De mode-retailers, zowel online als met fysieke winkelketens, kunnen uitstekende marges draaien als hun merken en assortimenten aanslaan bij de consument. Maar als die het niet bevalt, kunnen de risico's groot zijn.
De Britse retailer Asos kwam eerder dit jaar dusdanig in problemen dat er in juli een winstwaarschuwing kwam met een nieuwe, lagere verwachting voor heel 2019. Dat zette het aandeel meteen een stuk lager en dat schept kansen als het bedrijf er weer bovenop weet te komen.
Dat kan het, meent Morningstar-analist Jelena Sokolova na het zien van de derdekwartaalcijfers van het bedrijf. Die resultaten zijn conform de lijn die in juli is uitgezet; Asos zegt dat het een eind op streek is met het oplossen van de problemen met zijn distributiecentra en andere operationele hobbels die de resultaten hebben aangetast.
Opwaarts potentieel
De cijfers laten volgens de analist zien dat Asos zijn kosten nu goed onder controle heeft. Dat is positief en daardoor kan het bedrijf zich nu volop richten op investeren in de consumentenprijzen om zichzelf aantrekkelijker te positioneren.
Het aandeel Asos schommelt rond waardes die zo'n beetje de helft zijn van het hoogste niveau in 2018 en de markt reageerde positief op de kwartaalcijfers door het aandeel duidelijk hoger te zetten. Dat snoept volgens analist Sokolova iets van het opwaarts potentieel af, maar dat is er desondanks nog voldoende.
Luxe segment groeit bovengemiddeld
Farfetch richt zich op het luxe segment. Het aandeel Farfetch heeft het een tijd lastig gehad en dat zorgt voor een aantrekkelijke waardering, terwijl dit luxe segment juist bovengemiddeld groeit, aldus de analist. Nadeel is wel dat Farfetch nog verlies maakt een niet kasstroom-positief is.
Bekijk de video waarin analist Jelena Sokolova haar visie geeft op de grote Britse mode-retailers.
Lees meer over aandelen:
- Philips verrast met winstwaarschuwing door handelsoorlog
- Vestas goed gepositioneerd voor aanstaande veranderingen in windenergie
- Disruptor Adyen schudt de betalingsindustrie grondig op
- Wordt Farfetch het Amazon van de luxe goederen?