Een frisse blik op Tesla door Morningstar-analist Seth Goldstein leidt ertoe dat hij zijn calculatie voor de Fair Value verhoogt: die is voortaan $550 per aandeel, waar dat eerder $354 was. De verhoging komt voort uit hogere verwachtingen voor de winstgevendheid in de automotive industrie op langere termijn.
De analist handhaaft de Narrow Moat rating voor Tesla (TSLA), maar verlaagt wel de moat trend rating naar 'stable' waar dat eerder 'positive'. Die verlaging heeft als reden dat er in de komende jaren wat negatieve trends zullen optreden. De kracht van het merk Tesla blijft onverminderd hoog en blijft daarmee een sterke bron van economic moat, maar de kostenvoordelen zullen geleidelijk aan minder worden, verwacht de analist.
Concurrentie
Tesla zelf zal in staat zijn om nog het een en ander van zijn toeleveringskosten af te schaven, maar concurrenten die laten begonnen zijn met elektrificatie, zullen méér kosten weten te verminderen, zodat het concurrentievoordeel voor Tesla in dat opzicht kleiner wordt. De concurrentie liep aanvankelijk achter op Tesla, maar loopt met rasse schreden in. Bijvoorbeeld Volkswagen is al ver met het uitrollen van elektrische modellen.
Verder blijft de uncertainty rating staan op 'very high'. Bij de huidige koers is het aandeel Tesla nog altijd overgewaardeerd, maar bij de aangepaste Fair Value noteert het binnen 25% daarvan, dus zit het aan de bovenkant van de range die het een 3 sterren aandeel maakt.
Winstgevendheid stijgt
De verwachte toename van de winstgevendheid in de automotive sector is te danken aan de verwachte groei van het aantal geproduceerde en afgeleverde elektrische auto's, hogere verkoopprijzen per auto en lagere productiekosten per auto, allemaal dankzij schaalvoordelen.
Het marktaandeel van elektrische auto's is wereldwijd spectaculair gegroeid vanaf een lage basis, en dat zal volgens de analist doorzetten: in 2020 waren elektrische auto's goed voor 3% van de totale wereldwijde autoverkopen, in 2030 zal dat gestegen zijn naar 30%.
De analist voorspelt een verkoop van 5,1 miljoen elektrische auto's wereldwijd in 2030, vergeleken met 4,3 miljoen, dankzij een toenemend aanbod van bereikbare en betaalbare automodellen. Doordat er ook nog altijd ruime keus is in duurdere modellen, kan de gemiddelde verkoopprijs volgens de analist stijgen.
Tesla verkocht in 2020 veel exemplaren van de Model 3, de betaalbaardere gezinsauto, terwijl de nieuwe Model Y, een hoger gepositioneerde en dus duurdere SUV, juist meer marge kan genereren. De toevoeging van nieuwe modellen zal het schaalvoordeel verder versterken. In 2017 bouwden de Amerikanen nog 100.000 auto's, en nu zijn dat er op 12-maandsbasis al 600.000.
De voortdurende management initiatieven om kosten te besparen zullen op de lange termijn de brutomarge laten stijgen. Op het Battery Day evenement afgelopen september kondigde Tesla plannen aan om de kosten voor accu's met 56% omlaag te brengen. De analist denkt dat Tesla in staat zal zijn om die besparingen ook daadwerkelijk te realiseren. Tegelijk blijven de verkoopprijzen ten minste op peil, of zullen gemiddeld stijgen, zodat de winstmarge aan twee kanten profiteert.