De maand mei was opnieuw gunstig voor de waarde-stijl: met een rendement van 3,7% deed die het wederom beter dan de groei-stijl die 2,7% won. Het optimisme onder beleggers zette alle negen segmenten van de Morningstar Style Box in het groen.
Het segment large cap waarde boekte 3,6% rendement, war large cap groei op 2,9% uitkwam. De bankensector was de drijvende kracht achter de winst in dit segment, met Unicredit, BNP Paribas en Lloyds Banking Group als grootste bijdrage met respectievelijk 22,6%, 6,7% en 11% rendement.
In het segment large cap groei waren het de luxe-goederen bedrijven die voor het hoogste rendement zorgden. L'Oreal won 7,8%, LVMH 4,1% en Hermes 10,7%.
Sectoren
Op sectorniveau waren het in mei vooral de cyclische sectoren die goed presteerden. Cyclische consumentengoederen won 5,2%, maar ook vastgoed deed het goed met 5%, financials won 4% en energie 3,8%. De slechtst presterende sector was technologie met 0,2%, en de bedrijven hierin behoren tot de groei-stijl.
Waarderingen
Wat waardering betreft blijft de waarde-stijl het aantrekkelijkste deel van de Style Box en dan vooral de sectoren energie en financials die koers/Fair Value verhoudingen laten zien van respectievelijk 0,81 en 0,94.
De winst van de sector cyclische consumentengoederen in de afgelopen maand heeft deze sector nog duurder gemaakt en deze komt nu op een koers/Fair Value verhouding van 1,34. Daardoor is de overwaardering opgelopen tot boven de 30%.