Elektrische en hybride auto's zullen tegen 2030 een marktaandeel bereiken van 30 tot 37%, verwachten de automotive analisten van Morningstar in hun recente Electric Vehicle Observer. Volgens de analisten zal 2025 het omslagpunt zijn naar snellere adaptatie van elektrisch rijden in de grote markten Europa, de Verenigde Staten en China die samen 70% van de wereldwijde autoverkopen voor hun rekening nemen.
Die ontwikkeling is van grote invloed op allerlei industrieën in de toeleveringsketen van fabrikanten van elektrische auto's. De analisten van Morningstar hebben onderzocht welke sectoren kunnen profiteren van de fundamentele veranderingen in de automotive industrie. Dat zijn deze:
- Autofabrikanten (OEM's, original equipment manufacturers) en toeleveranciers van onderdelen
- Accufabrikanten
- Grondstoffen (lithium producenten)
- Speciaalchemie
- Technologische componenten
- Nutsbedrijven
- Olie & gas
We nemen uit deze industrieën 12 aandelen onder de loep; zij kunnen profiteren door hun marktpositie of technologieën. Daar zit Tesla niet bij, hoewel het marktleider is en vooroploopt in technologe. Tesla kan volgens Morningstar uitgroeien tot een van de topspelers in de industrie, tenzij concurrenten hun achterstand inlopen en een deel van de markt opeisen.
BMW Group (BMW)
In 2020 had BMW 14 electrische modellen in zijn gamma die samen goed waren voor 8% van de verkopen. Het aandeel BMW heeft een Narrow Moat rating dankzij de sterke merknamen en het intellectueel eigendom. De autofabrikant uit München verwacht voor zijn elektrische modellen een gemiddelde jaarlijkse groei van 50% tot en met 2025. Tegen die tijd heeft het volgens planning 25 elektrische modelllen waarvan 12 puur elektrisch zijn en 13 plug-in hybrides. In 2030 verwacht BMW dat de helft van zijn wereldwijde verkopen uit elektrische auto's zal bestaan. Analist: Richard Hilgert.
General Motors (GM)
In 2021 heeft GM aangekondigd dat het tegen 2035 alleen nog maar zero emission vehicles wil verkopen, ofwel pur elektrisch. GM heeft geen moat vanwege de sterke concurrentie in de segmenten en de markten waarin het actief is. GM wil $35 miljard investeren in de ontwikkeling van elektrische modellen en alternatieve brnadstoffen in de periode 2020 tot en met 2025. In dat jaar mikt het op de lancering van 30 elektrische modellen en verkopen van omstreeks 1 miljoen EV's per jaar. Belangrijk is dat GM eigen accutechnologie heeft onder de naam Ultium. Die verkoopt het ook andere autobouwers, waaronder Honda. Analist: David Whiston.
Ford (F)
Ford heeft zijn elektrificatieplannen versneld en de reeds geïntroduceerde Mustang Mach-E lijkt een serieuze uitdager voor de Tesla Model Y. In 2022 volgt de introductie van de F-150 Lightning, een elektrische versie van de in de Verenigde Staten immers populaire pick-up truck die het winstgevendste model van Ford is. Toch krijgt Ford van Morningstar een No Moat rating. In mei kondigde de autobouwer aan om $30 miljard te investeren in elektrische auto's tot aan 2025, zowel personen- als bedrijfswagens. Analist: David Whiston.
Volkswagen (VOW3)
Zo'n 3% van VW's wereldwijde verkopen in 2020 bestond uit elektrische modellen. Volkswagen heeft geen economic moat. De moat die de premium merken Porsche, Bentley, Lamborghini en Bugatti meebrengen, wordt tenietgedaan door de massamerken Volkswagen, Skoda en SEAT, en ook de kapitaalintensieve bedrijfswagendivisie. In de komende vijf jaar zal Volkswagen €46 miljard euro om zijn productenportfolio te elektrificeren. In 2025 zullen elektrische modellen naar verwachting 20% van het totale verkoopvolume uitmaken. Dat zal doorgroeien naar 55% tot 60% tegen 2030. Analist: Richard Hilgert.
BorgWarner (BWA)
BorgWarner maakt motoren, versnellingsbakkens, accu management systemen, boordladers en software voor elektrische auto's. Het combineert ook componenten en software in een geïntegreerde aandrijflijn. BorgWarner’s Narrow Moat rating is te danken aan een aanhoudende stroom aan innovaties en het bijbehorend intellectueel eigendom. Die innoaties brengen voor klanten ook een overstapdrempel, de zogeheten switching costs, met zich mee. In 2030 mikt BorgWarner erop dat 45% van de omzet uit elektrisch rijden zal komen, een fikse groei ten opzichte van omstreeks 3% in 2021. We verwachten dat de omzetgroei 2 tot 4 procentpunten hoger kan liggen dan die van de automotive industrie als geheel, omdat elektrisch rijden marktaandeel wint ten opzichte van verbrandingsmotoren, die op termijn zullen gaan dalen. Analist: Richard Hilgert.
