Die elektrische auto die u vanmorgen stilletjes passeerde onderweg, is voor velen misschien nog een relatief nieuw gezicht op de weg, maar in het komende decennium zal het autolandschap sterk gaan veranderen. De opmars van elektrisch rijden zet door, heviger dan de afgelopen jaren door aangepast overheidsbeleid, betere infrastructuur en meer keus uit nieuwe automodellen.
Over slechts vijf jaar zullen elektrische auto’s volledig concurreren met conventionele auto's, zowel qua prijs als qua prestaties. Angst voor een beperkt rijbereik en lange laadtijden zal afnemen en de elektrische auto zal niet langer worden gezien als een schonere, maar verder inferieure rivaal van de auto met verbrandingsmotor. En brede acceptatie van elektrische auto’s zal volgen, volgens Morningstar-analist Seth Goldstein, die ook voorzitter is van de Morningstar's commissie voor elektrische voertuigen: ‘Tegen 2030 zal één op de vijf verkochte auto’s elektrisch zijn’, zegt Goldstein.
In dit eerste deel van een vierdelige serie zullen we drie sectoren onder de loep nemen die kunnen profiteren van de groei van elektrisch rijden. In de andere artikelen zullen we de volgende onderwerpen onderzoeken:
• Aandelentips voor de revolutie van elektrisch rijden
• Een blik op hoe elektrische auto’s concurrerend zullen zijn op prijs en functie
• Een blik op welke markten het voortouw nemen in elektrisch rijden
Elektrische auto’s waren in 2018 goed voor slechts 2 procent van de wereldwijde autoverkopen, maar er zijn tekenen van groei. Het sleutelelement dat de groei kan aanjagen is de infrastructuur voor het opladen. Met andere woorden, wanneer is opladen net zo gemakkelijk toegankelijk als het tanken bij het benzinestation zoals we dat nu doen?
In China, Europa en sommige delen van de Verenigde Staten gebeurt dit al. ‘Wij denken dat de tweede helft van het volgende decennium een snelle acceptatie van elektrische auto’s zal laten zien,’ aldus Goldstein. ‘De jaren 2020 zullen ook het decennium van de hybride zijn, omdat deze gedeeltelijk elektrische voertuigen tegen 2030 zo’n 30 procent van de nieuwe autoverkopen zullen uitmaken. Dus in 2030 zal de helft van alle verkochte nieuwe auto's elektrisch of hybride zijn.’
Veel industrieën zullen worden geraakt door de toename van elektrisch rijden tussen nu en 2030. Te beginnen in de auto-industrie zelf zal de vraag naar onderdelen veranderen en ook de wijze van productie kan ingrijpend veranderen. Dat betekent dat de industrie en de toeleveranciers zich moeten voorbereiden op grote verschuivingen in hun businesses. Deze industrieën kunnen volgens Morningstar profiteren.
Toeleveranciers
Leveranciers van aandrijflijnen voor elektrische auto’s hebben meer potentieel voordeel voor beleggers dan massamarkt-autofabrikanten. De technologieën van leveranciers omvatten motorcomponenten die de brandstofefficiëntie verhogen, de elektronica die aandrijfsystemen aanstuurt (conventioneel, hybride en elektrisch), optimalisatie van het batterijvermogen, elektrische aandrijfmotoren en krachtoverbrengingsmechanismen die vermogen naar de wielen sturen. De veelheid aan aandrijflijnen die autofabrikanten produceren, is zo opgebouwd dat die voldoet aan de normen voor schone lucht, terwijl de consument concurrerende prijzen krijgt.
Als de acceptatie van hybride-aandrijflijnen en de vraag naar batterijen en elektromotoren toeneemt, dan zijn voor de industrie grote schaalvoordelen mogelijk, terwijl volumes van verbraningsmotoren behouden blijven om het gebruik te maximaliseren’, aldus de Morningstar-analisten.
Lithium
Lithium is een van de beste manieren om te investeren in de acceptatie van elektrische en hybride voertuigen, omdat het de vereiste energieopslagcomponent is in alle voertuigbatterijen. De behoefte aan lithium voor elektrische voertuigen en hybriden is er sowieso, ongeacht de producent van de batterij of het automerk waar de accu in komt. De vraag naar lithium zal in het volgende decennium verviervoudigen, naarmate de acceptatie van elektrische voertuigen toeneemt. Daardoor zal het aanbod van lithium ook moeten stijgen, en dat stimuleert ook de lastiger en kostbaarder te winnen aanvoer, zodat op lange termijn de prijzen stijgen.
Uiteindelijk zullen de opbrengsten van lithiumproducenten worden bepaald door hun positie in de kostencurve. Wij zien het meest in lithiumproducenten die al actief zijn en een gunstige kostenbasis hebben, omdat capaciteitsuitbreidingen voor hen relatief goedkoop zijn en minder uitvoeringsrisico met zich meebrengen.
Nutsbedrijven
Elektriciteitsdistributiebedrijven zijn per definitie de ‘brandstof’-leveranciers voor elektrische auto’s. Bovendien behoren nutsbedrijven al tot de initiële investeerders in oplaad- en andere infrastructuur om elektrische auto’s te ondersteunen. We verwachten dat nutsbedrijven nog vele jaren belangrijke investeerders zullen blijven in de ondersteunende infrastructuur.
Het potentieel voor groei van de vraag naar elektriciteit is minimaal, maar we verwachten dat dit de aanzienlijke tegenwind van energie-efficiëntie gedeeltelijk kan compenseren. Bovendien zijn Amerikaanse nutsbedrijven op zoek naar gereguleerd rendement voor investeringen in infrastructuur voor elektrisch rijden, wat winstgroei voor beleggers oplevert.