Marktbarometer november: groei-stijl domineert als vanouds

De groei-beleggingsstijl was in november weer dominant zoals meestal de afgelopen tijd. De opleving die de waarde-stijl in september kende, is van korte duur gebleken. In november waren het de automotive aandelen die de waarde-stijl flink raakten in negatieve zin. Dit is de Morningstar Marktbarometer over november.

Fernando Luque 06 december, 2019 | 8:48
Facebook Twitter LinkedIn

De groei-stijl heeft zijn dominantie weer helemaal terug. In november deed groei het opnieuw beter dan waarde, net als in oktober. De opleving van de waarde-stijl in september is daarmee van korte duur gebleken. Toch heeft die zijn effect gehad, zo blijkt uit de rendementen over de langere termijn. Want het driemaansrendement laat zien dat over die periode de waarde-stijl zijn groei-tegenhanger weet te verslaan.

Over de langere periodes, year-to-date, 1 jaar en 3 jaar, doet de groei-stijl het beter. Hoe langer de periode, hoe groter het verschil tussen beide beleggingsstijlen, zo laat onderstaande grafiek duidelijk zien:

Valuevs Growth Nov 2019

Als we kijken naar het Large-Cap gedeelte van de Morningstar Style Box, dan is het verschil in rendement tussen waarde en groei behoorlijk groot: groei boekte een winst van 3,1%, waar waarde niet verder kwam dan 1,8%. Bij mid- en small caps is het verschil nog groter.

De aandelen die het meest bijdroegen aan het rendement van Large Cap Groei, vinden we in de technologiesector. Het aandeel SAP won 3,9% en ASML 5,6%. Ook andere sectoren droegen hun steentje bij, getuige LVMH met 6,5% winst en Roche met een plus van 6,7%.

European Market Barometer Style Returns Nov 2019

De technologiesector was dus duidelijk de best presterende met 6,6% winst, gevolgd door industrie met 4,7% en gezondheidszorg met 4,5% rendement.

November kende geen sectoren in de min, hoewel sommigen wel benedengemiddeld scoorden. Dat was het geval bij nutsbedrijven en de energiesector die respectievelijk slechts 0,3% en 0,7% rendement boekten. De energiesector is dit jaar tot dusver de slechtst presterende sector met 8,8% winst en daarmee de enige die niet in de dubbele cijfers terechtkomt.

De magere prestatie van het segment Large Cap Waarde heeft ook te maken met de bewegingen in de automotive sector. Daar waren verliezen te noteren die dit stijlsegment flink omlaag drukten: Daimler -2,3%, Fiat Chrysler Automobiles -2,6%, Peugeot -3,4% en Renault -5%.

European Market Barometer Sectors Returns Nov 2019

Waarderingen
Wat waarderingen betreft is het verschil tussen Large Cap Waarde en Large Cap Groei licht toegenomen. De verhouding tussen aandelenkoers en Fair Value van bedrijven in het segment Large Cap Waarde is gestegen van 0,81 naar 0,82 en die van Large Cap Groei bedrijven van 1,07 naar 1,09.

European Market Barometer Style Valuation Nov 2019

Bekijken we de waarderingen op sectorniveau, dan zijn communicatie en energie nog altijd de aantrekkelijkst gewaardeerde sectoren met koers/Fair Value verhoudingen van 0,78 en 0,77. Dat betekent kortingen van meer dan 20%.

De duurste sectoren zijn technologie en cyclische consumentengoederen. Daar ligt de koers/Fair Value verhouding op respectievelijk 1,18 en 1,10.

 

Lees ook eerdere Morningstar Marktbarometers:

Morningstar Marktbarometer oktober: opmars waarde-stijl weer gestokt

Morningstar Marktbarometer september: alles draait om waarde

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Fernando Luque

Fernando Luque  es el Senior Financial Editor de www.morningstar.es

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten