Elektrische auto’s worden in snel tempo een vertrouwd gezicht op straat. Hoewel ieder zichzelf respecterend automerk tegenwoordig minimaal één elektrisch aangedreven model heeft, is het toch vooral Tesla wat de klok slaat. Op de beurs is de populariteit rondom Tesla nog vele malen groter. In 2020 boekte het aandeel een rendement van maar liefst 674% in euro’s. Een behoorlijk verschil met het gemiddelde rendement van -4% voor de 18 andere automobielfabrikanten die zijn opgenomen in de MSCI World index, terwijl het best presterende aandeel binnen deze groep Ferrari was met een plus van 28%.
Met die fabelachtige prestatie overvleugelde Tesla haar concurrentie niet alleen qua rendement, maar inmiddels overstijgt haar marktkapitalisatie ook ruimschoots die van de andere fabrikanten, gezamenlijk wel te verstaan. Want die ondernemingen, waaronder Toyota en Volkswagen, hebben samen een marktwaarde van 558 miljard euro, terwijl beleggers aan Tesla een waarde toekennen van 592 miljard euro.
Dat heeft de onderneming inmiddels ook een plekje in de top vijf van grootste bedrijven in de MSCI World index opgeleverd. Met een gewicht van 1,16% staat het aandeel achter mega-cap namen Apple, Microsoft, Amazon en Facebook.
Astronomische verwachtingen
Dit zijn in het oog springende cijfers, met name omdat het vooral berust op toekomstverwachtingen. Waar de gevestigde namen een rijke historie hebben in het produceren van auto’s en vele malen meer auto’s van de band laten rollen dan Tesla, daar heeft dit laatstgenoemde bedrijf nog alles te bewijzen.
In het afgelopen jaar werden er weliswaar onder aan de streep eindelijk zwarte cijfers geschreven met een winst per aandeel van 63 dollarcent, maar dat resulteert bij een koers van 781 US dollar in een koers/winst-verhouding van 1240... Toegegeven, analisten verwachten dat de winst in de komende jaren sterk zal oplopen van 2,84 US dollar per aandeel in het lopende jaar naar 6,25 US dollar in 2024. Maar zelfs dan resteert een waardering van 125 keer de winst per aandeel.
Wat vinden fondsbeheerders
Dat elektrisch rijden de toekomst heeft, lijkt vast te staan. Maar zal Tesla daar dermate van profiteren dat niet alleen de huidige waardering gerechtvaardigd is, maar ook nog ruimte laat voor toekomstig rendement? Die vraag is moeilijker te beantwoorden, en daarom is het interessant om te kijken wat fondsbeheerders denken.
Onomstotelijk staat vast dat onder de fondsen met een positie in Tesla in de database van Morningstar, er één fonds is waarvan de beheerders die vraag met een duidelijk ja zullen beantwoorden. Het op groeibedrijven gerichte Amerikaanse mid-cap fonds Baron Partners had per eind december 2020 een weging van niet minder dan 46,95%, terwijl het aandeel in de maanden daarvoor zelfs goed was voor meer dan de helft van de portefeuille. Het behoeft geen uitleg dat het de beleggers in dit fonds geen windeieren heeft gelegd.
Terughoudend
Daarmee lijkt dit fonds wel een uitzondering, want uit een analyse van Morningstar blijken fondsenbeheerders terughoudend met beleggingen in Tesla. Zo zijn er onder de 1.677 fondsen in de Morningstar categorie Aandelen Wereldwijd Large-Cap Gemengd slechts 179 fondsen die het aandeel in portefeuille houden. Kijken we naar het relatieve gewicht, oftewel is het aandeel onder- of overwogen versus de MSCI World index, dan blijven er nog slechts 49 fondsen te zijn die een overwogen positie hebben.
Nu is Tesla waarschijnlijk een aandeel dat eerder bij groeibeleggers in de smaak zal vallen, maar de populariteit onder wereldwijde groeifondsen blijkt niet veel hoger te zijn. In de Morningstar categorie Aandelen Wereldwijd Large-Cap Groei hebben slechts 27 van de in totaal 449 fondsen een positie in het aandeel, waarvan er 21 een overwogen positie hebben.
Fondsbeheerders lijken daarmee over het algemeen niet overtuigd van het rendementspotentieel dat in de actuele koers van het aandeel Tesla zit ingeprijsd, aangezien er überhaupt maar relatief weinig fondsen zijn met een positie in Tesla in de portefeuille. Bovendien neemt dat aantal nog veel verder af wanneer wordt gekeken naar die fondsen waar het aandeel is overwogen.
Lees ook eerdere columns van Ronald van Genderen: