Bedrijven verwelkomen consumenten die hun eindejaarsinkopen doen met open armen. Maar de coronapandemie met maatregelen als afstand houden, reisbeperkingen en lockdowns heeft een grote invloed op het consumentengedrag. Veel mensen kopen hun cadeaus online of willen contactloos betalen in plaats van met contant geld.
Wij identificeerden drie aandelen met een Wide Moat die dit jaar kunnen profiteren van het kerstseizoen.
Source: Morningstar Direct. Data as per December 1st, 2020.
Amazon
Het is waarschijnlijk geen verrassing dat Amazon (AMZN) op deze lijst staat. De anderhalvemetermaatregelen die overheden wereldwijd hebben genomen zijn een enorme stimulans voor e-commerce, waarin Amazon de regerende reus is. Nu de tweede golf over ons heen is gekomen, kopen naar verwachting een recordaantal consumenten hun geschenken dit jaar online. Global Survey stelde grote veranderingen vast in de patronen voor kerstinkopen nu het winkelend publiek op zoek is naar een veilige beleving in winkels en online. Uit de enquête bleek dat meer dan de helft (56%) van de Britse consumenten en meer dan een derde (36%) van de Amerikaanse hun ad-hoc kerstaankopen online doen.
Amazon, een bedrijf met naar schatting wereldwijd meer dan 540 miljoen actieve gebruikers, kan waarschijnlijk profiteren van deze gedragsverandering. Sectorstrateeg R.J. Hottovoy zegt: “De combinatie van concurrerende prijzen, ongeëvenaarde logistieke mogelijkheden en snelheid, evenals een hoogwaardige klantenservice maken van Amazon een steeds belangrijker distributiekanaal voor consumentenmerken, vooral gezien de coronabeperkingen die momenteel een probleem vormen voor fysieke winkels.”
Omdat de rendieren van de Kerstman geen tijd hadden om hun mening over de drie bedrijven in dit artikel te geven (te druk met de voorbereidingen voor Kerstmis), vermelden we hier wat de optimisten en de pessimisten vinden.
Visa
Visa (V) faciliteert elektronisch betalen in de hele wereld en ook dit bedrijf profiteert naar verwachting van het kerstaankopen seizoen 2020. Visa genereert zijn omzet uit transactiekosten en het is duidelijk dat transacties verbonden zijn met consumentenbestedingen. Visa wordt beloond ongeacht of de betaling met een creditcard, bankpas of mobiel plaatsvindt en senior aandelenanalist Brett Horn wijst erop wijst dat digitale betalingen een paar jaar geleden betalingen in contact geld overtroffen en dat deze verandering de groei van Visa ondersteunde.
Zeker in de Kersttijd worden Visa-kaarten gebruikt en dat zal dit jaar niet anders zijn. Het winkelend publiek maakt waarschijnlijk zelfs nog meer gebruik van kaartbetalingen dan vorig jaar. Volgens Deloitte besteden Amerikaanse consumenten in de periode november tot januari tussen de USD 1.147 en USD 1.152 miljard in de winkels, een stijging van bijna 1,5% ten opzichte van vorig jaar.
Naar verwachting faciliteert Visa het leeuwendeel van de kerstaankopen. Horn zegt hierover: “Volgens het Nilson Report heeft Visa een marktaandeel van meer dan 50% (naar aankoopvolume) in de VS, Europa, Latijns-Amerika, het Midden-Oosten en Afrika. Visa verwerkt ook ongeveer twee maal zoveel transacties als zijn naaste concurrent Mastercard. De positie van Visa in de wereld van elektronische betalingen is dus eenvoudigweg uniek.”
Richemont
De luxe-goederensector heeft enorm te lijden onder de coronaviruspandemie. Niettemin kan Cie Financiere Richemont (CFR), een wereldwijd conglomeraat in luxe goederen met merken als Cartier en Mont Blanc en een Wide Moat, dit jaar toch profiteren van het kerstaankopen seizoen.
Vanwege anderhalvemetermaatregelen en reisbeperkingen kunnen welgestelde consumenten hun geld niet uitgeven aan luxe reizen en gourmetmaaltijden, een bedrijfstak waar volgens Bain ongeveer USD 250 miljard in omgaat. Dit niet bestede geld kan naar fysieke luxe goederen stromen, waarbij geschenken als luxe vakanties en entertainment wordt vervangen door schitterende juwelen.
Aandelen-analiste Jelena Sokolova van Morningstar zegt: “De juwelenhuizen van Richemont waaronder Cartier horloges en sieraden en Van Cleef & Arpels behoren in het segment fysieke luxe producten qua winstgevendheid tot de top.”
Ze voegt toe: “Cartier, de ‘koning van de juweliers en de juwelier van koningen’ behoort tot een van de beste en sterkste merken in de juwelenbranche, die over het algemeen weinig merken kent. Wij menen dat het hoge aandeel van juwelen dat als cadeau wordt gekocht (ongeveer 70% in de landen waar de meeste juwelen worden verkocht zoals de VS, China en Japan volgens onderzoek van de Beers) de duidelijke waarde van de categorie en de vraag naar gerenommeerde merken zoals Cartier en Van Cleef & Arpels ondersteunt. Zo staat Cartier volgens Hurun Research sinds 2013 in de top 10 geschenkencategorieën voor vermogende Chinezen (zowel mannen als vrouwen).”