Nadat de waarde-stijl het in september plotseling veel beter had gedaan dan de groei-stijl, was het de vraag of die trend zou doorzetten; uit de cijfers over oktober blijkt dat niet het geval te zijn. De groei-stijl was wederom dominant, net zoals in de meeste van de voorbije maanden. Wel was het verschil deze keer wat kleiner dan in eerdere maanden, zo laat onderstaande afbeelding zien:
Opvallend aan de tabel is dat het segment Large-Cap Gemengd een verlies laat zien; de enige van de negen die in het rood eindigt, niet alleen voor oktober, maar ook voor de year-to-date, één- en driejaarsperioden.
De reden daarvoor is te vinden in de magere prestaties van aandelen zoals Anheuser-Busch-InBev (-17,5%), Nestle (-4%), Nokia (-29,2%), British American Tobacco (-6,1%) en Heineken (-7,8%).
Veel van die aandelen behoren tot de sector defensieve consumentengoederen die in oktober duidelijk de slechtst presterende was met een verlies van 3,7%, terwijl de meeste andere sectoren juist een positief rendement lieten zien. De beste waren cyclische consumentengoederen (+4,1%), technologie (+3,8%) en industrie (+3,7%).
Waarderingen
Wat waarderingen betreft is het beeld niet echt veranderd. De waarde-stijl is nog altijd aantrekkelijker gewaardeerd dan de groei-stijl. In het bijzonder het segment Large-Cap Waarde, dat een koers/Fair Value verhouding heeft van 0,81 (ofwel 19% ondergewaardeerd), vergeleken met 1,07 voor het segment Large-Cap Groei (ofwel 7% overgewaardeerd).
Bekijken we de waarderingen op sectorniveau, dan zijn communicatie en energie nog altijd de aantrekkelijkst gewaardeerde sectoren met een korting van meer dan 20%.
Lees ook eerdere Morningstar Marktbarometers:
- Morningstar Marktbarometer september: alles draait om waarde
- Morningstar Marktbarometer augustus: waarde-stijl nog nooit zo goedkoop