Beleggers die tegenwoordig een portefeuille opbouwen, worden vaak gevraagd om te kiezen tussen groei of waarde. Dat is de verkeerde vraag om te stellen, volgens Scott Berg, portefeuillebeheerder van het Gold-rated T. Rowe Price Global Equity Fund.
In plaats daarvan zegt hij dat beleggers prioriteit moeten geven aan diversificatie. "Er is een groep mensen die alleen maar investeert in energie, cyclische aandelen, financiële instellingen en de oude economie en nooit Tesla of Amazon zou overwegen", zegt Berg, die Morningstar's Global Equities Fund Manager of the Year 2021 won. "Aan de andere kant zijn er mensen die alleen geloven in innovatie of disruptie en die nooit rekening houden met energie, cyclische waarden en financials. Maar de hele kunst van portfoliomanagement gaat verder dan dat."
T. Rowe Price Global Equity Fund heeft in de 12 maanden tot maart 28,2% rendement opgeleverd en Morningstar-analisten vinden het leuk dat zijn portefeuille zoveel grenzen overschrijdt. Berg vult giganten als Amazon (AMZN) aan met belangrijke belangen in opkomende markten. En terwijl de portefeuille naar groei neigt, vinden waardeaandelen ook een thuis. Volgens Morningstar-analist Christopher Franz is het het brede bottom-uponderzoek van het fonds dat deze verscheidenheid mogelijk maakt.
"[In normale tijden] reist Berg veel en brengt ongeveer 50% van zijn tijd onderweg door om het management van het bedrijf, leveranciers en concurrenten te ontmoeten om vragen te stellen over markt- en bedrijfsomstandigheden, strategie", zegt Franz.
Om het belang van diversificatie te illustreren, wijst Berg op zes zeer verschillende bedrijven – een mix van oude en nieuwe industrieën – die het fonds heeft gekocht en verkocht. Ze omvatten Zuidoost-Aziatische e-commerce en entertainment en meer stoere industriële grootmachten zoals General Electric (GE) en Boeing (BA). Laten we eens kijken naar deze namen:
Etsy (ETSY)
Covid-19 heeft sommige bedrijven geholpen en Etsy is een Amerikaanse retailer van handgemaakte goederen, vintage items en handgemaakte goederen. Het bedrijfsmodel is gebaseerd op verkopers die producten aanbieden op Etsy's platform. Over Etsy en anderen gesproken, zegt Berg: "Het waren bedrijfsmodellen die pre-Covid niet bewezen waren, die plotseling een enorme boost kregen in termen van schaal, marge en vooruitzichten." Etsy-aandelen zijn gestegen van $ 35 een jaar geleden naar meer dan $ 200 vandaag.
General Electric (GE)
Technologiebedrijven hebben misschien de krantenkoppen gehaald sinds Covid-19, maar er is nog steeds waarde in aandelen die misschien ouderwets lijken, volgens Berg: "Als we gemiddelde bedrijven tegen gemiddelde prijzen vinden, zijn we bereid daar stukjes van te hebben."
De wortels van GE gaan terug naar Thomas Edison en zijn gloeilamp. Tegenwoordig is het een wereldleider op het gebied van vliegreizen, precisiegezondheid en de energietransitie. De industriële basis omvat lucht- en ruimtevaartmotoren, gas- en stoomturbines, onshore en offshore windturbines, evenals medische diagnostische en mobiele apparatuur.
Narrow moat GE handelt momenteel rond de $ 13, iets onder de schatting van de reële waarde van Morningstar van $ 14,10. Met drie sterren denkt Joshua Aguilar, analist van Morningstar, dat CEO Larry Culp bezig is met het ontwikkelen van een succesvolle ommekeer van GE die de markt nog moet waarderen.
Brookfield Asset Management (BAM.A)
Het tijdperk van lage rentetarieven na de wereldwijde financiële crisis heeft financiële aandelen geschaad en de door Covid-19 veroorzaakte economische neergang betekent dat centrale banken de rentetarieven waarschijnlijk "langer laag" zullen blijven houden.
Maar Berg denkt dat er nog kansen zijn als beleggers verder kijken dan traditionele grootbanken. Blue-chip alternatieve vermogensbeheerders zoals Brookfield Asset Management profiteren van lage tarieven en hebben weinig kredietblootstelling. Brookfield is eigenaar en beheerder van commercieel vastgoed, energie en infrastructuur. De investeringsfocus omvat onroerend goed, infrastructuur, hernieuwbare energie en private equity.
Onderprestatie van wereldwijde financiële aandelen ten opzichte van wereldwijde aandelenBron: Morningstar
Tesla (TSLA)
Berg is al heel lang een Tesla-fan en gelooft dat je bereid moet zijn om aandelen waar je van houdt te verlaten zodra de prijs te extreem wordt. Ondanks dat hij 90% van zijn Tesla-positie heeft verkocht, blijft hij optimistisch over elektrische voertuigen en heeft hij geïnvesteerd in EV-start-up Rivian, een van de vele opkomende spelers die op de markt doorbreken.
Morningstar-analist David Whiston deelt de zorgen van Berg over de prijs van Tesla, die vorig jaar met 700% steeg en momenteel bijna het dubbele is van de geschatte reële waarde van $ 349. De bull-case berust op de toezegging van Elon Musk om eind 2020 20 miljoen voertuigen per jaar te verkopen - ongeveer het dubbele van het aantal dat Toyota en Volkswagen vandaag maken. "Het is belangrijk om de hype over Tesla in perspectief te houden ten opzichte van de beperkte, maar nu groeiende, productiecapaciteit van het bedrijf", zegt Whiston.
Sea Ltd (SE)
Covid-19 heeft het momentum van Sea Ltd niet vertraagd, waarvan de aandelen zijn gestegen van $ 43 een jaar geleden naar $ 223 vandaag. Het bedrijf exploiteert drie segmenten: digitaal entertainment, d-commerce en digitale financiële diensten, in groeimarkten in Zuidoost-Azië. Het Garena-platform wordt veel gebruikt door gamers in de regio en is de wereldleider in eSports. Genoteerd op de NYSE in 2018, keerde het 394,90 procent terug in 2020.
"Sea is de laatste twee jaar het best presterende large-capaandeel ter wereld en presteerde zelfs beter dan Tesla", zegt Berg.
Boeing (BA)
Berg heeft de in moeilijkheden verkerende vliegtuigbouwer Boeing laten vallen, hoewel niet vanwege de hoge waarderingen. Wide moat Boeing handelt net onder Morningstar's schatting van de reële waarde van $ 257.
“Ik ging Covid in als eigenaar van Boeing, Airbus, Rolls Royce - de trifecta van vliegtuig- en motorproductie. Dit zijn voorbeelden van bedrijven die veel ten onder zijn gegaan en die we hebben verkocht. De industrie is veranderd, de dynamiek is veranderd na Covid”, zegt Berg.
Voor Morningstar-analist Burkett Huey betekent de wide moat van Boeing dat het waarschijnlijk buitensporige rendementen zal behalen in de komende 20 jaar. Simpel gezegd, het bouwen van vliegtuigen is moeilijk, duur en sterk gereguleerd. Boeing heeft 1.500 mensen in dienst om te zorgen voor naleving van de regelgeving. Hetzelfde geldt voor de winstgevende defensieactiviteiten van Boeing: Boeing heeft sinds Franklin D. Roosevelt Amerikaanse presidentiële vliegtuigen gebouwd.