De uitbraak van het corona-virus in China heeft geleid tot een rem op de handelsstromen van en naar China en ook op het binnenlandse verkeer. Handelsrelaties zijn afgesneden en daardoor zijn fysieke goederenstromen zijn tot siltstand gekomen. Bovendien kunnen consumenten een veel gebieden de straat niet op en dus kopen ze ook niets waardoor de handel op grote en kleine schaal opdroogt.
Dat raakt veel bedrijven enorm hard, zeker op de korte termijn, maar er zijn ook partijen die van de situatie kunnen profiteren: de Chinese internetbedrijven.
Want als je de deur niet uit kan, dan laat je de goederen gewoon bezorgen. Dat geldt in de eerste plaats voor voedingswaren, al dan niet vers, maar dat strekt zich uit tot aan kleding enzovoort.
Thuis gamen en werken
Wie gedurende langere tijd thuis is, moet zich thuis ontspannen en dat speelt de online gaming industrie in de kaart. Die zal op de korte termijn kunnen profiteren van een snel en sterk toenemend aantal gebruikers die bovendien langer aan het gamen zijn.
Noodgedwongen thuis blijven betekent ook thuis werken. Daar kunnen de aanbieders van deeldiensten en kantoorsoftware applicaties van profiteren. Samenhangend hiermee kunnen ook bedrijven die in educatie-programma’s doen profiteren.
Voor zover de penetratiegraad van online diensten niet al hoog was, zal die onder invloed van de huidige ontwikkelingen alleen maar groter worden. Met name op het platteland van China is er nog veel te winnen op dit gebied.
Meeste kansen
De bedrijven die er het best uit springen, ook gezien hun huidige waardering, zijn volgens de analisten van Morningstar Tencent, Alibaba, Netease, JD.com en CMGE Technology. Van hen hebben Tencent, Netease en CMGE Technology grote gaming businesses en daar profiteren ze van.
Het veranderende consumentengedrag en het afnemende consumentenvertrouwen drijft steeds meer mensen naar grote namen die zich bewezen hebben, zoals Alibaba en JD.com. De logistieke tak van JD heeft al laten zien wat het kan door snelle levering van grote hoeveelheden medische goederen aan ziekenhuizen in en rond de getroffen stad Wuhan.
We pakken er twee voorbeelden uit en geven de impact op hun activiteiten gedetailleerd weer. Om te beginnen Tencent:
En een vergelijkbare matrix met de verdeling van de activiteiten en de effecten voor Alibaba:
Verliezers
Er zijn ook verliezers als gevolg van de huidige situatie. Dat zijn bedrijven in online adverteren en de reisbranche. De advertentie-business komt onder druk te staan doordat de algemene economische activiteit afneemt, waardoor het niet meer lonend is om te adverteren en bedrijven hun reclamebudgetten terugschroeven. Partijen die online advertenties vermarkten zijn hiervan de dupe.
De reisbranche krijgt direct een stevige tik door alle beperkingen die zijn opgelegd. Vervoersbedrijven, luchtvaartmaatschappijen en hotelketens krijgen plotseling veel minder passagiers en gasten en dat heeft groot effect op de korte termijn.
De bedrijven die het meeste last gaan hebben zijn volgens de analisten van Morningstar de sterk van advertenties afhankelijke internetbedrijven Baidu en Weibo en reisbedrijf Trip.com.
De genoemde bedrijven zetten we op een rij met onder andere hun Economic Moat rating, Morningster sterren, actuele koers en Fair Value:
Kortdurende schok
Cruciaal bij dit alles is hoe lang de beperkingen gaan duren. Een kortdurende schok kunnen de meeste sectoren en bedrijven wel hebben, maar langdurig verstoorde handelsrelaties en reisbelemmeringen kunnen grote problemen geven. Intussen zal het toenemende gebruik van online diensten waarschijnlijk leiden tot een blijvende aanwas van nieuwe klanten die tevens meer diensten en producten afnemen, Dat betekent een gunstig groeiperspectief voor de toekomst.
Lees meer:
- Het effect van het corona-virus op de luxe-goederen sector
- Corona-virus: de effecten en de kansen