Continental (CON)
Dochterbedrijf Vitesco, dat in september 2021 verzelfstandigd zal worden, behelst Continental's producten portfolio voor elektrisch rijden, inclusief motoren, versnellingsbakken, inverters, converters, accusystemen, laders, warmtehuishouding management en software. Ook dit bedrijf maakt aandrijflijnen met eigen componenten en software. Vitesco mikt op ruim €2 miljard omzet uit electrificatie technologieën op de middellange termijn, dus tot aan 2025. In 2020 was dat €406 miljoen. Het orderboek voor electrificatie technologie omvat €13 miljard. De omzet zal naar verwachting 2 tot 4 procentpunten hoger liggen dan de industrie. Analist: Richard Hilgert.
STMicroelectronics (STM)
STMicro is een cruciale toeleverancier voor de elektrisch rijden business. Het bedrijf verkoopt silicon-carbide (SiC)-based power semiconductors aan Tesla voor diens Model 3. Ook investeert het bedrijf stevig in SiC en gallium-nitride (GaN)-based halfgeleiders voor elektrische voertuigen. ST's Narrow Moat rating is te danken aan decennia chip design expertise, en ook aan de switching costs die het gevolg zijn van de unieke ontwerpen die lastig vervangbaar zijn. ST is goed gepositioneerd om de profiteren van de groeiende hoeveelheid chips die nieuwe automodellen bevatten. Dat moet de omzetgroei met 5% versnellen ten opzichte van het automotive industrie gemiddelde. Analist: Brian Colello.
Johnson Matthey (JMAT)
Johnson Matthey is een nieuwe speler op het gebied van high energy cathode materialen voor in accu's. Het vlaggenschip product is eLNO (opgewaardeerd lithium nickel oxide). We verwachten dat Johnson Matthey's eerste eLNO fabriek in 2022 voltooid zal zijn. Johnson Matthey heeft een Narrow Moat vanwege zijn immateriële activa en switching costs aangaande emissie- en proces katalysatoren en diesten op het gebied van edelmetalen. Het bedrijf wil de eLNO capaciteit in Europa de komende jaren snel uitbreiden. De eerste fabriek heeft een capaciteit van 10.000 ton per jaar. Er is al begonnen met de ontwikkeling van een tweede, grotere fabriek met 30.000 ton capaciteit. Analist: Rob Hales.
Panasonic (6752)
Panasonic is en van de grootste producenten van accu's voor elektrische auto's. Het heeft wereldwijd fabrieken staan om automakers te kunnen beleveren. We verwachten dat Panasonic's productiecapaciteit voor accu's 6 tot 8 keer groter zal worden en dat het bedrijf kostenvoordelen ten opzichte van zijn concurrenten zal kunnen behalen. Echter, de accubusiness is op het totaal van Panasonic als groep te klein om er een moat voor het hele bedrijf op te kunnen baseren. Panasonic investeert veel in de expansie van zijn productiecapaciteit door gigafactories op te zetten die jaarlijks voor 1GWh aan accucapaciteit kunnen produceren. Analist: Kazunori Ito.
Glencore (GLEN)
Mijnbouwer Glencore heeft met elektrisch rijden te maken door de grondstoffen die het wint: koper, kobalt en nikkel. De productie en verkoop van deze metalen zou op zichzelf goed zijn voor een Narrow Moat rating vanwege de kostenvoordelen ten opzichte van concurrenten. Echter alle mijnbouwactiviteiten van Glencre bij elkaar zijn gemiddeld genomen niet moat-waardig. Glencore is relatief gedisciplineerd geweest met kapitaal allocatie en de groeiverwachting voor de belangrijkste materialen omtrent elektrisch rijden is vlak. Kobalt is de uitzondering en zal naar verwachting 40% groeien in 2022 ten opzichte van het niveau van 2020. Analist: Mathew Hodge.
Sociedad Quimica y Minera (SQM)
SQM's grootste business is deproductie van lithium. Lithium zal profiteren van de groei van elektrisch rijden door een sterke toename van de vraag die zal leiden tot hogere prijzen en daarmee hogere winsten voor grote spelers zoals SQM. De Narrow Moat rating komt voort uit de kostenvoordelen door de schaalgrootte van SQM's lithium, iodine en kunstmest productie. SQM investeert in uitbreiding van zijn lithium capaciteit die drie keer zo groot moet worden in de komende tien jaar. Die investeringen zullen waarde toevoegen door de groei van elektrisch rijden. Analist: Seth Goldstein.
ExxonMobil (XOM)
Oliebedrijven verliezen terrein door de opmars van elektrisch rijden, maar dat gaat niet zo snel als sommigen denken. Er zullen jaren van overgang zijn voordat alle olie is uitgefasserd. In die tussentijd zullen de oliebedrijven die de laagste kosten voor exploratie en productie hebben, het best in staat zijn om aan de resterende vraag naar olie te voldoen. ExxonMobil is zo'n low-cost producent en is daarom Morningstar's top pick binnen deze sector. We handhaven de Narrow Moat rating, maar tekenen daarbij wel aan dat de concurrentiepositie geleidelijk verzwakt door de verschuivende markt. Analist: Allen Good.