendelijk, snel en vooral veilig moet zijn.
Door het platform dat grensoverschrijdende mogelijkheden biedt, is Adyen interessant voor internationaal opererende bedrijven. Zij kunnen via Adyen met één partij zaken doen in plaats van een waaier aan lokaal verschillende betaaldiensten. Voor lokaal georiënteerde partijen, zoals bijvoorbeeld een restaurant, is dat internationale aspect minder van belang. Maar voor een e-commerce aanbieder die klanten en dus betalingen in een reeks verschillende landen heeft, is Adyen een uitkomst.
Adyen heeft daardoor vooral een sterke positie opgebouwd in online-betalingsverkeer. Zo’n 90% van de activiteiten bestaat uit betalingsverkeer van online transacties. In betalingsverkeer van fysieke winkels is Adyen veel minder sterk vertegenwoordigd. Intussen is fysieke retail nog altijd veruit de grootste markt voor transacties in absolute zin, maar online groeit verhoudingsgewijs veel harder.
(Nog) geen Moat
Een andere onderscheidende kracht van Adyen is het verzamelen van data en die analyseren en gebruiken om het betalingsverkeer te optimaliseren: kosten verlagen en de verliezen als gevolg van fraude terugdringen. Makkelijker betalen zal de omzet van Adyens klanten stuwen en data-analyse over hun betalingen geeft inzicht in hun koopgedrag. Daarmee kunnen die klanten hun voordeel doen.
Dit is een sterk punt van Adyen, maar het is niet voldoende om een Narrow of Wide Moat rating te verdienen. Nog niet, want er zijn wel degelijk positieve trends die tot een Moat kunnen leiden. Belangrijkste is dataverzameling en -analyse en de potentiële kostenverlagingen die dat kan opleveren. Daarom kent analist Scholtz vooralsnog een No Moat rating toe aan het aandeel, maar wel een Positive Moat Trend.
Markt waardeert te hoog
De waardering die analist Scholtz aan Adyen toekent, is lager dan de consensus en ook lager dan de actuele beurskoers. Hij komt tot een Fair Value van 425 euro per aandeel waar de koers rond de 680 euro schommelt.
De markt is volgens Scholtz te optimistisch en rekent met te hoge groeiverwachtingen. Hij is iets minder optimistisch omdat er een belangrijke groeimotor ontbreekt: Adyen is beperkt actief in China en dat verandert voorlopig niet omdat het geen toegang heeft tot bepaalde betalingsmethoden en die dus ook niet aan zijn platform kan koppelen. China is goed voor 40% van alle online-aankopen wereldwijd. Bovendien zal 70% van de groei van online-betalingen in de komende 5 jaar uit China komen. Dus het zou qua volume een interessante markt zijn voor Adyen.
Ook de marktpositie van Adyen op de grootste Amerikaanse markt is relatief zwak. Dat komt omdat bedrijven die alleen binnen de Verenigde Staten actief zijn, via hun eigen bank een afdoende betalingssystematiek aangeboden krijgen die niet zelden goedkoper is dan Adyens aanbod. Voor deze partijen zijn de internationale mogelijkheden die Adyen biedt geen argument van belang.
Robuuste groeivooruitzichten
Adyen heeft een positie in landen die samen 49% van alle elektronische betalingen wereldwijd voor hun rekening nemen. De groeivooruitzichten zijn volgens analist Scholtz niettemin onverminderd robuust.
De omzet zal de komende vijf jaar naar verwachting met 29% gemiddeld per jaar geoeien en over de komende 10 jaar is dat 24%. Dat is iets minder dan de marktconsensus, maar gebaseerd op wereldwijde groei van e-commerce tussen 10 en 20% en aanhoudende groei van Adyens marktaandeel.
Lees meer over aandelen:
- Wide Moat aandelen doen het op lange termijn beter
- Royal Dutch Shell is nog altijd het aantrekkelijkste olie-aandeel